Omatopic #3

Ik weet niet of je dit al doet maar met technieken zoals het visje de ongevraagde tip om goed te kijken naar de diktes van de kraaltjes en gelijken uit te zoeken. Soms heb je opeens een dikke of dunne ertussen of is de ene kleur dikker dan de andere en dan wordt het wonky. Het duurde bij mij een tijd voor ik dat door had, maar mn creaties werden er een stuk netter van.

4 likes

Ja, klopt! De ene finish kraal is soms dikker dan de ander. Heel irritant haha. Ik koop voor rocailles alleen Miyuki, maar zelfs daarbij valt het me soms tegen hoe onregelmatig de kralen kunnen zijn. Daar kwam ik wel achter toen ik de leeuw aan het borduren was en heel veel in 1 kleur was. Ik moest echt veel hele dunne kraaltjes eruit halen.
Wel dank je voor het zeggen, want het is iets wat je idd gauw kan missen en pas opmerkt na verloop van tijd

1 like

Ik wil de novice sweater van petite knit gaan breien. Ik begin net met breien dus met nu eerst aan het oefenen met rondbreinaalden.
Als je je steken hebt opgezet, begin je dan gelijk met je patroon (dat is in dit geval de boordsteek) of doe je eerst nog een toertje rechte ofzo?
En in het patroon staat bij de boorsteek als tip: brei de rechte steken door de achterste lus voor dezelfde look als op de foto’s. Ik snap dit niet?

Wat leuk! Mooi die kleuren ook.

1 like

Je steekt de naald dan van rechts naar links in de achterkant vond de lus, ipv van links naar echts in de voorkant van de lus. Je kan even zoeken op gedraaide rechte steek, dan vind je wel filmpjes!
De boorsteek is dan iets strakker, maar als je een beginner bent brei je vaak ook al iets strakker dus misschien is het helemaal niet nodig!
En je begint gelijk met je patroon als dat er staat, anders staat er wel dat je eerst een toer recht moet doen.

2 likes

Ah oké, thanks. Denk dat ik voor de eerste poging maar gewoon doe zoals ik de steken gewend ben.

Dit is een oefen lapje, opzich niet ontevreden, alleen ik heb wel een groot gat tussen het begin en einde. Hoe kan ik dit de volgende keer strakker doen?

3 likes

Dat komt wel goed hoor, kan je wel wat rechttrekken met het wegwerken van je draadjes!

4 likes

Ik doe altijd 1 sterk meer opzetten dan nodig is. En als je dan eerste keer rond bent, die steek over de ander, dus dan heb je weer een steek minder. En strak in het rond :blush:

3 likes

Hebben jullie ook wel eens dat je zo lang met een project bezig bent, dat je het helemaal niet meer zo mooi vindt? :rofl:

Ik heb dat nu met een tas die ik al 2!! Keer uit elkaar heb gehaald omdat ik hem te groot of niet mooi gelukt vond, en nu vind ik hem eigenlijk weer te groot? Maar ik twijfel of ik hem kleiner leuker vindt. Hmm miss eerst maar even wat andere maken!?

1 like

Constant. Ik heb nooit het idee van wow, na mijn projecten. Eerder, eindelijk dat kreng is af. Pas na een paar weken kan ik het waarderen.
Maar je kijkt er ook voor een hele lange tijd heel intensief ernaar. Dus je ziet dan vooral de schoonheidsfoutjes

Dus laat het even een weekje of twee liggen en kijk dan wat je ervan vindt.

2 likes

Deze eindelijk na denk 8 jaar eens afgemaakt.
Wat een rot garen dat pluizige, ziet je steken niet goed

23 likes

Ik heb rond oud en nieuw geprobeerd te leren breien en dat vond ik echt heel frustrerend en stom. Toen ben ik laatst begonnen met haken en nu doe ik een nieuwe poging tot breien, met rondbreinaalden en continentaal en wow wat een verschil!! Zoveel leuker en beter te doen

3 likes

Kleine update

12 likes

Ik heb geen idee over je vragen maar ben wel benieuwd naar updates!! As a fellow beginner breier :grimacing:

1 like

Ik heb even wat spin-foto’s bij elkaar gezocht! Begin dit jaar heb ik zelf een spintol gemaakt met een stuk hout dat ik in het park had gevonden en wat spullen uit de bouwmarkt, en hij werkt echt verrassend goed. Hij is volgens mij wel aan de zware kant maar tot nu toe heb ik toch nog niet zo superfijn gesponnen dus daar heb ik nog niet zo’n last van gehad.

Online had ik een spaar soorten spinwol besteld om wat dingen uit te proberen, en in het begin was het ook nog echt wel even zoeken. Dit waren mijn eerste pogingen

Uiteindelijk de slag redelijk te pakken gekregen, en deze twee strengen gesponnen, getwijnd en afgewerkt. De blauwige was de eerste en de groene de tweede, en die was ook duidelijk al een stuk dunner en consistenter

Zo zag de groene eruit op de spintol (nog niet getwijnd dus de helft zo dun)

De blauwige moet ik nog steeds een breiproject voor verzinnen, maar de groene heb ik een sjaaltje mee gemaakt

Daarna ben ik er door een verhuizing een hele poos niet aan toegekomen, maar ik heb pas een testknit voor iemand gedaan en voor de accentkleuren kon ik niets vinden waar ik enthousiast over was, dus toen heb ik zelf een kleine streng grijs en oranjerood gesponnen

Zowel het sjaaltje als het shirtje ben ik echt heel blij mee, iets zelfgebreids dragen is al leuk maar als ik iets draag van wol die ik zelf heb gesponnen voelt het echt alsof niemand me iets kan maken haha. En er is nog zoveel te leren! Ik wil heel graag nog veel fijner leren spinnen, er zijn allerlei verschillende technieken om te twijnen, ik krijg binnenkort van iemand een zal ruwe wol om zelf te gaan verwerken, en zodra ik klaar ben met verbouwen krijgt het spinnewiel dat ik van mijn oma heb geërfd een mooi plekje in huis en kan ik me daar eens aan gaan wagen. Het is echt iets waar je je helemaal in kan storten, dus als je nog op zoek bent naar een nieuwe omahobby kan ik het van harte aanbevelen!

28 likes

Ik moet 56 steken opzetten op 40cm, maar de naald lijkt me zo krap. Kan ik dit gewoon gaan breien of wordt dat niet mooi? Ik heb geen kortere draad helaas

Kan zijn dat je eerste ronde/rij moeilijk gaat, maar de rij erop heb je al meer ruimte, dan rekt het al een beetje.

3 likes

Ja wat @Bennielava zegt, de eerste rij is altijd veel strakker en hoe verder je breit hoe meer het rekt! Is de eerste 1 of 2 rondjes even irritant breien omdat je de hele tijd je steken aan het doorschuiven bent maar daarna waarschijnlijk prima te doen

1 like

En mocht je het toch te krap vinden is er ook een techniek waarbij je de steken in 2 verdeeld en steeds de helft breit en dan doorschuift (zoals je mouwen rondbreit). Magic loop ofzo, mocht je die niet kennen.

Is nu wat krap, maar rekt meestal wel. En als je eenmaal wat meer gewend bent aan rondbreien zou ik me absoluut verdiepen in magic loop. Zie YouTube voor filmpjes op het te leren.