Onnodige kutopmerkingen

Ja ik ken ook mensen die alles van hun ouders krijgen. Ik heb vier jaar collegegeld gekregen en heb toen ik thuis woonde nooit kostgeld hoeven te betalen. Daar ben ik al ontzettend blij mee, want sommige mensen hebben echt alles helemaal zelf betaald. Vind het ook vanzelfsprekend dat ik zelf de huur betaal en mijn ouders ook. Sommige mensen kunnen dat ook op zo’n rare manier brengen he. Zo van ‘ja mijn ouders willen niet dat ik afstudeer met een schuld’. Ja net alsof mijn ouders aan de zijlijn staan te juichen om mijn studieschuld :joy:

Die vriendin die dit zei heeft geen studieschuld omdat ze voornamelijk bezig is met werken en dus een baas heeft die wil dat ze op tijd komt (duh). Colleges zijn eigen verantwoordelijkheid en dan blijft ze in dr bed liggen. En nu ze geld verdient, vindt ze dat allemaal wel chill en heeft en maakt ze geen tijd om te studeren. Dan kun je wel trots zijn dat je na 8 jaar studeren nog steeds geen schuld hebt, maar ik haal toch echt liever eerst mijn vakken

5 likes

We zijn bezig met een nieuwbouwhuis en moeten nu dus keuzes maken (zoals keuken, badkamer, wandafwerking, vloer e.d.) en mijn schoonouders keuren echt al onze keuzes af. Like, we vragen niet om jullie goedkeuring? We willen jullie gewoon betrekken bij ons avontuur?

We hebben een vloer uitgezocht, en laten vervolgens het staaltje zien aan mijn schoonmoeder, en dan het eerste wat ze zegt is: ‘Oh nee, deze vind ik niet mooi hoor. Veel te licht!’. Of bij de badkamer: ‘Nee dit is niet mijn smaak.’. Of bij de keuken: ‘Nou zo’n kookplaat met afzuiging geïntegreerd krijg je zo veel rotzooi, dat is niks voor jullie’. VROUW je hebt zelf niet eens ervaring met zo’n kookplaat? VROUW die vloer die je zelf hebt ligt er al 30 jaar in en is half aan het rotten. VROUW zelfs mijn oma’s badkamer is moderner dan die van jou.

Ik ben gewoon altijd zo iemand die als wanneer iemand zijn/haar keuzes laat zien ik altijd enthousiast reageer. Want we hebben nu niet allemaal dezelfde smaak en wanneer iemand belangrijke keuzes maakt zal hij/zij er vast wel goed over nagedacht hebben en dan wil ik gewoon blij zijn voor diegene.

Het zit me hoog.

29 likes

Ohh irritant. Toen ik ging samenwonen met m’n ex, bemoeide zijn moeder zich ook overal mee. Ook altijd haar zin proberen door te drammen… Zij vond dat wij behang met een printje moesten nemen, maar wij wilden dat niet… Toen zei ze letterlijk tegen m’n ex: ‘‘Ik heb 25 jaar zo goed voor je gezorgd en nu mag ik niet eens bepalen wat er op je muren komt??’’

39 likes

Hahahahaha dit is gewoon grappig. Hoezo maakte die vrouw zich zo druk om wat er op JULLIE muur komt? Zoek een leven, zou ik denken. Was die navelstreng wel helemaal doorgeknipt?

6 likes

tenor

15 likes

Waarom zeg je er niet gewoon wat van?

1 like

Heeft mijn schoonzusje (vriendin van zoon van) al een keer gedaan. Resultaat: Schoonmoeder huilen, schoonvader boos op broer van mijn vriend vanwege zijn onbeschofte vriendin. Zo irritant. Ik laat ze maar lekker. Maar soms moet de frustratie er even uit, haha.

Kan juist helpen dat het dan ook van iemand anders komt, en dus duidelijk niet aan “zijn onbeschofte vriendin” ligt. Dit soort mensen moeten gewoon vaker een tik op hun neus krijgen, bizar dat je schoonvader het voor haar opneemt.

6 likes

Klopt zeker, maar als ze al 60 jaar geen tik op hun neus hebben gekregen, dan worden die tikken van de jongere generatie niet zo maar geaccepteerd ;-). Heb me wel voorgenomen om bij een volgende opmerking een soortgelijke opmerking terug te maken. Ze hebben pas nieuwe raamdecoratie dus ik hoop dat ze iets over onze keuze gaat zeggen.

Zo kinderachtig eigenlijk, maar dat is de enige manier dat er voor mij nog een beetje mee te leven valt :joy:

1 like

Ooooh ja ik heb nog een bijzondere opmerking van de stiefmoeder+vader van mijn jeugdliefde.

Ik was een jaar of 18 en al 3 jaar samen met die jongen. Met zijn moeder kon ik altijd heel goed overweg. Maar de stiefmoeder+vader hielden er best wel aparte regels op na en zij hadden hele andere normen een waarden dan ik gewend was, ik kon ook niet zo goed overweg met hun.

Toen kwam er een punt waarop we samen een gesprek hadden over het feit dat het niet zo lekker liep tussen ons.
Waarop ik aangaf dat we misschien niet zo goed machten qua persoonlijkheid, daar kan je niet zo veel aan doen en ook niet forceren.
En toen was de reactie van die stiefmoeder: ja je bent gewoon niet zo sociaal ontwikkeld, het ligt in elk geval niet aan ons hoor.

