Wat leuk! Ik dacht dat ik lekker bezig was door sinds 20 jaar mijn passer weer te pakken, maar ga ze nu ook bestellen ![]()
Nog tot en met 30 augustus 2026 is er in het museum Arnhem een tentoonstelling over handwerken. Het is geen hele grote tentoonstelling maar wel verschillende technieken en echt een aantal hele mooie dingen. Mocht je in de buurt wonen zeker wel een aanrader. Zelf was ik in de buurt op vakantie als ik er uren voor had gereisd was ik wel wat teleurgesteld geweest door de kleine opzet al is de tentoonstelling naakt dat raakt ook wel bijzonder om te zien.
https://www.museumarnhem.nl/nl/tentoonstellingen/draadkracht
Leuk dat je vraagt maar ik ben vandaag pas met het pakket wat ik dinsdagavond binnenkreeg begonnen haha. Maar de franse knoop lukt! Heb hem wel vaak geprobeerd op een ander stuk stof eerst. Dus hopelijk gaat het op het nieuwe werkje ook goed.
Maantje is geborduurd. Nu alleen nog goudborduursel erop pleuren. En ik moet deze en het kompas ook nog in een vorm van een ster krijgen. Dat wordt leuk 🫠
Heb je dit patroon eigenlijk zelf bedacht of met een voorbeeld? En heb jij eigenlijk ook een merklap iets met al je steken die je kan/hebt geoefend? Ik en wel benieuwd hoe die er dan uit ziet!
Ja vond ik ook leuk! Niet heel groot maar ik vind dat dat ook wel juist kan maken dat je langer maar de objecten kijkt.
Uh nee. Ik doe maar wat. Het is wel gebaseerd op een broche dat ik op insta heb gezien. Vervolgens ontwerp ik de grote vlakken. Maar steken, kleur en waar kraaltjes komen, verzin ik terwijl ik bezig ben.
Broche op z’n kop zodat je het duidelijk ziet
En soms oefen ik nieuwe steken op een restje stof. Maar dat gooi ik dan ook weg als ik hem doorheb. In dit geval niet. Want de steken die ik nu doe, heb ik wel vaker gedaan.
Leuk!!
Hoe houd jij eigenlijk alle borduurgaren goed bij elkaar? Mij moeder kreeg gisteren nog net niet een hartaanval, mn vriend vindt het grappig en ik zie het probleem niet. Veel garen zitten in elkaar dat geef ik toe ![]()
Nou, jouw moeder zou waarschijnlijk ook wat van de mijne vinden. Ze zitten namelijk niet op wikkel kaartjes.
Maar ik heb veel garen van mijn moeder overgenomen in het begin en ik houd haar stijl aan.
Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik het wel op wikkelkaartjes doen. Maar nu heb ik wel het voordeel dat de garen al op lengte zijn geknipt. Ze zijn ongeveer de lengte van mijn onderarm.
En verder heb ik doosjes gecategoriseerd in verschillende kleurgroepen. Afgelopen voorjaar heb ik even een inventarisatie gemaakt en op de deksels per kleur categorie geplakt. Hierdoor kan ik wat sneller zien wat erin zit en hoeveel. Ik hoef bijvoorbeeld voorlopig geen dmc 300 te kopen, want daar heb ik drie klosjes van.
Overigens zou je verwachten met mijn autistische brein dat ik dit categoriseren geweldig vond. Niks is minder waar. Echt ik ga nog liever naar de mondhygiënist, dan dat ik deze klus opnieuw zou doen
Ik las net in de krant over taalcursussen van teleac die massaal gekeken worden via beeld en geluid en toen dacht ik even kijken wat er nog meer voor cursussen gegeven werden een heleboel zag ik oa iets over literatuur en stress, maar ook dus handwerken! Die van borduren heb ik al wat doorgescrold en het ziet er wel heel duidelijk uit al is het ook wat sloom. Ik weet niet of je alles kan volgen zonder werkboek maar misschien nog iets voor iemand hier!
En @vitaminwater ik heb je tip voor die podcast over quilten opgeslagen hoor maar ik ben er nog niet aan toegekomen.
Net een paar minuten gekeken en wat een geweldige slome tv. Word je helemaal zen van ![]()
Leuk!!
Maantje is bijna klaar. Het zal wel van het weekend af zijn.
Edit:
Lol, vandaag al af. Ik moet alleen nog het borduursel vast zetten met klittenband
Ik kom mij ook melden hier, ik ben nu 1,5 week na werk op de bank begonnen met haken met een beginnersset van amazon en nu wat katoen van de hema. Aanschouw mijn eerste creaties: scrunchie, granny, hartje, ster.
Ik wil graag wat patches borduren (klein, voor op kinderkleding) met simpele kruissteek. Mijn moeder deed dit vroeger altijd voor de gaten en vlekken op onze kleding maar ze heeft haar oude patronen en borduurspullen helaas niet meer. Weet iemand een website of boekje waar je leuke patronen in dit thema/formaat kunt vinden? Bijv dieren en Donald Duck enzo, ongeveer 4x4 cm oid. Ik ben echt totaal niet thuis in de borduurpatronen dus weet niet waar ik op moet letten!
Ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig of je al bent begonnen! Ik heb bijna 3 bloemen klaar. Het is echt niet perfect hoor haha maar wel leuk om te doen. Maar het gaat wat langzaam, icm 36 uur werken, twee kinderen en ook nog andere hobby’. Als iemand het leuk vindt, maak ik zo wel even een foto.
Zoekresultaten voor Kruissteekboekje - de Breibrink Iemand weet vast een betere optie maar ik moest denken aan deze kleine boekjes van dmc.
Oh echt ontzettend schattige boekjes dit, dankje! Ik ga de dieren hiervan proberen.