Omatopic #3

Zo leuk dat je zo enthousiast bent!! Hoop dat je vader er net zoveel plezier aan heeft als jij :blush:

Ja, bij de Amish en ook nog in hedendaags US zit er wel een hele cultuur omheen inderdaad! Amish quilts zijn een categorie op zich, de antieke Amish quilts vind ik echt heel mooi in hun eenvoud. In Europa is die cultuur iets minder, al heb je hier ook quiltgroepen, een quiltersgilde, quiltwinkels en een soort quiltbeurzen etc. Veel oude dames, het is een échte omahobby :wink:

Dit patroon is een heel bekend oud patroon: Grandmother’s Flower Garden. De techniek die ik gebruikte is English Paper Piecing (EPP). Verder heb ik geen patroon gevolgd, gewoon heel veel bloemen gemaakt en aan elkaar gemaakt en onderweg een beetje bedacht en bekeken hoe groot ik het wilde hebben.

Met kruissteekborduren heb ik geen ervaring, ik heb alleen wat eenvoudig vrij borduren op kleding enzo gedaan. Daarvoor geldt dat je het zo moeilijk kan maken als je wilt en dat is bij quilten ook wel zo! De hexagons zijn een eenvoudige beginnersvorm. Wat wel een verschil is, is dat je met quilten op het einde wel met een heel groot werk zit wat niet zo handzaam meer is. Ik maak nu een kleine deken van 1x1,5 m, dat gaat nog wel. Hierna wil ik een deken voor op ons bed maken en dat wordt wel een ander verhaal, haha. Ik ga gewoon de top maken en dan zie ik uiteindelijk wel of ik het tzt zelf wil doorstikken of dat ik het laat doen. Voor een paar honderd euro kan je een deken ook machinaal laten doorquilten.

3 likes

Maar toch wel met sashiko lijkt mij :eyes:

3 likes

Haha ja dat wel!

Weer een kubus af!

12 likes

YES ik heb een podcasttip voor JOU!
Ologies with Alie Ward: Culcitology

3 likes

En de docu ‘Quilters’ op Netflix, over gevangenen die dekens quilten voor kinderen in jeugdzorg. Iets minder kneuterig, maar alsnog erg wholesome.

4 likes

En de kompas is af. Er komt ook nog een maan variant hiervan. En uiteindelijk komen de twee borduursels in een zilver stervormige acryl tasje. Dus dan heb je een soort Polly pocket idee, maar dan met een kompas en een maan

23 likes

Heel mooi, die verschillende texturen in de windroos! Het gladde in het gouden kruis en juist het ruwige in het zilveren kruis en het midden. Bereik je dat effect echt alleen door verschillende steken te gebruiken, of ook ander materiaal?

Nou voor goudborduren gebruik je onder meer cannetille. Dat zijn dun metalen buisjes (vroeger van goud, maar nu zijn we cheap) die je kunt knippen. Je hebt een gladde variant (de gouden pijlen) en een frisee variant (dat zilveren om de gouden cirkel, gouden cirkel zelf en de zilveren pijlen). In dit filmpje wordt het wat beter uitgelegd. Daar hebben ze het over purl en bullion. Dat zijn dezelfde materialen maar een andere benaming:

4 likes

Haha zo lekker hè als je echt een goeie tip voor iemand hebt :joy:

1 like

Vooral omdat Marquez echt dé multimediatipqueen van het forum is

3 likes

Wauw! Ik vroeg me al af waar ik nou precies naar zat te kijken, heel interessant, ik wist nog niks van deze techniek. Wat een werk! Nu wil ik dat natuurlijk ook een keer proberen, haha.

@NothingAboutSam kijken op eigen risico, ik zag al meteen een gouden leeuw voor me :joy:

1 like

De Nederlandse Wikipedia is ook heel uitgebreid hierover

Wat heel gek is, want borduren zelf is best summier. Er zal vast net een goud borduurwerk fanaat op Wikipedia bezig zijn.

1 like

Ik ben bekend met de techniek! Er is een meisje op TikTok/insta die super toffe gold work maakt, zij heeft ook een borduur opleiding gevolgd in Engeland als ik het goed zeg.
En ik vind mijn werk ook stiekem gold work, oké? :joy: ik werk met matte duracoat gold beads en gouden bugles haha

2 likes

O dan heeft ze de opleiding gedaan bij Royal School of Needlework.
Mij niet gezien, want ik (puur uit luiheid) maak knoopjes aan het einde van de draad. En dat is daar ongeveer een doodzonde

@NothingAboutSam als je ooit wat online zaakjes zoekt dat goldwork materialen verkoopt, laat het mij maar weten

2 likes

Ik gebruik een sportmatje dat ik toevallig al in huis had. Werkt prima voor de dingen die ik maak.

1 like

Van die foam puzzelmatten (voor kinderen) werken ook prima! Ik heb deze
https://www.action.com/nl-nl/p/2555411/multifunctionele-matten/

1 like

Ja vind ik wel! En vind het heel handig dat je m per project zo groot kan maken als je nodig hebt

1 like

Ik had onlangs dezelfde vraag en heb bij action die puzzelmat met cijfers voor kinderen gekocht. Voldoet prima!

2 likes