Ongemakkelijke momenten #2

Als ik naar mijn werk rij moet ik een tunneltje door waar vrij snel erna een stoplicht staat.
Heel vaak moet ik dus stoppen op het punt waar je de tunnel uit rijdt en dus weer omhoog.
Ik bid altijd dat de auto achter me niet te dichtbij komt, want voor mijn gevoel rol ik altijd eerst 2 meter naar achter en geef ik een enorme dot gas.
Het liefst stop ik gewoon in het midden van de tunnel en rij pas verder als de hele tunnel omhoog vrij is :rofl:

5 likes

Ik reed laatst de helling van de parkeergarage op en in een soort van reflex schakelde ik naar de 2e versnelling. En rolde weer lekker naar beneden :face_with_peeking_eye:

5 likes

Dat laatste ja, zoals @George al zei kan het net zo prima met je gewone rem, ik doe het nooit met de handrem. Maar misschien maakt het uit dat je met je gewone rem bij een hellingproef geen gas bij kan geven met het wegrijden (omdat we geen 3 voeten hebben haha)
@anon3219017 toevallig heb ik gisteren voor het eerst in een automaat gereden, maar dat was een Tesla en dan heb je dus zo’n systeem (of iig dat kun je instellen en dat stond ingesteld) dat hij al remt als je je gas loslaat. Ik heb ruim een half uur gereden en 0 keer de rem gebruikt, dus alles alleen met het gas pedaal, vond het toch wel chill eigenlijk. Behalve dat die auto vet hoog is aan de achterkant en je dus weinig ziet in je binnenspiegel.

2 likes

De handrem is wel een stuk chiller als je lang moet wachten!
En het maakt nog uit denk ik hoe steil de helling is. Als het niet heel steil is dan is de voetrem wel prima maar als het wel steil is dan de handrem

8 likes

Same! Ik moest een keer de helingproef achteruit doen. Nog steeds angstzweet

4 likes

Ja dit heb ik ook een keer gehad, was geen Tesla maar een hybride auto (Toyota dacht ik). Dat was echt DE HEMEL want ik heb ook enorme hellingangst. Het was een huurauto waarmee ik op vakantie ging naar een heuvelachtig gebied. Vind ik dus echt wel een voordeel aan geen eigen auto hebben, dat als je er dan ƩƩn huurt die lekker fancy en nieuw is.

3 likes

Elke keer in de file denk ik: Fuck it, ik koop een automaat. Hellingproef doe ik niet veel, filerijden daarentegen…

8 likes

Ik las eerst ik zou jullie allemaal willen aanrijden haha.

9 likes

Vertrekken met de handrem: je houdt koppeling en rem in en trekt de handrem aan. Je schakelt naar 1. Je geeft gas en laat de koppeling komen tot je voelt dat de auto vooruit wil ipv in de rem te ā€˜hangen’. Dit is het moment dat je tegelijkertijd rustig verder gas geeft, de koppeling verder laat opkomen en de handrem lost. De auto rijdt dan rustig vooruit.
Zonder handrem en automatische hellingsrem, moet je dus de hele auto met de koppeling tegenhouden en dat is niet zo goed voor de koppeling en de versnellingen.
En gewoon rustig proberen :slight_smile:

4 likes

Ik ben elke weer teleurgesteld als ik dit topic open :pensive:

11 likes

Ik snap eigenlijk niet dat je de handrem zou gebruiken tijdens de hellingproef, los van dat het beter is voor de auto. Is alleen maar een extra handeling. De handrem is inderdaad handig als je lang moet wachten bij een brug of zo. Maar dan zou ik als je weer wilt rijden gewoon voet op koppeling en op rem, handrem eraf en dan hellingproef zonder handrem (koppeling laten komen tot ie pakt, rem los en gas bij) doen. Gas bij kan ook wat eerder (als de koppeling nog niet helemaal pakt), dan maak je wat meer lawaai maar boeien. Dat is veel overzichtelijker en makkelijker om te doen - vind ik dan. Misschien handig om eens te proberen voor iedereen die halverwege de handrem eraf halen lastig of stressvol vindt. Ook al is dit dan minder goed voor je auto, met meer vertrouwen auto rijden is ook wat waard.

