PhD topic

Ik kende wel iemand die 0.8 fte doet voor 5 jaar en hij doet op die ene dag ook echt wat anders dan z’n phd (iets van vrijwilligerswerk of een hobby ofzo) en hem beviel dat wel goed. Denk dat ie nog steeds vast af en toe wat buiten die 4 dagen doet en het moet ook maar net kunnen met je soort onderzoek etc

Ah ha herkenbaar! Ik zat ook met mijn hakken in het zand toen ik mn BKO moest halen, maar heb toen snel alles achter elkaar gepropt en het maar gewoon ondergaan. Er is ook weinig blijven plakken :,), maar vond het leuk om van collega’s van andere afdelingen te zien hoe zij lesgeven aanpakken. Ik hoop dat je ook iets vind waar je een beetje op aangaat :).

Ah irritant, en dat mogen geen werkgroepen zijn? Bij mijn faculteit geven ook echt niet alle PhDs hoorcolleges, werkgroepen zijn wel vrij standaard.

Ik vond het BKO-traject verrassend leuk en leerzaam trouwens, inderdaad leuk om andere collega’s te leren kennen en chill om dibgen in te brengen waar je op dat moment tegenaan loopt (edit: maar kan me de frustratie met jouw achtergrond wel voorstellen).

1 like

Hoi! Ik heb een vraag. Ik overweeg serieus om na mijn master te promoveren (en heb daar ook de mogelijkheden voor), maar ik vroeg me af, even voor mijn beeld hoe jullie gemiddelde dag eruit ziet als je aan je onderzoek werkt? Is het vergelijkbaar met wat je doet als je fulltime aan je thesis werkt?

Hangt van het onderwerp en opzet van je onderzoek af. Bij mij was het groot deel data verkrijgen via NJR, CBS en CBG. Dus aanvragen indienen en vervolgens dataopschonen. Daarbij Medische dossiers opvragen en zelf invoeren in databases. Vervolgens data bewerken en onderzoeken en manuscript schrijven. Vaak liepen 2 onderzoeksvragen door elkaar en kon ik het werk afwisselen. Ohja, ik deed nog extra cursussen erbij of onderwijstaken etc ter afwisseling. In mijn geval was het zeker meer en meer diepgaand dan thesis.

1 like

Ik vind het best lijken op de tijd van mijn masterscriptie, alleen loopt nu alles door elkaar heen. Dus niet één project (zoals mijn master scriptie) maar meerdere tegelijk door de verschillende papers/hoofdstukken die ik schrijf. En daarnaast dingen zoals papers die terugkomen met reviews, contact onderhouden met externen (die bijvoorbeeld data verschaffen) en allerlei meetings en seminars.

Dus je dag ziet er waarschijnlijk min of meer hetzelfde uit, maar soms mis ik het wel dat ik voor een langere tijd aan één ding kon werken. Hopelijk klinkt dit niet te negatief want ik vind het werk super leuk!

1 like

Voor mij is het echt anders, maar het is ook geen typisch project waar ik aan werk. Dus ik heb bijvoorbeeld te maken met dataverzameling, schrijven, analyseren enz. Maar ook met digitale middelen, interventie ontwikkeling, (sociale) media, hulpverlening, promotie, veel mensen ontmoeten, naar congressen, presentaties en onderwijs geven, stagiaires begeleiden, cursussen volgen enz. Ik heb heel veel afwisseling in mijn werk, maar er zit ook het stuk bij wat lijkt op werken aan je thesis inderdaad. Het ligt echt aan het type onderzoek dat je gaat doen en wat je zelf uit je PhD traject wilt halen hoe het er uit ziet denk ik.

1 like

Hoi! Ik twijfel al 2 jaar over het doen van een PhD, heb ook wel eens gesolliciteerd naar een plek maar ben het niet geworden. Ik werk nu sinds de zomer op een hogeschool, heeft iemand ervaring met het doen van een PhD terwijl je verbonden bent aan de hogeschool? Ik zag dat de optie er is, ik zou dan 0,2 FTE aanstelling krijgen om de PhD te doen maar ben benieuwd of dit haalbaar is.

Is er misschien iemand hier die een antwoord heeft op mijn vraag?

In 2017 heb ik een onderzoek gehouden voor mijn scriptie. Ik vraag me af of dat ik de verzamelde data (kwalitatieve interviews) kan gebruiken om een paper te schrijven, of is de data daar inmiddels te oud voor?

Dankjewel voor het uitgebreide antwoord! Zou ik je anders misschien een PB mogen sturen over mijn onderwerp? (Is wel een soort actueel maatschappelijk onderwerp namelijk.)

Het lukt me alleen volgens mij niet om je een PB te sturen vanwege een verborgen profiel. Maar het onderwerp is de ontwikkeling van de niet-heteroseksualiteit, ik heb hiervoor jongeren geïnterviewd door middel van kwalitatieve diepte-interviews. Wellicht kan ik de theorie en analyse sowieso wel aanpassen inderdaad.

Heel erg bedankt weer voor het uitgebreide antwoord! Goed om te weten dat het waarschijnlijk dan geen probleem is om de data te gebruiken! (Daar hoopte ik natuurlijk ook op.) Goede tip om even te kijken naar andere artikelen, dat zal ik zeker doen.

En nóg een keer bedankt, weet ik nu ook hoe je PM-berichten moet sturen :smiley:

1 like

Ik kan dus waarschijnlijk een promotietraject gaan doen aansluitend op mijn huidige onderzoeksbaan. Nu even duimen dat er geld voor gevonden wordt haha. Ik moet nu alleen zelf mijn onderwerp bedenken en een voorstel schrijven, en vind het zo lastig. Ik wil het niet te breed, maar ook niet te smal. Zijn er hier meer die zelf een onderzoeksvoorstel hebben geschreven? Hoe strikt was dat, kon je bijvoorbeeld nog wat zijstraatjes nemen?

