Ik las laatst een twitter draadje hierover nav een editor die heel moeilijk reviewers kon vinden. Daar waren opmerkingen dat het netjes is om minstens twee keer het aantal papers dat je zelf indient te reviewen, omdat dat aantal reviewers ook nodig is voor jouw papers. Hoewel hier natuurlijk ook het probleem speelt van de groei in het aantal PhDs tov nauwelijks groei van de lagen er boven die vaak (denk ik) reviewen.
(Naast veel opmerkingen over onbetaald/publicatie systeem etc.)
Grace kom op. Dit zeggen alleen vrouwen die eigenlijk hartstikke goed zijn in wat ze doen en net te bescheiden zijn. Er is een collega die dit met een reden specifiek aan jou vraagt.
Niet specifiek via de uni. Maar mijn directe collega is gestart met een online petitie om aandacht te vragen over deze schrijnende situatie in Palestina. Ze heeft een brief overhandigd aan de ministers van buitenlandse zaken. Initieel dacht ik ook, vind ik dit wel op zân plek. Want veel uiteenlopende meningen. Maar ze vroeg er eenmaal aandacht voor en vond dat best netjes. Het ging haar wel echt aan. Komt zelf ook uit een oorlogsgebied en wilde dit graag terug doen.
Een vriendin van mij heeft haar PhD behaald. Nu wil ik haar een mooi symbolisch cadeau geven. Hebben jullie hiervoor ideeën? Het mag best wat kosten want een paar vriendinnen willen meedoen met een cadeau.
Een mooi sieraad, als ze graag sieraden draagt.
Ik had van vrienden en familie een mooie ring gekregen. Die draag ik niet elke dag, maar als ik die om doe dan denk ik ook weer aan mijn promotie, was toch een bijzondere dag en zo een mooie herinnering.
Volgens mij is het wel gebruikelijk gewoon alle publicaties neer te zetten toch? Tenzij het er echt honderden zijn misschien, maar in jouw fase lijkt elke publicatie me al heel goed, ook als het niet eerste auteur is. Zou het er lekker op zetten!
In volgorde van recent naar oudst en idd je naam dikgedrukt.
Wat goed dat je ĂŒberhaupt al een (of zelfs meerdere?) publicatie(s) op je cv kan zetten! 
Edit: En verder idd wat @Broodrooster en @Ovenschaal zeggen.
Super bedankt voor alle antwoorden!!
Ken je toevallig een native speaker die ook goed Nederlands spreekt? Zo iemand kan vaak helpen om de vertaling te doen of bijvoorbeeld jouw vertaling te checken en waar nodig aan te passen. Ik heb dat ook zo gedaan voor het vertalen van quotes uit kwalitatieve data.
Op zich lijkt het me, als je zelf de Nederlandse survey gemaakt hebt, gewoon een kwestie van vertalen? Het hoeft toch niet 1-op-1 vertaald te worden zolang de Engelse versie ook vraagt wat je wil weten. Dan heb je daar alleen kennis van het onderwerp en een goed gevoel voor Engels voor nodig. Bij vastgestelde questionnaires zijn vaak al Engelse versies beschikbaar, met geteste validiteit/betrouwbaarheid enzo
Ja als het echt specifiek taalgebruik is of vaktermen e.d. dan is het wel wat lastiger⊠Zijn die termen toevallig wel terug te vinden in Engelstalige artikelen over dat onderwerp?
Echt he? In Nederland is het ook zo treurig: voor de meeste beurzen moet je ook altijd maar weg naar het buitenland maar dat wil ik helemaal nietđ
I feel you! En lesgeven aan de uni? Ik hoop stiekem dat ik ooit een vast contract krijg zonder beurs 
Maar de onzekerheid is inderdaad verschrikkelijk. Ik had eigenlijk (naĂŻef misschien) gedacht dat het in jouw veld wel redelijk gemakkelijk zou zijn (vergeleken met geesteswetenschappen dan).
De grootste kans van slagen heb je normaliter ook niet met persoonlijke beurzen, maar als je âmeeliftâ met een groter consortium. Misschien dat je via je baas een beetje op de hoogte kan blijven of er grotere beurzen aankomen en of je een werkpakket voor jezelf kan schrijven
Ik heb dit zelf in het verleden gedaan met backtranslation, dus dat je 2 onafhankelijke mensen zoekt die in je vakgebied zitten en vloeiend zijn in beide talen. Eentje vertaalt dan jouw survey naar Engels, de tweede vertaalt die Engelse survey weer naar het Nederlands. Die Nederlandse versie leg je dan naast jouw origineel en dan woord voor woord mierenneuken (evt. met nog een onafhankelijke derde persoon) tot je over alles consensus hebt bereikt 
O ja ik bedenk me nu dat ik het moeilijker maak dan nodig, want toen ik dit deed ging het om vertaling naar een taal die ik zelf niet sprak en hadden we dus 2 personen nodig. Het gedeelte van het vertalen naar het Engels kun je in jouw geval natuurlijk zelf doen.
Ik ben bezig met het schrijven van een grant proposal die maar heel kort open staat en we moesten ook nog partners vinden. Het is dus enorm druk, maar het is zo tof dat het erop lijkt dat we alles nog op tijd voor de deadline in gaan dienen! Ik vind het alleen wel lastig dat het daarna heel lang duurt voordat je hoort of de subsidie ĂŒberhaupt toegekend wordt en al helemaal omdat het voor mij een beetje samenvalt met het aflopen van mijn PhD contract
Plus het tijdstip waarop we alles willen indienen is nu een paar keer naar voren geschoven terwijl ik nog op een paar dingen zit te wachten van mensen van buitenaf dus nu heb ik nog maar weer wat mensen gemaild met dat we het op dag x voor tijd x binnen moeten hebben als we het willen meenemen met de indiening. Nu maar duimen dat dat lukt want het is niet verplicht, maar zou het wel sterker maken. Ondertussen lukt het daarom niet echt om aan mijn eigen onderzoek te werken (analyseren en schrijven) dus hierna moet ik me echt daarop storten (naast het begeleiden van een aantal stagiaires) en keihard gaan werken aan de afronding van mijn PhD. Plus, ik wacht nog op het definitieve oordeel over 2 artikelen die ik na verwerking van de reviewersâ feedback weer heb ingediend dus fingers crossed dat ik daar binnenkort goed nieuws over krijg 
Ja inderdaad! En mijn huidige leidinggevende wil me graag aanhouden als postdoc dus dat is super fijn, maar alles hangt natuurlijk af van of je een grant binnen haalt of niet want zonder dat is er simpelweg geen geld⊠Zo te horen dus spannend voor ons allebei!
Ik moet over een week mijn PhD inleveren en ik moet nog steeds feedback krijgen op 3 artikels, introductie en discussie. Ik krijg altijd feedback very last minute.
Zo blij als het allemaal voorbij is.