6 likes

Thank God heeft mijn auto hill assist. Die blijft een aantal seconde remmen als ik op een helling sta en heb geremd.
Al dit soort shit niet :partying_face:

15 likes

Maar praktisch, hoe doe je dat dan dan?
Koppeling op laten komen met je linkervoet, rechtervoet op de rem, en dan zeg je ā€˜iets eerder gas’, doe je dat dan met je derde voet of je rechterhand of heb je hiervoor een speciale stok in de auto liggen? Want met de koppeling nog deels ingetrapt rolt je auto naar achter zodra je de rem loslaat.
Bij een helling type gemiddelde oprit lukt mij het prima zonder handrem, maar bij een serieuze helling type buitenlandse parkeergarage vind ik het knap lastig (en blijkbaar veel andere mensen ook gezien bovenstaande verhalen over auto’s die terug de garage in rollen).

5 likes

Tjonge hellingproef houdt de gemoederen bezig hier

Ik zwaaide gisteren naar een voetganger omdat ze mocht lopen van me, ik had geen haast. Maar zag daarna dat ze een stok en een blindengeleidehond had :sweat_smile:

47 likes

Ik had een keer dat ik de hellingproef moest doen en toen keken allemaal mensen aan de zijlijn en ze wezen zelfs allemaal. Ik had geen idee waarom, maar blijkt dus dat er naast mij een mevrouw aan het schreeuwen was. Ik deed mijn raam open en gooide een paar tomaten die ik toevallig in mijn auto had liggen voor dit soort momenten en 1 raakte haar vol in haar gezicht en het spleshte alle kanten op. Alle mensen klappen en joelen voor mij! Toen wou ik wegrijden maar toen reed ik perongeluk achteruit tegen 6 andere auto’s aan maar ze vonden het niet ergšŸ˜‰

58 likes

Maar deed je t met of zonder handrem?

8 likes

De parkeergarage waar ik woon heeft maar een doorgang, zowel de in- als uitgang dus. Als je erin wil en de deur opent met je tag, staat er soms net iemand die eruit wil en dan moet je dus de reverse hellingproef doen. Nou dikke doei, ik blijf dan gewoon net zo lang staan totdat degene die eruit wil naar achteren rijdt

4 likes

Ik zei iets eerder dan dat de koppeling pakt. Dus je houdt je voet nog even aan de koppeling. Dus je doet je andere voet van de rem naar het gaspedaal. Maar dat doe je dus niet heel langzaam. Je gaat eigenlijk van zorgen dat je stil blijft staan (rem) naar zorgen dat je vooruit gaat (gas). Geef je eenmaal gas (hoor je de auto geluid maken) en blijf je staan maar ga je nog niet vooruit? Dan koppeling verder laten komen en gas blijven geven (niet voluit natuurlijk). Ga je toch achteruit doe je je voet gewoon weer op de rem en probeer je opnieuw.
Als je moeite hebt met de hellingproef zou ik echt eens een plekje opzoeken om goed te oefenen. Het leven is te kort voor dit soort onzekerheden, haha. Het is supervervelend als zoiets je belemmert. Ik had dat met fileparkeren. Daar heb ik nog veel mee geoefend op een pleintje haha.

En er zijn natuurlijk altijd extreme situaties! Maar ik denk dat deze variant voor velen makkelijker zal zijn als basis. Als je dit onder de knie hebt kun je denk ik makkelijker de handrem introduceren als het nodig is. Maarrrr ik ben geen instructeur natuurlijk

1 like

Weetje ik rij wel gewoon een stukje om en skip die hellingen wel

22 likes

Dit was inderdaad retorisch. ā€˜Eerder’ gas geven kan dus niet, het is heel snel of snel na het loslaten van je rem. Als het lang na het loslaten van je rem is en je rolt niet naar achter was er blijkbaar geen helling.

Realiseer je dat je dan op dat moment het hele gewicht van je auto (met de trekkende rolkracht van de helling erbij, dus reken op zo’n 1/2/3/4/5000 kilo) ophangt aan een slippende ronddraaiende ijzeren plaat in je auto. Dat slijt natuurlijk als een malle, en dat is een hele dure reparatie (makkelijk €1000).

Ik doe het zelf ook met de voetrem bij een klein hellinkje, maar ik vind het eigenlijk helemaal niet makkelijker dan de handrem, je hoeft veel minder snel te handelen met de handrem, je kunt je rustig concentreren op koppeling/gas, waarom zou je niet jezelf de optie aanleren die veel beter is voor je auto denk ik dan.

Maar dit gaat allang niet meer over ongemakkelijke momenten, dus laten we daar naar terug!

14 likes