Hebben jullie nog tips voor nee zeggen? Er komen zoveel aanbiedingen voorbij om stukken te schrijven, presentaties te geven, studiedagen te organiseren etc. Allemaal heel leuk en tot nu toe heb ik op vrijwel alles ja gezegd, maar ik ga nu de laatste anderhalf jaar van mijn traject in en voor mijn proefschrift zelf moet nog ongelooflijk veel gebeuren.
Ik heb het hier met mijn promotoren ook over gehad en die geven dan aan dat het belangrijk is dat ik mijn grenzen aangeef etc, maar eerlijk gezegd komen veel verzoeken ook via of van hen
Ik merk dat bij andere promovendi van mijn onderzoeksgroep veel dingen worden weggehouden door hun promotoren en dat echt advies wordt gegeven om dingen wel of niet te doen afhankelijk van wat zij er zelf echt aan hebben, en bij mij is dat niet het geval. Zojuist voor de tweede keer ‘nee’ teruggemaild op hetzelfde verzoek, enerzijds voel ik me dan een zeikerd want ja een presentatie over je onderzoek kan altijd, anderzijds kost het me gewoon veel tijd om voor te bereiden iedere keer en heb ik al sinds vorige zomer niet langer dan twee dagen achter elkaar vrij genomen omdat dat voor mijn gevoel steeds niet kan met onderwijs, andere verplichtingen en natuurlijk het proefschrift zelf.
Edit: dus mijn voornemen was om vanaf nu alleen nog maar ‘ja’ te zeggen op dingen die echt nog een toevoeging kunnen zijn op mijn cv (mits te combineren met het proefschrift) of die me ongelooflijk leuk lijken, en niet meer al die ‘moetjes’ waar ik zelf, oneerbiedig gezegd, gewoon eigenlijk niets aan heb.