???
Deze vrouw was in 7 jaar tijd 4 keer van baan gewisseld omdat het niet lekker liep met collega’s. En ze had altijd commentaar op gedrag van vrijwel iedereen. Toen mijn beste vriendin verkering had met broer van mijn vriendje, had ze ook altijd van alles op te merken op mijn vriendin en dat zei ze dan ook tegen mij (en vice versa). Heel naar.

Needless to say, het is er niet beter op geworden in de jaren dat ik nog samen was met die jongen.

Gelukkig heeft mijn omgeving die opmerking snel ontkracht. En ik heb nu hele leuke en lieve schoonouders.

3 likes

Zo typisch dat mensen vaak een ander iets gaan verwijten waar ze zelf duidelijk last van hebben :sweat_smile: gelukkig weet je (en heb je het op dat gebied nu) beter!

Hoe reageer je er nu op dan? Stel dat zij zegt “oh nee die bank is echt niet mijn smaak”. Dan kan je iets zeggen als “jammer dat je dat benoemt, dat vind ik niet zo leuk om te horen”. Of vragen “Waarom zeg je dat?” Soms gaan mensen er dan pas echt over nadenken. En als iemand het blijft doen kan je op een gegeven moment gewoon zeggen “ik ben er erg blij mee” of zelf “ik ben er erg blij mee, het maakt mij niks uit dat het niet jouw smaak is”. Ik ben benieuwd wat ze dan zou doen. Dit allemaal even los van dat zij duidelijk een feeks is haha

3 likes

Ik begrijp je. Ik heb heel erg vaak zin om eens goed in discussie te gaan met mijn schoonouders en echt mijn mening te geven i.p.v. altijd dat achterbaks gedoe. Maar wat ga ik ermee bereiken? Ruzie, de relatie tussen hen en mijn vriend verpesten? Dat is het ook niet waard. Ik probeer heb gewoon zo weinig mogelijk te zien. Die mensen zijn inderdaad te oud en zitten in hun rare bubbel waar zij altijd gelijk hebben.

2 likes

Ik zeg meestal ‘Oh, ja dat kan. Wij vinden het wel heel mooi’. Bij de opmerking over onze vloer had ik een helder moment en reageerde ik met: ‘Nee snap ik wel, bij jullie meubels zou het er ook echt niet uitzien!’. Ze schrok toen van mijn reactie, maar ik ging door met de orde van de dag en vroeg toen of ze ook nog koffie wilde. Bye Felicia.

@Amandelbloesem Juist, inderdaad. Wij (ook mijn vriend) komen mede door dit soort opmerkingen (er gebeurt nog veel meer hoor, ik kan er een netflix hit-serie van 10 seizoenen mee vol krijgen) minder graag bij hen dan bij bijvoorbeeld mijn ouders. En inderdaad, ik heb geen zin in ruzie, want dat kost me nog meer energie dan dat het me nu kost. Ik weet ook dat het niet alleen bij ons speelt, maar ook bij mijn schoonzus en de broer van mijn vriend. Dat is wel verzachtend, haha.

7 likes

Jeetje wat een raar mens. Ik zou waarschijnlijk de waarom-vraag wel een keer stellen als laatste wanhoopspoging, kijken of dat werkt.

Mijn schoonvader zei altijd dat ie me zag dat ik er slecht/moe/ziek uitzag. Ik het begin zei ik dingen als “ja drukke week” of “slecht geslapen”, maar werd het zooo zat dat ik een keer zei “dat is gewoon hoe ik eruit zie, kan er niks aan doen.” Hij heeft het nooit meer gezegd :speak_no_evil:

18 likes

Hahaha, dat is ook echt een verschrikkelijke opmerking zeg. Lullig, wel een goede comeback! Ik denk dat het ook een generatiekloof dingetje is ofzo? Tenminste, ik merk bij mijn oma dat ze uiterlijk vertoon ook heel erg belangrijk vindt. Mijn oma maakt nooit lullige opmerkingen over mij, maar wel bijvoorbeeld over een ‘vriendin’ van haar bij het jeu de boullen. Hoe die vrouw het in haar hoofd haalde om niet even naar de kapper te gaan van tevoren bijvoorbeeld, haha.

Mijn schoonmoeder durfde bij een weekendje weg de gordijnen van de vakantiewoning niet open te doen, omdat ik in mijn ochtendkloffie (a.k.a. trainingsbroek + trui) rondliep. Ze vroeg of ik me niet zou schamen als ze de gordijnen zou opendoen. Ik ga nog stuk als ik daar aan terug denk, haha.

17 likes

Ja hoe dan! Hoe kan je trots zijn op iets wat je niet zelf hebt gedaan (behalve dan het studiewerk zelf naar behoren doen en het papiertje halen). Dan ben je toch je ouders dankbaar of blij dat je uit een goed nest komt, maar trots zijn dat je geen studieschuld hebt dan?? Daar zie ik ook te veel schepsels van. Onuitstaanbaar. Mag ik het effe weten

16 likes

Hahahaha alsof je je schaamt in je chill kloffie :joy:

1 like

Collega die ik na maanden weer ergens zie op de set: ooohhh schoonheid, wat ben je ontzettend slank, ben je afgevallen?

Oma: je bent dikker geworden. En je moet je haar anders doen dan lijkt je gezicht niet zo dik.

Every. Fucking. Time.

17 likes

En nee: ik was dus niet aangekomen. Ook niet extreem afgevallen. Maar zeker niet dikker dus. Ugh

2 likes