Onnodige kutopmerkingen

Er werd een foto van me gedeeld waar ik echt heel kut op stond. (Zat ineengedoken, daardoor een dikke onderkin, hele kromme rug, korte romp, gewoon heel oncharmant. Oh en mijn gezicht zag eruit alsof Ik een hap van iets ging nemen) Ik gaf aan het geen toffe foto te vinden en vroeg om hem te verwijderen. Toen kreeg ik terug “nou dat is dus waar wij altijd tegenaan moeten kijken he, zo ben jij gewoon”

Ligt het aan mij of is dat echt onaardig?

2 likes

Dat zijn inderdaad stomme opmerkingen, maar misschien is het niet per se slecht bedoeld. Ik heb laatst per ongeluk iets vergelijkbaars gezegd. Ik ben zelf altijd vrij plat geweest, maar ben de afgelopen jaren best wat aangekomen. Én ouder geworden, waardoor ik zie dat mijn borsten ook al wat zijn gaan hangen vergeleken met 5-10 jaar terug. Een van mijn beste vriendinnen is 7 jaar jonger en ook heel plat. Een beetje zoals ik toen ook was. Ik vertelde haar dat ik het zo moeilijk vond om een goede bikini te vinden en dat ik nu een mooie had gevonden, alleen dat de vorm van de cups niet bij mijn borsten past. Toen liet ze mij een bikini zien die zou graag wilt hebben, die prachtig was, maar geen enkele ondersteuning geeft. Waarop ik zei: ja dat is echt prachtig maar kan alleen als je niks hebt. En toen realiseerde ik mij pas dat dat voor haar een kut opmerking kan zijn, terwijl ik het zo zei omdat ik in mijn eigen hoofd ‘vroeger’ niks had en dat toen ook hardop zo zei.
Nouja, lang verhaal kort, het zijn inderdaad stomme opmerkingen maar heeft misschien meer te maken met hoe degeen die het zegt zich uit dan dat het echt rot naar jou bedoeld is? Maar neemt niet weg dat je je hier vervelend over kan voelen natuurlijk!

Ok, het is een ander soort opmerking dat de rest in dit topic, maar mag ik dat misschien even zelf bepalen? Het kwam overigens juist van iemand die juist super sportief en competitief is. Wat ik er kut aan vond is dat zij blijkbaar oprecht denkt dat de enige reden dat ik een sport leuk kan vinden de beloning van alcohol is.

7 likes

Nou ja “misschien moet je een borstvergroting nemen” kan dan goed bedoeld zijn, het blijft een idiote opmerking, echt niet ok. Moeten zij maar leren dat als je goede intenties hebt je dit dus níet moet zeggen.

3 likes

Jaaa daar heb je helemaal gelijk in, ik doelde vooral op de eerste opmerking. Die tweede is echt niet oké.

1 like

Als je een verleden met alcoholverslaving hebt, dan snap ik dat. Maar zo niet, dan is dit toch gewoon een flauw grapje en laat je je ontzettend op de kast jagen om niks?

3 likes

Ik snap Max wel. Waarom zou die vriendin iets moeten afkraken waar jij juist plezier aan beleeft. Het kan best een grapje zijn van die vriendin maar het komt ook over alsof de hobby van Max niet serieus genomen wordt. En dat is het kutte denk ik.

5 likes

Nee het stomme eraan vond ik dat het geen grapje was, maar een oprechte vraag (althans zo was het verpakt). En dat kwetste me, dat zij mij blijkbaar zo laag heeft zitten dat zij denkt dat alcohol de reden is dat ik iets leuk zou vinden. Terwijl zij wel mega sportief is en weinig drinkt. Snap je dat dat van een goede vriendin kwetsend over kan komen?

Net als dat ze wel eens de aanname gedaan heeft dat de après ski de reden is dat ik mee ga op wintersport.

Overigens, op het moment heb ik direct gezegd dat ik het geen leuke opmerking vond, maar die avond had ik blijkbaar nog steeds de behoefte het hier op het forum te ventileren. Ik koester nu geen wrok meer ofzo, al vind ik het nog steeds een kutoperking :stuck_out_tongue:

4 likes

Ik was laatst op een begrafenis, en toen zei ik tegen mijn neefje dat ik hem sinds dat wij kinderen waren niet meer gezien had, en toen vroeg ik hoe oud hij nou was, dus hij antwoordt:‘26!’. Ik stond er een beetje van te kijken dat hij zoveel jonger was dan ik en zeg:’ ohhh zo dan ben je eigenlijk wel een stuk jonger dan ik ben!’. Dus hij vraagt hoe oud ik ben en ik antwoord: 29. Zegt zijn vriendin ineens:‘Teeeeering dat is oud! Ohhh sorry hoor ja ik ben pas 24 dus…’. ik had echt zoiets van:Wow ouchhhh man’ :joy: Ze bedoelde het waarschijnlijk niet zo maar toch haha

