Ongemakkelijke momenten #2

Ik zou zelf ook niet de naam delen voor geboorte, eerst ook maar afwachten of het goede geslacht eruit komt zeg maar.

Bij mij in de familie was een keer de naam van, wat ze dachten, nichtje gedeeld en iedereen gebruikte dus die naam al als het over de baby ging. Je voelt het al aankomen, kind geboren en we hadden er een neefje bij.

1 like

Wij hadden ‘schuilnamen’ toen ik zwanger was. Echt namen die we nooooit zouden kiezen, denk bijv. aan Truus en Arend (ff als voorbeeld). Toen hebben we wel verteld dat het een meisje werd en werd ze tot kort voor de geboorte Truusje genoemd.

9 likes

Ik zag eerst niet de meerwaarde in van de naam geheim houden. Was ook te enthousiast. Aan de mensen dichtbij vertelde ik onze twee opties voor namen.
Ja ik had het kunnen verwachten, maar kreeg
iedereens mening. Opmerkingen van “dit vind ik meer een naam voor een hond” tot “doet me denken aan een automerk”. Daarna besloten het verder geheim te houden, na de geboorte zijn mensen meer geneigd hun mening over de naam voor zich te houden. Dan zegt niemand: leuke baby, maar wat een hondennaam😅

26 likes

Ik heb zelf geen kind dus misschien mag ik hier niks van vinden. Maar als je kind doodgeboren wordt of er andere complicaties optreden is het toch ook juist fijn dat zo’n kind wel een naam/identiteit krijgt zodat je in het verwerkingsproces en überhaupt de rest van je leven met mensen erover kan praten. Juist als het niet veilig arriveert lijkt het mij persoonlijk wel fijn als mensen de naam al weten. Ik zou zelf wel eerder bang zijn dat ik uiteindelijk de gekozen naam niet bij het kind vind passen als het eenmaal geboren is en dat lijkt me wel heel ingewikkeld als je al de naam hebt gedeeld.

15 likes

Haha ja geen idee, dat is alleen iets wat ik mensen nog best vaak heb horen roepen dat ze dan echt overtuigd waren dat het een Roderick zou zijn en dat het toen t eruit was toch echt meer een Jeroen was ofzo

1 like

Jeroenen ontstaan meestal pas als ze een gezapige relatie hebben

37 likes

Als je bedoeld dat ze klein zijn, huilen en ingedeukt ja dan wel maar verder zijn pasgeborenen baby’s net zo verschillend als ieder ander.

10 likes

Wij hadden vrienden/buren die twijfelden tussen een Nederlandse of Turkse versie van de naam. Uiteindelijk waren ze een paar weken voor de geboorte eruit en werd het de Nederlandse versie, wij wisten de naam (is in Turkije ook normaal om te vertellen). We kregen bericht dat de baby er was, dat alles goed ging en we dachten dat we de naam al wisten. Andere buren vroegen hoe het ging en hoe de baby heette en we vertelden dat. In het ziekenhuis hoorden we dat ze toch twijfelden, het werd uiteindelijk de Turkse versie :grimacing:

5 likes

Haha wat een bullshit dat een naam niet bij een baby zou passen

4 likes

Vind jij. In Griekenland bijvoorbeeld kan je tot een jaar wachten je kind een naam te geven om het te leren kennen.

Je kunt baby’s en kinderen stom vinden maar het zijn gewoon eigen mensjes, net als volwassenen. Vind het dus helemaal niet zo’n rare gedachte om je baby eerst wat beter te willen leren kennen tot je het een naam geeft die je bij je kind vindt passen.

46 likes

Maar dat is toch heel wat anders? Een jaar wachten. Want als het één jaar is is het ook al meer dan alleen een baby. In Nederland gebeurt dat niet, dus dan vind ik het vreemd om zodra een baby geboren is meteen te zeggen Oh ja dit is echt een typische Marco.

En wat heeft dat met baby’s stom vinden te maken lollll

2 likes

Nouja dat staalt je post nogal uit. Dat je baby’s stom vindt. En daar lekker een beetje verheven over doet ‘haha hoe kan een naam nou niet bij een baby passen’ nog de opmerking erbij dat een baby op een aardappel lijkt en we zijn weer rond!

22 likes

Dit is eigenlijk hartstikke ongemakkelijk voor mn huisarts maar ik moet hier zo om gieren.

Mijn huisartsenpraktijk is best wel groot, dus elke keer heb ik een andere huisarts. Vandaag was ik bij een (mannelijke) huisarts voor een verwijzing voor mn borstverkleining. Ik voldoe aan alle criteria dus het gesprek was relatief kort en bondig. Maar toen ik naar de deur leuk zei hij “Laat wel wat over he!!” Ik vind het echt heel grappig maar ook zo ongepast. Hahahah.ik hoop echt niet dat dit hem voor de rest van zn carrière bij blijft.

29 likes

Gelukkig vond je het zelf ook grappig, maar ik vind het vooral ongepast eigenlijk :sweat_smile:

66 likes

Ja ik kan er niet om lachen en zou het echt erg vinden als iemand dat zo tegen mij zou zeggen

18 likes

Wtf :smiling_face_with_tear:

7 likes

Ik zou dit melden.

13 likes

Omdat je ervanuit gaat dat het een slip of the tongue was ofzo? Dat hij het zelf ongemakkelijk vindt?

Ik denk dat echt niet, wat een domme “grap”

9 likes

Of het geslacht geheim houden voor anderen. Als ik zelf zwanger zou zijn zou ik het geslacht niet hoeven weten maar ik snap niet als je het zelf wel wilt weten waarom je dat dan geheim houdt.

4 likes

Maarja wat maakt dat nou weer uit, dan zeg je toch: het blijkt toch een x ipv y! Dus ons kind heet z. Is toch sowieso een verhaal dat je misschien wel deelt met je naasten?

13 likes