PhD topic

In volgorde van recent naar oudst en idd je naam dikgedrukt.

1 like

Wat goed dat je überhaupt al een (of zelfs meerdere?) publicatie(s) op je cv kan zetten! :slight_smile:

Edit: En verder idd wat @Broodrooster en @Ovenschaal zeggen.

2 likes

Super bedankt voor alle antwoorden!!

Ken je toevallig een native speaker die ook goed Nederlands spreekt? Zo iemand kan vaak helpen om de vertaling te doen of bijvoorbeeld jouw vertaling te checken en waar nodig aan te passen. Ik heb dat ook zo gedaan voor het vertalen van quotes uit kwalitatieve data.

Op zich lijkt het me, als je zelf de Nederlandse survey gemaakt hebt, gewoon een kwestie van vertalen? Het hoeft toch niet 1-op-1 vertaald te worden zolang de Engelse versie ook vraagt wat je wil weten. Dan heb je daar alleen kennis van het onderwerp en een goed gevoel voor Engels voor nodig. Bij vastgestelde questionnaires zijn vaak al Engelse versies beschikbaar, met geteste validiteit/betrouwbaarheid enzo

1 like

Ja als het echt specifiek taalgebruik is of vaktermen e.d. dan is het wel wat lastiger… Zijn die termen toevallig wel terug te vinden in Engelstalige artikelen over dat onderwerp?

Echt he? In Nederland is het ook zo treurig: voor de meeste beurzen moet je ook altijd maar weg naar het buitenland maar dat wil ik helemaal niet😭

1 like

I feel you! En lesgeven aan de uni? Ik hoop stiekem dat ik ooit een vast contract krijg zonder beurs :see_no_evil:

Maar de onzekerheid is inderdaad verschrikkelijk. Ik had eigenlijk (naïef misschien) gedacht dat het in jouw veld wel redelijk gemakkelijk zou zijn (vergeleken met geesteswetenschappen dan).

De grootste kans van slagen heb je normaliter ook niet met persoonlijke beurzen, maar als je ‘meelift’ met een groter consortium. Misschien dat je via je baas een beetje op de hoogte kan blijven of er grotere beurzen aankomen en of je een werkpakket voor jezelf kan schrijven

1 like

Ik heb dit zelf in het verleden gedaan met backtranslation, dus dat je 2 onafhankelijke mensen zoekt die in je vakgebied zitten en vloeiend zijn in beide talen. Eentje vertaalt dan jouw survey naar Engels, de tweede vertaalt die Engelse survey weer naar het Nederlands. Die Nederlandse versie leg je dan naast jouw origineel en dan woord voor woord mierenneuken (evt. met nog een onafhankelijke derde persoon) tot je over alles consensus hebt bereikt :thumbsup:

3 likes

O ja ik bedenk me nu dat ik het moeilijker maak dan nodig, want toen ik dit deed ging het om vertaling naar een taal die ik zelf niet sprak en hadden we dus 2 personen nodig. Het gedeelte van het vertalen naar het Engels kun je in jouw geval natuurlijk zelf doen.

Ik ben bezig met het schrijven van een grant proposal die maar heel kort open staat en we moesten ook nog partners vinden. Het is dus enorm druk, maar het is zo tof dat het erop lijkt dat we alles nog op tijd voor de deadline in gaan dienen! Ik vind het alleen wel lastig dat het daarna heel lang duurt voordat je hoort of de subsidie überhaupt toegekend wordt en al helemaal omdat het voor mij een beetje samenvalt met het aflopen van mijn PhD contract :sweat_smile: Plus het tijdstip waarop we alles willen indienen is nu een paar keer naar voren geschoven terwijl ik nog op een paar dingen zit te wachten van mensen van buitenaf dus nu heb ik nog maar weer wat mensen gemaild met dat we het op dag x voor tijd x binnen moeten hebben als we het willen meenemen met de indiening. Nu maar duimen dat dat lukt want het is niet verplicht, maar zou het wel sterker maken. Ondertussen lukt het daarom niet echt om aan mijn eigen onderzoek te werken (analyseren en schrijven) dus hierna moet ik me echt daarop storten (naast het begeleiden van een aantal stagiaires) en keihard gaan werken aan de afronding van mijn PhD. Plus, ik wacht nog op het definitieve oordeel over 2 artikelen die ik na verwerking van de reviewers’ feedback weer heb ingediend dus fingers crossed dat ik daar binnenkort goed nieuws over krijg :crossed_fingers:

