De fysio maakte een opmerking dat m’n bovenbenen zo gespierd waren terwijl ze gewoon dik zijn (is m’n bouw), stond ik daar zo:
Ik was laatst met mijn vriend aan het lunchen in de stad. Het was best een kleine ruimte waar wij zaten. Er kwamen twee vrouwen aan, rond de vijftig. Op eens zei de ene vrouw tegen de andere “ik had gisteren yoga en toen zei ze dat ik mij moest focussen op mijn tweede kringspier. Nou dat was intens hoor”
Ik ben nog steeds verbaasd dat ze dat zo besprak in het openbaar…
Waar zit je tweede kringspier?
In je anus!
Waar zit de eerste dan?
Ja dit wilde ik ook vragen, je bent me net voor haha
je andere anus natuurlijk
Wahaha
Je bnus.
Je hebt een binnenste en buitenste kringspier. De buitenste kan je bewust aanspannen en ontspannen, de binnenste niet. Ben wel heel benieuwd hoe (en waarom) je daar dan tijdens yoga op moet focussen.
Hahaha prachtig hoe iedereen er op in gaat.
Ik heb het ook moeten googlen :’)
Ik snap er ook vrij weinig van, en net als @Insouciance zegt, waarom bij yoga?!
Ik vind het eigenlijk niet zo gek om dat in het openbaar te bespreken. Zou ik zelf ook zo kunnen doen.
Ik weet niet wat voor yogalessen deze vrouw volgt, maar wanneer ik Hatha (een rustige, meditatieve vorm) doe, is er een heeele grote focus op bewustzijn en ontspanning van het gehele lichaam. Mijn lerares benoemt aan het einde van iedere les allerlei lichaamsdelen om te ontspannen, en hoewel ze het nooit heeft gehad over kringspieren, kan ik me wel voorstellen dat een yogaleraar het daar met iemand die heel erg veel stress heeft wel over kan hebben. Het is natuurlijk wel een plek die heel veel spanning opbouwt én die wel een grote rol speelt, haha.
Hahahah omg, ik moet hier echt hard om lachen!
Niet zozeer ongemakkelijk maar heb een keer een liefdesverklaring op Facebook Messenger gekregen van een ground steward die mij incheckte en boarding pass scande ergens hier ver vandaan.
Lekker professioneel. Heb maar gereageerd dat ik de liefde op eerste gezicht niet wederzijds was.
Oh ja wow daar heb ik nog nooit zo over nagedacht. Bedankt voor je berichtje!
@Cajun-moon misschien ben ik daar dan te “preuts” voor. Maar ik zou zoiets vertellen aan een vriendin (ja zij ook :p) in privé, in plaats van een openbare ruimte waar mensen eten.
Haha ja het klinkt misschien gek, maar het aanspannen/ontspannen/bewust worden van je binnenste kringspier kan erg helpen om meer voordeel uit je yoga practice te halen. De anus spieren zijn namelijk verbonden met de ruggengraat, en kunnen daardoor soms onnodig veel stress vasthouden, zonder dat we ons hier van bewust zijn! Vaak in ongemakkelijke (haha) of gespannen situaties spannen we onbewust onze kont en anus spieren aan. Het bewust aanspannen en ontspannen van deze spieren, kan daardoor soms inderdaad best wat emotie (vaak veroorzaakt door de ontlading van stress etc), veroorzaken. Anyway, lang verhaal, maar het heeft iig zeker een functie. Google maar eens op Mula Bandha, mocht je het interessant vinden.
Ben ik echt >30 ik ga stuk om bnus
Ik snapte hem al niet (zonder echt na te denken) en nu lees ik jouw reactie en vat ik 'm. Thanks.