Pcos

Ah mijn gynaecoloog gaf toen ik het vroeg juist aan dat bloedonderzoek niet per se hoeft. En dat als je bepaalde symptomen hebt, PCOS al vastgesteld kan/mag worden. Dus het zal er misschien ook aan liggen wat er op de echo te zien is en of je bepaalde klachten hebt.

Ja klopt inderdaad, zo kan het ook gaan!

Ja het is inderdaad raar! Ik kreeg de diagnose inderdaad ook omdat ik veel eiblaasjes heb en lange cyclussen, en daarnaast omdat ik lichte overbeharing heb. Dit was trouwens bij een gynaecoloog in het ziekenhuis (niet fertiliteit).

1 like

Ik hield mijn sokken altijd aan, lekker warm. Maar doe vooral waar je je goed bij voelt :slight_smile:

Ik vind dat je best aan kunt geven hoe je het de vorige keer ervaren hebt, want dit is niet even iets wat je iemand zomaar vertelt. Zoals je het vertelt klinkt het alsof het even tussen neus en lippen door verteld is, terwijl het grote impact heeft. Van tevoren zou je (met de kennis die je nu hebt, toen natuurlijk niet) alvast wat vragen op een rijtje kunnen zetten. Maar dit betekent niet dat zij uit zichzelf geen informatie hoeven te geven. En als je achteraf nog met vragen zit, zou ik opnieuw een afspraak maken om dingen helder te krijgen. Dat is niet gek, en het helpt je om er uiteindelijk zo goed mogelijk mee om te kunnen gaan.

Ik zou ook een jurkje aan doen, dat voelt denk ik wat bedekter. Ik vond het zelf ook vervelend, om daar met je benen wijd te gaan. Maar onderzoek op zich vond ik niet vervelend, meer dat ik mijzelf ongemakkelijk voelde om bij een onbekende man uit de kleren te gaan.
Het was een dunne probe, met een soort condoom en veel glijmiddel. Het inbrengen deed geen zeer. Tijdens het onderzoek keek de gynaecoloog vooral naar het scherm en stond hij half met z’n rug naar mij, dat vond ik wel prettig.
Volgens mij had ik m’n sokken uit maar het is 3 jaar geleden dus weet het niet meer zeker.
Succes!

1 like

Hoi allemaal,

Ik ga waarschijnlijk beginnen aan metformine voor mijn pcos. Ik heb overgewicht, probeer koolhydraatarm te eten maar is echt lastig. De gyn zei dat metformine mogelijk kan bijdragen aan het verminderen van symptomen en mogelijk een beetje afvallen. Heeft iemand ervaring met het gebruik van metformine?

Ik neem ondertussen al 6 maanden metformine ( 3x per dag 500mg) en ben 10 kg kwijt (wel ook meer gaan bewegen en gezonder eten). Ik merk vooral dat het mijn eetlust wegneemt/vermindert. Voor mij werkt het dus wel goed, maar hoorde ook van heel wat mensen dat ze veel last hebben van vervelende bijwerkingen. Sinds 3 maanden heb ik ook weer een ‘normale’ cyclys (lees 28 dagen, daarvoor was het zo’n 60 - 70 dagen)

1 like

Fijn om te horen. Welke dosis hou je hierbij aan?

Vitamine D heb ik op recept via de apotheek. Ik ben verder heel tevreden over de vitaminstore, zowel qua advies als merk als prijs. Daar heb ik de folaat met B12 van. Calcium + Magnesium + Zink heb ik van de Etos en algenolie nu van Lucovitaal. Die ga ik wel switchen, de diëtist gaf aan dat een omega 3 met DHA en EPA beter is dus ik ga zoeken of dat überhaupt als vega(n) optie bestaat.