2 likes

Ja inderdaad! En mijn huidige leidinggevende wil me graag aanhouden als postdoc dus dat is super fijn, maar alles hangt natuurlijk af van of je een grant binnen haalt of niet want zonder dat is er simpelweg geen geld… Zo te horen dus spannend voor ons allebei!

1 like

Ik moet over een week mijn PhD inleveren en ik moet nog steeds feedback krijgen op 3 artikels, introductie en discussie. Ik krijg altijd feedback very last minute.

Zo blij als het allemaal voorbij is.

2 likes

Wat heeeeerlijk! Gefeliciteerd! Champagne in bed zou ik zeggen :partying_face:

1 like

Iemand hier ervaring met aan een fulltime postdoc beginnen terwijl je proefschrift nog niet helemaal (i.e., helemaal niet) af is? :clown_face:

1 like

Gefeliciteerd! En sowieso doen. Hoe ver ben je? Als je leidinggevende een beetje relaxed is, en je niet nog gigantisch veel hoeft te doen, kun je in mijn ervaring (en die van m’n vrienden) daar best een deel van je postdoc voor gebruiken :see_no_evil: :sweat_smile:

1 like

Ja, ik! Ik heb een week of 3 geleden mijn proefschrift ingeleverd en mijn postdoc begon op 1 april. Heb wel een week vrij genomen om er nog veel aan te kunnen werken en elk weekend een dag gewerkt. Ook vaak nog in de avonden. Ik moest nog 1 artikel afmaken en een korte discussie schrijven. Moet je nog veel?

Gefeliciteerd trouwens! :smiley:

1 like

@Daria en @anon75037719 Ah gelukkig haha en bedankt voor de felicitaties! Ik moet nog 1 artikel grotendeels schrijven (hoewel de analyses daar wel het meeste werk waren en dat is al wel af) en de hele general discussion nog schrijven die bij mij best uitgebreid moet. Ook is de general introduction nog niet af maar al wel een eind op weg. Mijn leidinggevenden zijn wel relaxed maar doen ook net alsof ik vertraging oploop terwijl ik terwijl ik het daar niet mee eens ben, maar goed daardoor durf ik niet zoveel ruimte in m’n postdoc in te nemen voor mijn proefschrift (zijn dezelfde leidinggevenden) en het project waar ik bij werk is ook tot de nok toe volgepland dus ik heb ook niet zoveel tijd over. Dus het zal inderdaad op weekenden en avonden aankomen. Maar @anon75037719 jouw situatie klinkt wel haalbaar, twee tot drie maanden meer werken hou ik wel vol denk ik, hoop dat ik dat red!

Heeft iemand dan misschien ook ervaring met onderhandelen over je salaris bij een postdoc? Ik heb vóór m’n phd twee jaar als junior onderzoeker gewerkt (volgens mij was dat onderzoeker 4 en dus dezelfde salarisschaal als een postdoc?) en vroeg me af of ik daardoor misschien een trede omhoog zou kunnen?

1 like

Ik heb het laatste gedeelte van mijn proefschrift op mijn vrije dagen/in het weekend geschreven en daarna (wat later) echt vrijgenomen om het om te werken tot een boek dat gepubliceerd is.

Het is wel echt ff bikkelen (was bijna overspannen aan het einde, want net als jij dubbele baan) maar wel vet blij dat het gelukt is :grin:

1 like