1 like

Hahaha sorry maar wat een rare opmerking? Als ze nou 14 was geweest oké, maar ze is maar 5 jaar jonger dan jij en ook gewoon volwassen? :’)

1 like

Ik vond het idd ook een vreemde opmerking hahaha ik zei ook tegen haar nou geniet er maar van, voor je het weet ben je zoals ik en is je leven voorbij (uiteraard sarcastisch :joy:)

1 like

een hele tijd geleden liep ik bij een psychiater die dacht dat ik autistisch was. Ik kwam voor hele andere problemen dus dat kwam voor mij echt uit het niets en ik vond het heel kwetsend ook (disclaimer: overigens niets mis met die diagnose. Maar het was in mijn geval heel misplaatst). Mijn psycholoog is er toentertijd ook nog heel boos om geworden en het was en heel gedoe, sindsdien is het bij mij helemaal in mijn hoofd gaan zitten en denk ik vaak dat ik ook daadwerkelijk autistisch ben, terwijl ik voor de tijd daar geen moment aan gedacht heb.

Mijn vriend weet dat ook en gister zei hij in een ruzie: goh, ik denk toch echt dat je autistisch bent eigenlijk.

Echt zo kwetsend.

3 likes

Ik snap je reactie heel goed, ik wil je even meegeven dat je sowieso nooit je diagnose bent, een psychiater/psycholoog zoekt alleen maar symptomen (naar eigen inzicht vinden ze die dan) en bij een bepaalde hoeveelheid symptomen krijg je dan een diagnose. Het is in de praktijk alleen maar een labeltje om het handig in te delen, iedereen heeft wel bepaald gedrag of trekjes die ook genoemd worden bij een bepaalde psychologische diagnose. Trek je er alsjeblieft niet zoveel van aan, er zijn helaas slechte artsen en psychologen en jij als persoon wordt niet gedefinieerd door wat deze meneer van jou vindt!

6 likes

Ah jeetje, dat vind ik echt een gemene opmerking van je vriend. Heb je hem erop aangesproken?

2 likes

Sowieso ‘is’ niemand autistisch, je hébt autisme (of niet). Je bent meer dan alleen een stoornis.

11 likes

wow herkenbaar dit, wilde dit gewoon even zeggen.

2 likes

ja bij mij een soort zelfde verhaal. Toevallig was het onderzoeksgebied van deze specifieke man autisme dus dat heeft waarschijnlijk een rol gespeeld.

@Elderflower thanks voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt en ben het ook zeker met je eens, alleen was het in dit geval echt nergens op gebaseerd. Beetje alsof ik met hartproblemen bij de dokter kom en hij zet mijn been in het gips, zeg maar.

1 like

Waarom kwetsend? Omdat het niet bij je ideale plaatje hoort? Autisme is een spectrum en is niet altijd “erg”. Anyways mocht je ooit vragen hebben, mijn DM staat voor je open :blush:

Edit: Ik zie net staan dat je niet voor die “diagnose” kwam. Daar komt bijna geen een vrouw voor. Ik kwam ook voor andere problematiek en was een halfjaar later een autist

Kwetsend omdat je voor andere problematiek komt, je je hart waarschijnlijk uitstort en het dan overkomt als “ja jammer voor je die problemen, maar ga anders wat aan je autisme werken”.
Het voelt aan alsof je gereduceerd wordt tot een diagnose, terwijl die diagnose discutabel gesteld is. (Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt.)

Of @California nu al dan niet autisme heeft is niet het relevante op dat moment, daarnáást worstelde ze met andere zaken en zo lijkt het dat deze allemaal weggewuifd worden. Terwijl problematiek naast elkaar kan bestaan en ze geholpen wilde worden met de andere andere zaken, niet met het al dan niet autisme waar ze geen problemen van ondervond.

2 likes

@Hectometer Zo lees ik het oorspronkelijke bericht namelijk helemaal niet en voor mijn gevoel wordt het nu groter gemaakt dan dat het is. De mensen met autisme die ik ken hebben namelijk hetzelfde meegemaakt. Je komt voor iets heel anders of je bent al in een traject en dan wordt er toch vermoedt dat je het zou kunnen hebben.
Zoals ik het lees werd de diagnose er niet zomaar op geplakt, maar dat kan ik ook fout lezen.
En zo te lezen weten jullie er iets meer achtergrondinformatie over? Ik lees nu alleen het oorspronkelijke bericht.
Anyways nog een keer: door mijn ervaring lees ik het niet zoals @California het eigenlijk bedoelt.

1 like