PhD topic

Oh zie nu pas dit topic! Ik zit in het tweede jaar van mijn PhD.
Ik merk een enorm verschil nu het tweede jaar begonnen is, waar ik eerst veel ruimte kreeg om te lezen en te ontdekken is het nu full on en voel ik echt de druk om alles perfect af te leveren (terwijl alles nu mis lijkt te gaan) dus fijn om af en toe hier het leed te kunnen delen. De enthousiaste post helpen wel om weer te beseffen hoe mooi en bijzonder en PhD is/kan zijn.

Wow maar waarom 6 papers ook, ik hoor over 't algemeen 4 voor mensen die gewoon fulltime de tijd hebben (hoewel iedereen wel onderwijs geeft). En wat houdt 0,6 in, ben je echt maar 3 dagen pw daarvoor aan het werk en verder geen andere taken/onderwijs? Of 0,6 PhD en 0,4 andere dingen?

't ligt aan van alles en nog wat denk ik of het haalbaar is, maar vind het ook wel heftig klinken!

2 likes

Leuk dat je een PhD wil gaan doen! Maar als ik dit lees, dan vraag ik me af of dit realistisch isā€¦

Hoe lang doen andere mensen op de afdeling over hun promoties? Zijn die 6 papers verplicht? Want die regels zijn meestal erg arbitrair. Wat als je 4 papers hebt na 4 jaar? Zou je nog een beurs kunnen aanschrijven zodat er meer budget is voor jouw onderzoek?

Ik vind een full-time PhD al niet te doen in 4 jaar, maar dat is wel een andere richting. Ik zou de mensen daar heel kritisch ondervragen voordat je aan zoiets gaat beginnen. Ik zou bijna zeggen dat het dan deels ook je hobby moet zijn want het lijkt me met 0.6 fte eigenlijk ondoenbaarā€¦

4 likes

Ik ben zowel principieel als praktisch echt tegen dit soort constructies. Jij gaat meer dan fulltime werken voor een parttime salaris. Universiteiten komen ermee weg omdat mensen inderdaad gepassioneerd zijn over hun onderzoek, maar passie betaalt de huur niet. En dan ben jij ook nog bang een slechte indruk te maken als je niet op je blote knieƫn bedankt voor een slechte deal. Ondertussen vangen zij geld voor jouw werk (jouw publicaties dragen bij aan hun profiel en dus meer kans op geld, de toeslag die ze per gepromoveerde promovendus krijgen, etc.).

Ik heb ook zoā€™n constructie aangeboden gekregen 5 jaar geleden en ik ben ZO BLIJ dat ik het niet gedaan heb. Inmiddels 4 jaar fulltime aan mijn promotie gewerkt en dat was al best zwaar EN ik ben niet klaar. (achteraf makkelijk praten he over dat afslaan, en als ik niet iets anders had gevonden had ik waarschijnlijk toegegeven hoor!)

Ik weet dat dit hard klinkt en ik veroordeel je echt niet als je het toch gaat doen, maar dit is nou precies wat er misgaat aan de universiteit momenteel. Het is belangrijk voor jezelf en voor je beroepsgroep op te komen!

14 likes

Dankjulliewel @ScrantonStrangler , @anon81733682 , @SissyThatWalk en @grace ! Ik was bang dat ik me aanstelde, maar door jullie reacties krijg ik wel het idee dat ik beter nu op mijn strepen kan gaan staan dan straks met een burn-out te zitten. Ik heb voor nu gemaild dat ik niet denk dat dit haalbaar is, en ga voor het gesprek zorgen dat ik zelf een meer haalbare planning voorbereid heb. Hopelijk helpt dat :blush:

5 likes

Pfoe ik heb net mijn eerste sollicitatie verstuurd (zag de vacature pas superlaat want had mezelf een beetje beloofd nu eerst even te zorgen dat ik kan afstuderen voor ik volle bak al mā€™n energie in solliciteren steek, maar kwam het toevallig tegen) en heb nog iets lopen bij een oude stageplek waar ik sowieso op gesprek mag komen. Spannend dit allemaal zeg - vind het ook zo heftig om iets te kiezen voor VIER JAAR? Ik heb nog nooit een keuze gemaakt voor vier jaar vooruit haha - gaat die angst daarvoor ooit weg?

1 like

Ik had precies dat gevoel voordat ik begon, maar de tijd vliegt ook voorbij en ik vond het ook echt een luxe dat ik betaald werd en me zo kon ontplooien/ontdekken hoe ik werk

2 likes

Lief dat je er nog naar vraagt! Het ging gelukkig heel goed. Zij zagen ook in dat ze een beetje overenthousiast waren geweest met de planning, dus we hebben afgesproken dat ik gewoon het minimum verplichte aantal papers ga schrijven (3 of 4). Ook heb ik aangegeven dat ik extra begeleiding wil bij een bepaald aspect dat zij er graag in willen, maar waar ik nauwelijks ervaring mee heb. Dat gaan ze ook regelen. Ik ben echt heel blij dat ik voor mezelf op ben gekomen, ik voel me zo opgelucht nu :blush: Ze hadden het ook al over misschien extra fondsen proberen te krijgen zodat ik een fulltime aanstelling kan krijgen, dus wie weet!

