Ongemakkelijke momenten #2

Ik heb ook zo’n naam. En zelfs mijn eigen familie leden (grootouders, tantes,…) Zeggen hem fout. Soms vragen mensen mij hoe het moet, om het vervolgens alsnog fout te blijven doen. Dus ik heb het ook een beetje opgegeven:)

Ik heb hier wel ooit over gezeurd tegen mijn ouders. Zo van ‘waarom hebben jullie mij niet gwn een naam gegeven die iedereen onmiddellijk juist uitspreekt?’. Maar zij hadden toen blijkbaar totaal niet door dat zowat 75 procent van de mensen mijn naam anders uitspreekt. Toen vond ik dat raar, maar nu hebben al meerdere mensen gedacht dat mijn zoon een meisje is op basis van zijn naam terwijl ik daar nooit bij stilstond dat die uniseks/vrouwelijk klonk. Dus ik heb het hen eindelijk vergeven.

15 likes

Al mijn vrienden en naaste familie korten mijn naam af en ik moet dus gewoon even schakelen als iemand mijn naam voluit zegt? Vind het dan ook zo afstandelijk klinken :joy: Wat mij betreft mag iedereen de korte versie gebruiken.

8 likes

Ik wist tot mijn 15e niet of mijn moeder Yvon of Yvonne heet omdat iedereen wat anders zei en ik het gek vond om te vragen :joy:

114 likes

Ik heb pas vriendelijk gelachen en geknikt toen iemand me Christa noemde terwijl er maar 1 letter van die naam in mijn naam zit. Vond het de discussie of ongemak niet waard dus heb haar in de waan gelaten :joy:

13 likes

Ja dit heb ik ook wel eens gedaan toen ik in de thuiszorg werkte. Die mevrouw noemde me charlotte. En ik dwcht ohja oke is goed. Alleen toen kwam haar dochter langs en die kende mij en die zei huh maar jij heet toch charlene?? (Om even de namen van Tubing te gebruiken)

:melting_face: :melting_face:

10 likes

Ik reageer op alles wat ook maar een beetje op mijn naam lijkt, omdat die voor niet-Nederlanders nogal lastig uit te spreken is. Vooral Duitsers maken er echt iets compleet anders van. Heb me daardoor meer dan eens omgedraaid terwijl het helemaal niet voor mij bedoeld was :sweat_smile:

7 likes

Ik was net in het bos aan het wandelen en op de terugweg zat er opeens een naakte vrouw in het water. Ze zat echt in het water direct naast het pad en het was helemaal niet echt schoon daar dus ik was echt in de war wat ze daar deed.

Maar in plaats van als een gewoon mens mijn ogen af te wenden en door te lopen bleef ik echt zo abrupt midden op het pad stilstaan en ik staarde haar zo aan:
afbeelding

Totdat zij dus zei “sorry sorry, ik moest er gewoon even in, ik dacht dat er niemand was”

Haha ik weet niet of zij of ik nou de ongemakkelijke was (of beide) :joy:

92 likes

Iemand uit het dorp noemde mijn moeder steevast Marie-José, terwijl haar echte naam in de verste verte niet daarop leek. Mijn moeder heeft er ooit iets van gezegd maar die vrouw bleef hasr Marie-José noemen. Kon m’n moeder wel om lachen :smile:

5 likes

Haha herkenbaar dit over namen.
Mijn oma was overleden en er kwam een arts langs om haar dood vast te stellen. De arts vroeg toen aan mijn moeder en tante hoe ze officieel heette. Uuuuhhh. Beide wisten ze het niet precies, leidde nog even tot een discussie. Uiteindelijk dachten ze het te weten (maar geen idee of het nou klopte of niet). Hierna volgde een heel erge lachbui bij ons allemaal, natuurlijk ook veel stress en spanning die eruit kwam. Arts stond er echt zo bij van okeee 🫠

32 likes

Zo heb ik ooit een kerstkaart gekregen waar onze namen allemaal fout in stonden.
Dus ik heb een kerstkaart teruggestuurd met onze juiste namen.

Denk aan:
Mayra, Dirk en Kellie
Mara, Erik en Kelly

Kwam de buurvrouw toen later naar me toe, nou lekkere flater heb ik geslagen met die kaart. Alle namen fout, sorry hoor. Konden dr beide wel om lachen haha

42 likes

Haha al deze verhalen doen me denken aan wat een vriendin van mij meemaakte. Zij heeft een Arabische naam die heel fancy geschreven is (dus even fictief heet ze Samira wat dan geschreven is als Cameerah) en ze heeft een achternaam die ook enigszins op een naam lijkt (even fictief Gerritsen). Sommige mensen denken op de een of andere manier dat haar achternaam haar voornaam is, wat laatst resulteerde dat ze in een mail Gerrit werd genoemd… :joy:

21 likes

Part 2.

