Ongemakkelijke momenten

Nouja jij moet voorrang geven aan mensen die oversteken of op het punt staan dat te gaan doen, dus lijkt me dat jij gewoon vaart moet minderen in de buurt daarvan.

27 likes

Als ik oversteek op een zebrapad en de auto moet heel hard remmen omdat hij mij eigenlijk geen voorrang wou geven, dan laat ik mijn handtas of boodschappentas of handschoen of wat ik ook bij heb ā€˜per ongeluk’ vallen. En dan raap ik het heel traag op. Echt, de gezichten van de chauffeurs dan… Ze kunnen me doodschieten op zo een moment

55 likes

Ik ben echt een paar keer bijna aangereden (als in wegspringen terwijl ik al 1 a 2 meter óp het zebrapad sta als voetganger) door een automobilist. Zo irritant en ik maak juist wel van te voren poging tot oogcontact voordat ik oversteek. ā€˜Even een seconde wachten of aangereden worden’ is volgens mij niet hoe de politie met zo’n situatie omgaat als de voetganger al op het zebrapad staat.

@Serendipity heerlijk! ik heb echt zo een haat aan die situaties

1 like

Dat is PRECIES wat ik bedoel. Ik lees hier allerlei mensen die zichzelf zo op het zebrapad gooien maar maak gewoon oogcontact en kijk om als je oversteekt. Een fietser of auto ziet dan wat je gaat doen en heeft dan net die paar seconden meer tijd om daarop te reageren.

Ik heb het dus over mensen die niet op of om kijken en op het oog rechtdoor te blijven lopen. Of ze nou van mij weg lopen of naar mij toe lopen. Dan kan ik toch niet ruiken dat diegene INEENS van richting verandert en gaat oversteken. Ik vind dat echt asociaal als mensen dat doen.

Volgens mij snappen jullie ook niet wat ik bedoel.

Er is ook een verschil met geen voorrang krijgen als je al op het zebrapad bent. Het is net dat moment wanneer een auto of fietser het zebrapad kruist en precies tegelijkertijd gooit een voetganger zich op het zebrapad en die voelt zich meteen alsof hij of zij geen voorrang heeft gekregen. Als je jezelf kenbaar had gemaakt dat je die kant op zou gaan dan had de auto of fiets kunnen stoppen.

Zo moeilijk is het niet toch?

7 likes

Ah ja ik begrijp je nu beter! Alsof iemand niet even wachten als diegene rechtdoor loop en bv. links afslaat naar het zebrapad. Maar tegelijkertijd als diegene dat wel zou doen in theorie moet je in zulke zones toch altijd al vaart minderen om niet iemand aan te rijden? Als in dat je niet super op je rem hoeft te stappen.

Haha love dit! Expres langzaam lopen deed ik al maar deze ga ik ook een keer toepassen :sunglasses:

1 like

Ik heb vaak blush op omdat ik er anders echt lijkbleek/ziek uitzie, maar ik moet dat eigenlijk niet doen in medische situaties/bij bloedprikken ofzo (waarbij ik altijd van die zweethanden heb, het heel spannend vind en nog wel eens licht in m’n hoofd word). Heb nu al een aantal keer gehad dat iemand dan tegen me zei dat ik (nog) kleur had iig op m’n wangen en op zo’n moment durf ik nooit te zeggen dat het make-up is :sweat_smile:

5 likes

Nou take a chill pill. Het is niet zo dat ik 30 km per uur loop en ineens naast een zebrapad een hoek van 90 graden maak en dan met dezelfde snelheid het zebrapad over marcheer. En zoals @ellegirltalk al zegt: het is de verantwoordelijkheid van degene op de weg.