4 likes

OkĆ©, ik heb een academische noob-vraag. Wat draag je als je een presentatie moet geven op een (kleinschalig) congres? :see_no_evil: Ik probeer fotoā€™s te bekijken van voorgaande edities om een beetje een idee te krijgen, maar ik kan echt niks vinden. En van alle congressen die ik heb bijgewoond, zie ik echt niet meer voor me wat mensen aan haddenā€¦

Ligt echt aan je discipline! Dus ik zou het even aan je collegaā€™s vragen. Ik en vanalles voorbij zien komen: van fleecetruien en yogapants tot glitterend cocktailjurken en strak in het pak.

Ik trek zelf altijd iets aan waarin ik me niet ā€˜verkleedā€™ voel, dus een wat chiquere versie van mijn dagelijkse kleding, en meestal een broek, wat dat vind ik fijner met presenteren dan een jurk (als in: waar laat je je handen?)

2 likes

Yes idem, driedelig pak en kersttrui op hetzelfde congres gezien paar maanden terug :+1: draag zelf meestal een simpel jurkje tot mā€™n knie.

3 likes

Iets comfortabels, want het is al spannend genoeg! Ik ga meestal voor een jurkje dat lekker zit en ongeveer tot de knieƫn, met panty, schoenen zonder al te hoge hak en jasje/vest.

1 like

Ik deed meestal wel netjes kleden. Vaak was dat een nette broek, mooie bloes en een blazer. Soms een nette jurk met een blazer erover. Alhoewel er bij ons ook wel van alles voorbij kwam, tot aan met je teenslippers naar een congres ā€¦

1 like

Dank allemaal! In een jurk voel ik me echt niet op mā€™n gemak, maar zo te horen is een pantalon met een blouse oid wel prima :blush: Dat moet lukken!

Ik heb ook geen research master gedaan en ben toch met een PhD bezig dus het is zeker mogelijk! Ik kwam via via in contact met een onderzoeksgroep die iemand zocht voor een PhD traject, zij benaderden mij voor een sollicitatiegesprek en toen kreeg ik de plek!

1 like

Het helpt soms om je kansen te vergroten om je masterscriptie bv om te schrijven naar een artikel en die te publiceren. Misschien wil je scriptiebegeleider je wel helpen. Verder hebben wij wel vaker promovendi aangenomen die niet ā€˜uit eigen kweekā€™ afkomstig zijn. Dus daar zou ik me niet te druk om maken. Academic transfer goed in de gaten houden en solliciteren als het bij je profiel/interesse past :slight_smile:

1 like

Vanuit geneeskunde solliciteren voor een Phd is normaal en redelijk toegankelijk. Soms wordt er ook specifiek gevraagd naar achtergrond kennis van een arts. Een plek bemachtigen is erg afhankelijk van hoe populair het is. Ik weet niet wat jouw achtergrond is? Ik zat op een afdeling met verschillende achtergronden en uhm er waren maar een paar research masters. Rest gewoon master in een bepaalde richting. Vooral de vacatures in de gaten houden van waar je graag wilt promoveren.

1 like

Impostor syndrome! (Ken je dat?) Ik denk ook nog zo vaak dat ik ā€˜door de mand ga vallenā€™. Maar het helpt me altijd om te bedenken dat iedereen zich zo voelt, tot aan mijn promotor toe (die heeft dat zelf een keer tegen mij gezegd).

1 like

0,8 komt neer op fulltime voor 0,8 loon. Als je het gaat doen raad ik echt aan om er de volle mep aan geld voor te krijgen, want deadlines/congressen/schrijven hebben schijt aan je fte.

3 likes

Mijn phd contract was voor 36 uur. Ik heb zeker het eerste jaar en deels het tweede jaar om de twee weken op vrijdag vrij genomen omdat ik de week ervoor wel 5 dagen had gewerkt. Daarna werd ik iets fanatieker omdat ik het zo leuk vond. Ik turf echt de uren niet van mijn promovendi nu, zolang ze hun deadlines halen mogen ze ook best 1 dag per week werken. En na een drukke tijd (onderwijs of bv een deadline) let ik goed op dat ze ook bijkomen. Ik weet dat dat niet overal zo is. Maar ik denk echt dat je alleen onderzoek kan doen als het goed met je gaat (randjes mag je best opzoeken, maar te lang is niet goed voor de creativiteit)

1 like