Ongemakkelijke momenten

Ik wilde een keer een parkeerplaats afrijden en toen sloeg mijn auto af. Ik kreeg m met geen mogelijkheid meer aan de praat en heb in paniek net zo lang proberen te starten tot mijn accu leeg was.

Uiteindelijk is de man die achter me stond uitgestapt en heeft mijn auto achteruit bij de slagboom weggeduwd en in een vak gezet. Daarna heb ik mijn vader moeten bellen om te vragen of hij me kon komen helpen :sweat_smile:

8 likes

Haha ik heb ook nog een auto verhaal.
Ik kom uit een afgelegen dorpje, dus toen ik daar rijlessen had, waren die ook altijd in rustige omgevingen. Nooit harder dan 80, geen snelweg etc. De drukkere omgevingen moest je zelf maar leren nadat je je rijbewijs had gehaald.
De dag van mijn rijexamen werd mijn locatie opeens gewijzigd. Waardoor ik een veel drukkere route kreeg. Maar het ging eigenlijk best goed, totdat de examinator zei “ja draai hier maar de snelweg op”. En opeens zag ik al die auto’s aan 120km voorbij flitsen! Dus ik probeerde zo kalm mogelijk te blijven en gewoon rechts te blijven rijden, want die rijstrook was rustig. Te rustig, na een paar minuten realiseerde ik mij dat er niemand anders op mijn “rijstrook” reed. Bleek ik al de hele tijd op de vluchtstrook te rijden! Die examinator zei ook geen woord, bleef strak voor zich uitkijken. Dus toen stamelde ik iets van “ohja hiernaast is de snelweg”.

105 likes

Dit vind ik best onprofessioneel klinken eigenlijk, kan toch ook gewoon gevaarlijke situaties opleveren, en dit had echt veel minder awkward geweest als die examinator even wat sneller had gezegd dat je op de vluchtstrook zat. Daarbij, hoezo kun je iemand een rijbewijs geven als die persoon nog nooit op de snelweg heeft gereden? Vind het echt heel vreemd allemaal.

41 likes

Ja ben ik helemaal met je eens hoor!
Maar vanuit dat dorpje was het meer dan een uur rijden voordat je op een snelweg kwam. En rijlessen waren max. 2uur, dus dat was niet haalbaar in die tijd.
Dat was daar toen heel normaal dat je dat later zelf zou leren. Klinkt nu achteraf wel vreemd.
En die examinator mocht alleen de route aangeven, verder geen aanwijzingen ofzo.
Hij zei achteraf ook “het leek alsof je nog nooit op een snelweg gereden had”. (ik durfde eenmaal op de echte rijstrook ook maar 90 te rijden ofzo) Maar toen was ik nog te in shock om te reageren dat dat inderdaad zo was.

1 like

@Findus wat een cliffhanger! Ben je geslaagd of gezakt?

4 likes

Haha gezakt!
Om van die pechstrook naar de rijstrook te verplaatsen, moest ik over een volle witte lijn. Dat was de enige fout blijkbaar?
Oh en toen ik het later aan mijn rij instructeur vertelde zei hij “ja maar in je theorie boek staat toch precies beschreven hoe je op een snelweg moet rijden”
Inmiddels rij ik wekelijks over snelwegen en ben ik mij volledig bewust van het concept vluchtstrook hoor haha.

17 likes

Haha gelukkig maar!

1 like

Ja bij sommige steden heb je geen snelweg en kan je dat dus niet oefenen! Ik weet in Noord-Holland dat dat in Den Helder is! Of misschien wordt het wel geoefend, maar in ieder geval niet gedaan tijdens het examen.

Je zou toch gewoon de A7 op kunnen? Of bedoel je omdat er tijdens je examen te weinig tijd voor is? Ik heb tijdens mijn examen trouwens ook geen snelweg gehad bedenk ik me nu!

1 like

Ik ben nu bezig met mijn rijbewijs in Amerika en hier hoef je tijdens lessen en examen ook niet op de snelweg, zo gek! Een vriendin van mij hier had al een jaar een auto en rijbewijs voordat ze voor het eerst op de snelweg ging!

Ja volgens mij is daar geen tijd voor tijdens het examen. Maar lijkt me wel tijdens oefenen?

Ik hoop het wel haha! Het lijkt me toch wel goed om dat te oefenen :sweat_smile:

Tijdens het oefenen red je naar de A7 prima, deden we ook altijd. Ben met mijn lessen ook wel eens heen en weer naar Amsterdam gereden via N9 en bij Alkmaar de snelweg op, had altijd lessen van 3 uur.
Met het afrijden gingen we niet naar de snelweg inderdaad.

Maar lessen van 3 uur is ook wel echt veel.
De meeste hebben volgens mij max 2 * 50 dus 100 minuten.
Ik had zelf bv ook nooit lessen van 2 uur omdat ik gewoon slechter reed en minder in me opnam. Mijn leerruimte was dan vol zegmaar.
(ondertussen kan ik gewoon rijden en zit ik dus ook niet meer met dat ik maar een uur kan rijden)

Dit was wel in België, misschien verklaart dat het haha. Al zijn er in Nederland ook genoeg plaatsen ver van een snelweg.

In België mag je trouwens ook nog steeds als je je theorie examen gehaald hebt, zelf gaan rijden/oefenen, waar je maar wilt, zonder enige rijles gevolgd te hebben.
Het enige wat je moet doen is een sticker op je auto plakken en er moet iemand in je auto zitten die wel een rijbewijs heeft.

Over gevaarlijk gesproken haha, mijn moeder stond doodsangsten uit met mij. Ze hield ook standaard de handrem stevig vast terwijl ik reed.
Dus ik heb toen wel een aantal officiële rijlessen gevolgd. Maar in principe kun je dus zonder enige rijles je rijbewijs halen.

4 likes

Ik blijf dit zo bizar vinden. Zorgt dat niet voor superveel ongelukken? Komen er al regels om dat te veranderen?

5 likes

Ik hoor eigenlijk nooit over extra ongelukken daardoor. Ze hebben volgens mij nu wel sinds een paar jaar dat je maar 2 verschillende begeleiders mag hebben ipv wie je maar wilt. Maar of het dat nou veiliger maakt?
Oh en als je na 2 keer je rijexamen niet haalt moet je verplicht 6u rijles nemen haha.

Die persoon die je aanleert moet wel minstens 8 jaar zijn rijbewijs hebben. Het lijkt me ook dat je iemand kiest dat je vertrouwt om je zoiets aan te leren. Verder mag je alleen met die persoon in de wagen zitten en is je stageperiode veel langer dan bij iemand die gewoon 20uur rijlessen neemt.

Verder is in België verplicht om tijdens je examen op de snelweg te rijden, net als inparkeren, omkeren, instructies van een gps volgen, EHBO, onderdelen van een auto onder de motorkap kunnen aanwijzen


5 likes

Mag je dan tijdens je examens in je eigen auto examen doen, of mag/moet dit in een auto van het examen comité?

Wat bedoel je met stageperiode? Ik mocht gewoon toen ik 18 was en mijn theorie had, rijexamen doen. 8 jaar rijbewijs hebben moest toen ook nog niet?
Maar dan zijn ze nu wel iets strenger, alleen maar goed!