Die blik herken ik zo! Ik was op een festival en eindigde bij een metalband. Een bepaalde bezoeker zei tegen ELKE vrouwelijk jonge bezoeker ‘zit je hier wel goed?!’. Why?
Ugh ZO irritant. Stel je toch eens voor dat een vrouw niet alleen maar van glittertjes en Taylor Swift houdt.
Haha wat voor examen is dat wat alleen bouwvakker types doen? Metselen?
Vca?
Haha moest googelen wat dit is en daar kwam meteen aan afbeelding van iemand met zo’n bouwvakkershelm
Ja het was VCA-VOL. Het is voor veel mannen helaas nog steeds ondenkbaar dat een vrouw in de civiele techniek werkt. Gelukkig zijn mijn eigen collega’s wel normaal.
Haha ik wist gelijk wat je bedoelde. Ik zat bij mijn vca-vol cursus ook tussen de 50+ mannen, maar ze vonden het juist wel leuk dat ik als jonge vrouw er tussen zat. Ook allemaal vragen wat ik dan voor werk deed en ze gingen me allemaal dingen uitleggen, maar niet op de mansplaining manier. De lunch was ook zo typisch. Soort stampotbuffet met rookworst en gehaktbal. Wel voor 10 jaar weer klaar
De keren dat ik hier (constructiebureau met 50/50 man/vrouw) van buitenaf een mail krijg met “mijne heren”, zelfs als (een van de) vrouwen in de adressenlijst staat…
Schoot me net ineens te binnen.
Een aantal jaar terug overleed de vader van iemand waar ik toen mee bevriend was.
Zowel mijn man als ikzelf hebben beide geen vader meer door overlijden.
Iets later zag ik haar weer en toen zei ze zo :‘ja nu hoor ik ook bij de club zonder vader, net als jullie’.
Ik wist niet wat ik moest zeggen op dat moment en keek haar alleen maar verbaasd aan.
Ik snap na al die tijd nog steeds niet hoe je dat uit je strot krijgt
Ik denk dat iedereen hier anders mee om gaat en op reageert. Ik heb ook geen vader en ik zou zoiets misschien ook wel kunnen zeggen. Het is feitelijk toch ook zo? Zou zoiets dan helemaal niet oneerbiedig of naar bedoelen, rot dat het jou wel raakte op dat moment.
Klinkt als zwarte humor en dat is soms ook een manier om er mee te dealen. Heb ook geen vader meer en 2 vriendinnen van mij ook niet maar klinkt wel als iets wat ik/wij ook gezegd zouden kunnen hebben.
Maar ook als het gesprek er totaal niet naar is?
Ik heb ook zwarte humor maar dit was totaal niet gepast op dat moment.
Hm geen idee, ik was er niet bij. Maar ik vind het geen vreemde opmerking, eerlijk gezegd.
Hmm oke, ik zal wel the odd one zijn hier.
Zou het zelf gewoon niet doen.
Ik besef nu pas dat dit een ongemakkelijk moment was haha. Ik was gisteren aan het praten met een collega over een bepaalde winkel en ik zei ‘oja ik vind dat ook een topwinkel maar ze doen wel aan zwangerschapsdiscriminatie’. Dus ik vertellen over dat ik daar gesolliciteerd had toen ik net zwanger was en ze heel enthousiast waren tot ik zei dat ik zwanger was. Mijn leidinggevende was mee aan het luisteren en die reageerde een beetje verbaasd van ‘huh waarom ging je daar solliciteren’ en ik snapte het niet zo goed waarom hij dat vroeg en zei dus dat het me leuk leek daar te werken.
Maar ik bedenk me nu pas dat hij dacht dat ik er bij mijn tweede zwangerschap heb gesolliciteerd, toen ik al bij dit bedrijf werkte, en niet bij mijn eerste zwangerschap. En dat ik dus vrolijk aan het vertellen was dat ik ergens anders aan het solliciteren was een jaar geleden.
Ik heb ook eens tegen mn ex gezegd “Ben zo blij dat jij geen vader meer hebt had me echt kut geleken als jij dwn zon happy fam had”
Daar moest hij toen hard om lachen.
Klinkt precies als mijn ervaring die ik had met een VCA vol examen .
Edit: lees nu de overige berichten
Echt om te janken dat het zo herkenbaar is bij dit examen. En maar roepen dat ze meer vrouwen nodig hebben in deze sectoren. Dan zul je toch echt iets aan je instelling moeten doen.
Mijn man werkte in de bouw en daar hadden ze een vrouwelijke collega die van de grote projecten afgehaald is en op enkel onderhoud/storing is gezet omdat ze teveel seksisme meemaakte op de werkvloer.
Hij werkt nu in 't ziekenhuis en toen iemand een ongepaste opmerking had gemaakt werden ze allemaal op cursus gestuurd.
ik jatte net een heel klein beetje wasmiddel (in principe wordt wasmiddel automatisch toegevoegd maar net iets te weinig) van een andere wasser uit het gemeenschappelijke washok maar de eigenaar liep net naar binnen toen ik de dop er weer op draaide