Ongemakkelijke momenten #2

Mijn neefje heeft een periode gehad toen hij een jaar of drie was dat hij tegen random mensen die hij tegenkwam op straat of in de supermarkt ‘Ik vind jou lelijk’ ging roepen. M’n tante schaamde zich kapot.

16 likes

Ach ik scheld ook wel waar mijn kind bij is en ik zeg er dan duidelijk bij dat ik dat wel mag maar zij niet, omdat ik volwassen ben en zij nog een kind. Dat gaat eigenlijk wel goed, heb geen zin me heel erg in te houden en met chips te ‘schelden’.

Edit: ik erger me soms ook aan kinderen van vriendinnen, als ik fuck ofzo zeg, zeggen ze ‘ooooohooooooo, je zei fuhuuuuck dat maaaag nieeeettt’ gozer, dat bepaal ik zelf wel.

47 likes

Ik gebruik beide woorden niet in mijn dagelijks leven, ze zitten totaal niet in mijn vocabulaire. Het is een forumgrapje dat grappig is omdát het zo’n shockerende opmerking was uit de mond van een klein kind. Niet omdat de opmerking zélf grappig is.

21 likes

context: Jan Jambon, onze Vlaams minister, tegen iemand anders.

14 likes

Nee dat snap ik… maar stel je voor dat de opmerking van de peuter was geweest: “vieze homo” of “domme n-…” Dan was het (gelukkig) vast geen forumgrap geworden en was het gesprek hierover waarschijnlijk heel anders geweest toch?

Niet om kleur of seksuele voorkeur 1op1 te vergelijken met een beperking, maar wat deze scheldwoorden wel overeen hebben is dat ze specifieke groepen mensen raken.

Ik had klootzak bijv. ook grappig gevonden, maar dit wat minder. Maar ik zal er over ophouden;)

12 likes

Haha nee dat zeg ik niet. Maar zeg dan tegen hen wel wat ik tegen mijn dochter ook zeg.

3 likes

Homo of n heeft met discriminatie te maken. Dat vind ik anders dan met een ziekte schelden.

4 likes

Dit doet me denken aan toen mijn zusje in de betweterige fase was en mij steeds wilde verraden bij mijn moeder: “mama Sjern heeft fuck gezegd.:rage:” “. Ohhh, mama, Sjern liet een boer en zei geen pardon.:rage:” “OHHH, mama, Sjern zegt dat ze vegan is, maar ze heeft smarties gegeten :rage::rage:.”

:joy:

36 likes

Ik denk dat zij het over kanker heeft

4 likes

Ja dit idd. Mongool valt onder validisme. Maar ik denk dat er erger word gekeken naar t woordje kanker. Ik denk dat als dat kindje alleen mongool had gezegd er niemand over gevallen was.

2 likes

Ja sorry, aangepast.

7 likes

En dit is dus precies mijn punt. Waarom valt niemand daarover? Daarmee schelden is toch echt niet minder kwetsend dan een van die andere scheldwoorden die ik benoemde in mijn vorige post?

7 likes

Edit; hierboven staat precies hetzelfde al :grin:

3 likes

Mensen met kanker zijn ook meer dan een ziekte.

Ik begrijp best het punt dat je wil maken maar…
image

2 likes

Hoe is het n-woord waarmee mensen eeuwenlang worden gediscrimineerd met alle vreselijke gevolgen van dien in godsnaam vergelijkbaar met met kanker schelden? Dit is één bevolkingsgroep die zichzelf als superieur ziet tov een ander. Kanker is een ziekte die iedereen, ongeacht achtergrond, afkomst of huidskleur, op een bepaald punt wel (direct of indirect) treft. Echt een belachelijke vergelijking, ik kan het niet anders zeggen.

11 likes

Huh @S.onrisa doelde toch op mongool als scheldwoord voor iemand met het downsyndroom en juist niet op kanker aangezien het ook over validisme ging

6 likes

Huh, ik doelde inderdaad op mongool met die post.

En oke dat kan ook iedereen hebben, ongeacht afkomst en dergelijke. Maar dat maakt toch geen verschil in deze context? Beide scheldwoorden doen een bepaalde groep mensen mensen pijn, dus wat mij betreft gebruik je ze beide gewoon niet.

2 likes

Is Mongool eigenlijk alleen kwetsend voor downers of ook voor mensen uit Mongolië?

4 likes

Ik denk eigenlijk dat het beide wel raakt als ze het horen.

Maar we weten wel ook allemaal dat we dat woord niet gebruiken met mensen uit Mongolië in onze gedachten ;).

3 likes

Nou is het niet zo dat het een racistisch stereotype is dat mensen met down bepaalde trekjes hebben die zouden lijken op die van Mongoliërs?

8 likes