Herken verder heel erg wat je zegt hoor! Vind het ook lastig wat je nou moet kopen en het verschil tussen allerlei merken dus heb daar advies in gevraagd aan een dietist. In mijn advies werd in ieder geval genoemd:

• Vitamine B12 als methylcobalamine of adenosylcobalamine
  • Foliumzuur als folaat (Quatrefolic)
  • en Omega 3-6-9 / Omega 3 met DHA +EPA

Verder wil ik het liefst alles vega(n) en let ik erop dat er geen (of heel minimale) overlap is qua supplementen zodat je niet per ongeluk ergens nog meer van neemt. Denk zelf dat huismerk of ‘merk’ niet per see veel uit maakt, ik zag wel dat als ik het advies van de dietist aanhou ik niet bij de goedkoopste Kruidvat pilletjes uitkwam :wink:

Aha dus via de huisarts, of gewoon de apotheek zelf

Via de huisarts! Maar misschien verkopen ze hoger gedoseerd (dan de aanbevolen 10mcg per dag) ook wel gewoon in losse verkoop bij de drogist of apotheek.

Lijkt me ook een heel dubbel gevoel! Zijn er nog andere opties (dat jij weet/besproken hebt) dan weer terug aan de pil gaan? Zou het niet na een tijdje weer kunnen normaliseren? Al kan ik me ook goed voorstellen dat je er nu helemaal klaar mee bent en wilt dat het stopt zonder verder geëxperimenteer haha. Zelfs ik (kinderwens) heb al in een wanhopig moment overwogen om gewoon de pil te gaan nemen tot ons traject start.

Yes wat super fijn voor je dat er een plan is! Na hoeveel dagen zou je resultaat moeten merken?

Sorry dat ik weer even binnen kom vallen, maar ik moet even mijn ei kwijt ofzo en heb niet het gevoel dat ik dit in mijn prive omgeving kan. Ik heb PCOS en ben in maart gestopt met pil, heb in april door een foutje met een condoom een morning after genomen en ben toen ongesteld geworden. Daarna niet meer. Ik wil absoluut niet meer aan de pil, want ik voel me ergens wel beter, maar merk ook dat alles van de PCOS toch weer confronterend is. De haargroei op mijn buik, borst en kin zijn weer enorm toegenomen en op mn hoofd valt het juist weer meer uit. Voelt ook echt alsof mijn lijf faalt en ik weet niet zo goed wat ik moet. Doe ook, tegen beter weten in, elke maand voor de zekerheid een zwangerschapstest, negatief uiteraard.
Intussen is de een na de ander zwanger in mijn omgeving en doet dat zoveel pijn, want ik word dus steeds banger dat het mij niet gegeven is om ooit zwanger te raken.

Volgens mij heel onsamenhangend verhaal dit, maar ik moest het echt even van me af schrijven.

2 likes

Digitale knuffel :hugs: PCOS sucks en je angst is heel herkenbaar, maar weet ook dat er medisch echt zoveel kan! Bovendien is natuurlijk zwanger worden met PCOS zeker mogelijk (ik ben bijvoorbeeld zwanger geworden zonder medicatie).

1 like

Oh shit, dat spijt me. Wat ondoordacht van mij. Het was oprecht niet mijn bedoeling om het ‘weg te wuiven’ met mijn opmerking dat het kan ook natuurlijk kan gaan.

2 likes

Terecht dat je daar kattig van wordt! Goed dat je het zegt.

1 like

Wat naar voor je :hugs: Heb je weleens met een arts gekeken welke mogelijkheden er voor jou zijn om de symptomen te verminderen?

En wat zwanger worden betreft; dat vrouwen met PCOS niet minder kinderen krijgen dan vrouwen zonder PCOS heb ik me heel erg aan vast gehouden (werd door alledrie de artsen én de diëtist gezegd die ik heb gezien). Misschien heb je dan een medisch zetje nodig maar er zijn nu zo veel opties om, zo nodig met enige hulp, zwanger te worden. Niet om te relativeren want je gevoel mag en moet er ook gewoon zijn, maar het hielp mij wel om onze kinderwens positief te blijven zien.

1 like

Ik ben nog niet bij een arts geweest. Laatste keer dat ik ging werd ik naar huis gestuurd met een “kom maar terug als je kinderen wil”. Vanwege een verhuizing moet ik een andere huisarts en wil naar een vrouw en de eerste afspraak die ik maak is voor dit heb ik me al voorgenomen

1 like

In die paar jaar sinds die opmeriking ben ik gelukkig wat volhardende geworden en ga gewoon niet weg voor ik een verwijzing heb, haha.

Thanks voor jullie reacties trouwens, doet me goed

1 like