Moet je een voorstel schrijven voor jouw phd plan of om het onderzoek dat je wil gaan doen gefinancierd te krijgen?

In het geval van het laatste, is mijn ervaring dat je wel wat mag afwijken van het plan, maar wel bv moet onderbouwen waarom.

Ik doe een biomedisch PhD-traject dus heel anders dan jij, dus vind het lastig om je inhoudelijk te adviseren over interviews afnemen. Maar hierover wil ik wel zeggen dat letterlijk iedere PhD-student die ik ken dit heeft. Ik denk dat je het niet moet zien als jouw zwakke punten waarmee je nu geconfronteerd wordt, maar met het feit dat dit heel intrinsiek is aan het doen van PhD, meer dan met andere banen. Het is natuurlijk heel project gebaseerd en JIJ bent degene die het voort moet stuwen. Als jij een dagje niks doet voel je dat gelijk. Het is in die zin misschien wel vergelijkbaar met ZZPer zijn: doe je niks, dan is er ook niks. Tuurlijk zitten hier en daar teameffort dingen, maar het meeste ben je op jezelf gewezen. Dus dan is het ook wel logisch dat je jezelf tegenkomt op vlakken als dingen voor je uit schuiven of geen knopen door hakken.
Maar je bent een MENS! Je hoeft niet altijd maar alles op orde te hebben en perfect te doen. Je leeft hier op aarde om het zoveel mogelijk naar je zin te hebben (als het lukt) en als werk daarbij helpt, top. Als werk daarbij dwars zit, dan is het ook gewoon maar werk. Ik merk dat ik het lastig vind om echt onder woorden te brengen, maar je bent gewoon nog steeds een goed en waardevol mens als het op werk eventjes niet lekker gaat.

Verder super balen dat alles nu tegelijkertijd valt, en je het zo razend druk heb. Misschien doe je het ook al, maar probeer het anders ook even op te schrijven op een to-do lijstje/planner etc. Dan is het iig je hoofd uit en ben je misschien wat minder aan het malen.
Heb je anders een fijne collega bij wie je even uit kan razen? En bij ons op de uni is er ook een psycholoog speciaal voor PhD studenten en post-docs, is dat bij jullie ook? Zou dat anders eenmalig even een optie zijn om te spuien?

5 likes

Dit, en wat elke PhD kandidaat óók heeft is dat ze dit horen en denken ‘ja dat zal wel maar ik kan het écht niet’.

4 likes

Ik snap het heel goed! Wat spannend! Je zou kunnen overwegen een pilot interview te doen met een collega, gewoon om even uit te proberen of je topic list werkt of je de vragen makkelijk verwoord krijgt en de pilot collega het goed begrijpt, dan ga je wellicht met een lekkerder gevoel maar je eerste interview. Dit soort empirisch werk is echt teamwork, dus koppel vooral regelmatig terug naar je supervisors wat je gevonden hebt en doe je analyse parallel aan je interviews zodat je niet aan het einde denkt verdorie had ik dat nou maar gevraagd.

Wees je er ook van bewust dat als je alles al wist (of je supervisors scherp hadden wat eruit moet komen), je dan het onderzoek niet echt meer hoeft te doen, dus die onzekerheid en spannendheid is goed! Laat zien dat je een goede wetenschappelijke houding hebt en bezig bent met iets dat er toe doet (in ieder geval voor jou)! Succes! Hopelijk krijg je na een paar interviews de smaak te pakken en wordt het heel leuk!

1 like

Iemand tips om de beginfase van je PhD door te komen? Ik dacht dat ik zou omkomen in het werk, maar het is eigenlijk het omgekeerde. Ik moet mijn project echt vanaf 0 opbouwen, en ik vind dat zo lastig. Ik ben het meest productief als er meer dan genoeg werk is, maar nu moet ik elke dag bedenken: goh, wat zal ik vandaag eens gaan doen? En dan wil ik bijvoorbeeld A doen, maar daarvoor heb ik weer B nodig, en daar gaat persoon Y over, maar die wil dan eerst weer wachten op Z… enzovoorts. Ik merk dat ik hierdoor echt mijn drive verlies en tijd ga verspillen aan nutteloze dingen. Tegelijkertijd heb ik nu al stress dat ik nu zo onproductief ben en het straks vast niet op tijd af ga krijgen en zo. Ik wil gewoon aan de slag :persevere: Hoe zijn jullie deze tijd doorgekomen en hoe lang duurde dit bij jullie?

1 like

Ik zit in de sociale wetenschappen. Ik heb eigenlijk ook geen idee of deze fase universeel is voor alle vakgebieden :sweat_smile:

Ik kom vanuit de sociale wetenschappen en zit nu in de medische hoek, maar het project wat ik doe past goed bij beide velden. Maar bij mij was de subsidieaanvraag al gehonoreerd en het plan lag al klaar dus dat is wel echt een andere situatie dan die van jou. Wat je nu misschien wel kan doen is een lange termijn en korte termijn planning maken zodat je zoveel mogelijk kan voorkomen dat je moet wachten op anderen en dat jouw werk dan stil ligt want je hebt dan al overzicht in wat je wanneer in gang moet zetten zodat het op tijd geregeld is. Aangezien ik met allerlei partijen werk, herken ik de frustratie van moeten wachten wel haha Eventueel zou je misschien al wat cursussen kunnen volgen of kijken of je iets kan doen in onderwijs als je het nu relatief rustig hebt.

Edit: hier is er ook een cursus voor promovendi die gaat over het ontwerpen van je PhD project, misschien is zo’n cursus er bij jou ook!

1 like