12 likes

Ik zat net in een overleg waarbij ik als enige via het scherm deelnam. Vraagt de voorzitter: Olijfje wil je even wat zeggen? Dus ik reageer, nee hoor dank je. Maar hij bedoelde blijkbaar of ik iets wilde zegen om het geluid te testen haha :sweat_smile:

43 likes

Je hebt gewoon gedaan wat hij vroeg, dus goed gedaan. :joy:

12 likes

Jaaa vandaag weer een lekker ongemakkelijk moment.
Ik was met mijn kinderen even de deur uit en toen we terugliepen in onze straat zag ik een jonge gozer met zo een typische verkopersmap onder z’n arm. En die liep dus naar ons huis. Dus ik zeg tegen mijn zoon (buiten gehoorsafstand) “we gaan even doen alsof we daar niet wonen”. Zodat we gewoon via de achterdeur naar binnen konden sneaken. Alleen dus niet aan gedacht dat we sinds kort een Ring deurbel hebben. Dus terwijl verkopertgozer op de bel drukt en wij nonchalant willen passeren hoor je keihard dat typische Ringdeuntje uit mijn tas komen :upside_down_face:
Nou, gedaan of mijn neus bloedde. Gedag gezegd en Stoïcijns doorgelopen naar de achterom. :ok_hand:

74 likes

Ik had een afspraak met de huisarts over voortgang van AD, en ik moet direct daarna altijd mijn recept ophalen bij de apotheek. Nu gaat het ff wat minder, dus ik moest even uithuilen en mezelf kalmeren buiten voordat ik de apotheek in ging. Sta ik aan die balie, kijkt de medewerker me zo bezorgd aan. Werd er helemaal ongemakkelijk van. Ze bedoelde het niet verkeerd, maar voel dan zo de neiging om haar dan gerust te stellen door te zeggen dat het wel gaat. Heb dat niet gedaan overigens, was meer bezig met mezelf en niet janken. 🥹

5 likes

Ik vond het zelf niet perse ongemakkelijk, kende die mensen niet en zie ze toch niet meer, maar toch: ik was met mijn vriend naar de supermarkt en we bedachten dat we nog condooms moesten hebben, en dat ze die hier misschien wel hadden. Dus wij zoeken, uiteindelijk een paar pakjes gevonden, maar ik vond dat veel te duur in vergelijking met online bestellen.
Dus ik zei: ja ik bestel morgen wel gewoon even, want we zien elkaar toch pas volgende week weer.
Vriend van: nouja zo duur is het toch ook weer niet? Ik heb het er wel voor over?
Ik: Maar waarom nu dan? Ik ga zo echt niet op je achterbank liggen hoor?!
Horen we ineens mensen lachen, staan in het schap achter ons een stuk of vijf vakkenvullers zo’n schap bij te vullen. :sweat_smile: Ook goedemorgen! :wave:

95 likes

Ik had pas ook zoiets ongemakkelijks met condooms. Stonden 4 jongens van 9/10 denk ik? Die stonden het snoepschap bij de kassa te bekijken en vroegen ‘wat zijn dit dan voor snoepjes? Zo duur!’ haha iedereen in de rij inclusief de caissière was opeens heel druk bezig :joy:

Edit: normaal ben ik over behulpzaam maar ik dacht nu dit gaan je ouders maar lekker uitleggen!

15 likes

Haha ja dat zijn ook altijd van die mooie dingen! Ik schijn als kind ooit op vakantie eens met een pak condooms met smaak naar mijn moeder toe te zijn gelopen in de supermarkt. “Mama deze ballonnen hebben smaak!! Ik wil dit!!!” Needless to say dat dat dus geen ballonnen waren en dat ik ze ook zeker niet mee heb gekregen. Gelukkig was het in het buitenland en viel de ongemakkelijkheid voor mijn moeder dus mee.

17 likes

Ik las je bericht net en moest zo hard lachen (ik denk in plaatjes) dat mijn vriend wakker werd en vroeg of ik aan het huilen was en of het wel ging. Het is 04.56 en ik kan niet slapen.

5 likes