Omatopic #3

Vorig jaar had ik al eens wat fictie boekentips gedeeld waar kleding maken/handwerken centraal staat en vandaag heb ik nog een hele leuke tip.

Het boek heet ‘Een losse draad’ en is geschreven door Tracy Chevalier, zij is ook de auteur van ‘Het meisje met de parel’. Het verhaal speelt zich af in 1932 en gaat over Violet die 38 jaar is en net een aantal maanden opzich zelf woont in Winchester. Ze werkt als typiste maar heeft verder nog weinig mensen leren kennen. In de kathedraal waar ze wel eens komt stuit ze per ongeluk op een inwijdingceremonie van knielkussens. Deze kussens zijn door een groep vrouwen geborduurd. Violet raakt geïntrigeerd en gaat uiteindelijk mee borduren. Dit veranderd heel veel in haar leven.

Het toffe is dus dat Louise Presel, een van de voorzitters van de borduurclub, echt heeft bestaan! De kussens en kniekussens in de kathedraal van Winchester ook, die worden nog steeds gebruikt en zijn door haar ontworpen. Hier kan je iets over haar lezen.

Het boek leest heel makkelijk weg en je krijgt ook nog een beeld over de vrouwen rechten in die tijd, hoe het was voor vrouwen na de eerste wereldoorlog en hoe er om gegaan werd met lesbische relaties. Misschien dat het soms wat snel gaat/wat oppervlakkig blijft en er best veel technische dingen in zitten over klokkenluiden en borduren, maar het zit het leesplezier niet in de weg. En de dingen over borduren maakten mij wel enthousiast om nieuwe steken te oefenen!

Mocht je het leuk vinden om boeken te lezen over Amish en je het niet storend vind als het christelijk geloof aan bod komt dan is het boek 'Van naald tot draad’ geschreven door Tricia Goyer ook wel een leuke tip. Verwacht geen hoogstaande literatuur maar wel een paar uur lekker lezen. Er komt een cameraploeg naar de Amish gemeenschap waar Joyce lid van is. Zij gaat kostuums maken voor de filmploeg die een programma maakt over de Amish maar gaandeweg gaat ze ook helpen met andere dingen. Dit heeft invloed op haar relatie met Matthew.

Beide boeken kan je nog wel in de bibliotheek vinden verwacht ik.

Ik weet niet of hier ook mensen zijn die quilten maar er is de serie ‘De quiltclub’ geschreven door Jennifer Chiaverini. Deze heb ik verder zelf niet gelezen maar ik denk dat dit ook wel een leuk verhaal is waar handwerken een rol in speelt.

14 likes

Wat leuk!

Aanvullend wil ik de non-fictie boeken van Kassia St Clair tippen. Zij is historica en heeft twee leuke verhalenbundels geschreven, één over kleuren en hun rol in de geschiedenis en één over interessante verhalen over textiel uit de geschiedenis.

2 likes

Een weekje verder en flink opgeschoten

Ik heb er vandaag iets te lang naar gekeken, want nu wil ik het gewoon in de prullenbak pleuren. Even een paar dagen maar niet borduren

23 likes

Ik ben na een lange tijd ook weer lekker bezig!

28 likes

En weer een maandje gehaakt :partying_face:

13 likes

We hebben tot nu toe veel paarse dagen gehad

Ik ben zelf (nog) niet geweest maar dit is wel bijzonder om tr zien denk ik!

1 like

Ik heb dit boek ook maar het valt me wel een beetje tegen hoe klein ze zijn, haha. Wilde wat in ringen maken om aan mensen weg te geven, maar op de kleinste borduurring die ik had is één alsnog wat karig dus ik moet op zoek naar nog kleinere. Maar inderdaad, een kaartje ofzo kun je natuurlijk ook maken…

Weer eens een update

Ik ben nu bezig met het maantje te goudborduren. Want waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.

Om de materialen daarvoor te vinden was nogal een speurtocht

En het bruine vilt is om de konijnen wat boller te maken. Valt ook onder stumpwork

22 likes

Die wolkjes zijn zo leuk geworden!

3 likes

Dankjewel. Ik moet nog wel een paar maken. Hopelijk heb ik dit tegen de Pasen af (mits ik niet meer dingen erbij verzin)

1 like

Ben je hier kog verder mee gegaan?

Zo mooi!

3 likes

Het ligt even stil, omdat ik een groot haakproject moet afmaken. Maar dat cadeau geef ik zaterdag weg en daarna ga ik weer ermee verder :slight_smile: Kijk er ook echt naar uit om het af te maken

2 likes

Blijft toch een leukerd, nog nooit met dunner garen gemaakt.

15 likes

Wauw wat een mooie texturen allemaal

1 like

Ik wil babykleertjes gaan breien, maar ben aan het twijfelen over het type garen. Moet ik gewoon voor acryl gaan, want makkelijk te wassen of bijvoorbeeld voor merino (wel superwash)? Ik wil een mutsje, sokjes en een truitje maken.

Hier zijn de meningen over verdeeld, sommigen vinden acryl voor babies prima.
Maar ik zou altijd voor wol of katoen gaan. Wol kunnen babies goed hun temperatuur in reguleren, acryl is een soort plastic dus kan gaan broeien.
Is het voor je eigen baby? Anders even aan de (aankomend) ouder vragen? Ik deed ook handgemaakte items van dat soort materialen liever niet aan bij mijn babies

2 likes

Voor een vriendin! Ik zal even bij haar checken wat zij fijn vindt. Maar dank voor je reactie, ik neigde idd ook al naar wol of katoen.

3 likes

Voor mijn eigen baby vind ik ook (merino) wol fijner, wel belangrijk dat het niet kriebelt!

3 likes