5 likes

Ik steek ook altijd over maar ik kijk wel. Soms mag je ergens 70 per uur rijden en als je dan op het zebrapad zomaar over steekt dan is er amper tijd om te stoppen. Je kan niet altijd als bestuurder 100% focus hebben op of er misschien ergens een zebrapad is en er misschien iemand wil oversteken. Ik heb ook nog andere dingen te doen als ik aan het rijden ben, misschien kijk ik net naar een verkeersbord of 1 seconde op de gps of whatever. Er zijn veel asociale bestuurders maar het is niet omdat je voorrang hebt dat je het zomaar moet nemen. Als ik met de auto zonder kijken altijd mijn voorrang van rechts zou nemen had ik al 85 accidenten gehad

13 likes

Huh, er is nooit een zebrapad over een weg waar je 70 mag rijden, die dingen zie je echt wel op de weg, en het is juist niet de bedoeling dat je andere dingen te doen hebt dan opletten of je misschien iemand kan doodrijden. Verder helemaal eens dat oogcontact de wereld een beetje beter maakt, maar een beetje opletten ook.

31 likes

Ik weet niet of ik dit ooit heb gepost, en zo ja, excuus. Maar ineens moest ik denken aan iets wat mij anderhalf jaar terug overkwam.

Ik ging met mijn beste vriend wekelijks baantjes trekken in een zwembad. Het was verdeeld in drie banen, oud, jong (18-50), en topsport Tijdens de eerste keer kwam ik erachter dat ik absoluut niet snel ben, dus ik moest bij de ouderen. Ik kwam redelijk mee, maar ik zwem echt als een hond, dus trapte de vrouw achter mij perongelijk in het gezicht. Niet hard, maar voelde dat mijn voet langs haar neus ging. Ik werd knalrood en mompelde sorry en wilde zo snel mogelijk het bad uit. Naast het zwembad stond de hele tijd een rolstoel, en toen het rondje voorbij was bleek dat die stoel van de desbetreffende vrouw was. Ik heb me nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld.

10 likes

Ik word even niet goed van de reacties hier over het oversteken. ā€œIk steek men middelvinger op als ze niet stoppen, ik kijk vies als ze niet meteen stoppen, ik zeg dan tegen fietsers bedankt voor de voorrang eikel.ā€

Wtf, is dit de maatschappij waar we in leven?

25 likes

Ik woon in BelgiĆ« en ben 1000% zeker dat er zebrapaden zijn waar je 70 mag rijden hier. En ā€˜andere dingen te doen hebt’ ik heb het over dingen die je doet als je rijdt? Je bent fysiek en mentaal bezig, je schakelt, je kijkt naar borden, je volgt een route, er zijn tegenliggers, fietsers, dieren, voetgangers, je kijkt rond je, je moet niezen, je hebt dingen aan je hoofd, … Niemand is nooit eens 1 seconde afgeleid hoor. Dat wil niet zeggen dat je niet oplet. Voetgangers moeten ook opletten.

19 likes

In Belgiƫ heb ik ook zebrapaden gezien op 100 km wegen?

Maar dit kwalijk vinden is toch ook een beetje de omgekeerde wereld? Want als iedereen zich aan de verkeersregels hield, is dit niet nodig. Maar dat gebeurt nu eenmaal niet blijkbaar dus ik vind het niet gek dat mensen daarop reageren (doe ik zelf ook)

6 likes

Haha classic Belgiƫ :joy:

Bij mijn ouders in het dorp (NL) is trouwens ook een 60 weg waarbij je heuvel-af gaat en dan aan het eind van de heuvel opeens een zebrapad :confused:

Ohja je moet trouwens al voorrang verlenen als je ziet dat iemand de intentie kan hebben om over te steken bij een zebrapad. Dus ook als iemand nog niet op de weg staat moet je al vaart minderen/stoppen!

9 likes

In Belgie zijn geen 100km wegen behalve de snelweg dus lijkt me sterk

4 likes

Dan zie ik die boete waarschijnlijk snel verschijnen :v:t2:

15 likes

Je kan ook een voetganger niet gezien hebben of weet ik veel. Om dat ineens te onthalen met een middelvinger en dan normaal te vinden… Verdraagzaamheid is ook ver te zoeken. 9 van de 10 keer ga je dan gewoon even na die auto oversteken of stopt de volgende. Leer relativeren.

12 likes

Maar dit komt dus voort uit het feit dat veel automobilisten geen voorrang verlenen, dat is pas aso.

2 likes