PhD topic

Dank je! En veel succes op je interne! Maar laat je niet te gek maken door vragen haha, ik had voor mijn interne ook een proefverdediging en die was een regelrechte ramp, maar uiteindelijk viel de interne redelijk mee. Maar ik ken herken het wel, heb zelf het laatste jaar geen enkele verdediging bijgewoond omdat ik er ziek van werd. :sweat_smile:

@Ovenschaal dank je! Bij ons is het beide keren een presentatie van 40-45 minuten.

2 likes

Ik negeer nu al anderhalve week dat ik aan een manuscript met comments van de co-auteurs moet werken om precies deze reden :skull_and_crossbones: :skull_and_crossbones:

3 likes

Ik kwam er net achter dat een artikel van mij in Engeland wordt gebruikt in een college en ik ben echt in shock. Als in: ik snap in theorie dat als je iets publiceert het daadwerkelijk gelezen kan worden, maar toch had ik niet echt verwacht dat het zou gebeuren :laughing:

Edit: ik voel me haast
 een academicus?! haha!

25 likes

Ik heb er vandaag met mijn promotor naar gekeken en het is nu bijna klaar. Maakte er weer zoiets onnodig groots van! Heb nog lol gehad ook.

1 like

Wat goed!! Ik heb geen promoter op het moment haha dus ik vrees dat ik er even alleen voor sta. Maar goed, deze week online congres en een deadline voor een ander project - hoop dat ik volgende week tijd heb om er rustig naar te kijken (ik raak bij zoiets ook zo snel overweldigd door alleen al de hoeveelheid commentaar ongeacht de inhoud daarvan)

1 like

Haha, bijzonder hĂš? Je bent wetenschappelijke literatuur! ^^ Toevallig je eigen naam/paper dat geciteerd is tegenkomen als je een artikel leest blijft ook altijd een beetje een apart gevoel. :slight_smile: Leuk wel, geeft toch een boostje dat mensen je onderzoek serieus nemen.

Daarover gesproken, ik kwam pas, toen ik even snel een plagiaatscan runde (just to be sure) voordat ik mijn proefschrift opstuurde voor de officiĂ«le plagiaatcheck, toch iets vaags tegen. Ik kan niet tĂ©veel detail geven i.v.m. herkenbaarheid, maar laat ik het erop houden dat het onderwerp ‘levenseindewensen’ kort voorkomt in één van mijn gepubliceerde papers. Ik kwam dus wegens overlap in zinnen een web-artikel tegen. En deze mensen hadden dus een eh, nogal creatieve eigen draai gegeven aan mijn resultaten zeg maar. Er stond in koeienletters in de titel al zoiets in de richting van: ‘More than (hoog getal) procent of people with
 (ziekte) killed by euthanasia, many without consent.’ :face_with_monocle::skull: En dan begonnen ze iets te brabbelen als: ‘There might be evidence in this new study of a slippery scope towards killing without consent in hospitals. The authors do admit that this is unethical.’ :clown_face: Well okay. Killing without consent! :thinking::face_with_hand_over_mouth::woman_shrugging:t3: Echt, the fuck. Nog maar even nagekeken maar ik heb (uiteraard) niet eens iets geschreven wat bij al die beweringen in de buurt komt joh. :’) We leggen in het paper juist genuanceerd uit, waarom het totaal geen onverwachte of zorgelijke resultaten zijn en hoe ze te verklaren zijn (en nee, niet doordat zieke mensen in dit land zonder toestemming van kant gemaakt worden, yoloo). Bleek een of andere buitenlandse wazige wappie anti-abortus site, dus dat verklaarde het wel. Maar af en toe sta je er echt van te kijken hoe mensen buiten jouw invloed met je publicaties aan de haal gaan, zeker als je toevallig een controversieel onderwerp aanstipt. Och ja ik heb er gewoon maar smakelijk om gelachen. :’)

Kreeg met datzelfde paper (vanwege onderwerp dus) destijds jaren geleden direct na publicatie ineens journalisten aan de lijn. Ook die probeerden continu dingen te verdraaien, en ik was hier toen door niemand op voorbereid en nogal overwhelmed. Kreeg er echt stress van, alles werd maximaal uit de context getrokken om er sensatie in te brengen. Wist ik toen veel dat ik met een dergelijk onderwerp zelf beter een pers-bericht had kunnen schrijven. Niemand zei dat tegen me.

Ook achteraf wel hard om gelachen toen met m’n ex.

‘Lust u bloemkool?’
‘Euhhh, ja
’
‘Aha! Dus u zegt dat kinderarbeid een goed middel is tegen de Russen!’

Dat niveau dus ongeveer. :’)
In dit geval dus een moord-epidemie in ziekenhuizen.

Sorry beetje oninteressant zwam-verhaal (lig wakker) maar moest hier even aan denken haha. xD

Gelukkig was het in jouw geval wel
gewoon iets normaals en dus goed voor je academische zelfvertrouwen! ^^

8 likes

Ik denk echt dat ik uit een grot kom gestrompeld na eind januari. Zoiets, niet wetend welke eeuw het ĂŒberhaupt is.

Lijkt me wel heerlijk dat zwaard/die donkere schaduw boven je hoofd weg. Ik kan het me niet eens meer voorstellen hoe het zonder was eigenlijk, haha. Maar ik kan wel geloven dat het ook een beetje raar voelt, een PhD doet toch ook wel mentaal wat met je en zeker al die stress aan het eind. En dan plotseling is het voorbij en dan denk je waarschijnlijk de eerste twee dagen lang alleen maar ‘Huuuuh?’

2 likes

Johhh, dat je leidinggevenden niet beter wisten en je voorbereiden op zoiets!

Ik heb iets vergelijkbaars gehad toen ik iets publiceeerde wat niet over euthanasie ging, het woord ook niet in voorkomt, maar op een pro life website compleet uit zijn verband werd getrokken, waarin ze zeiden dat ik verdedigde dat mensen boven de 70 dood moesten en de laatste zin iets was als: hit.ler is blijkbaar toch niet dood. Dit alles in een taal die ik niet spreek en toevallig had gevonden. Wat is er met die mensen joh?

1 like

Oh mannn! Ik heb recent wel iets gepubliceerd over (zijdelings) vaccinatie en ik wacht ook op de dag dat ik de wappers achter me aan krijg omg :laughing:

1 like

Mijn lichaam heeft zó’n rare reactie op het wegvallen van de PhD stress. Overal pijn, constant moe maar 's nachts niet kunnen slapen,
 Hopelijk doet het weekend me wat goed.

Heb ook bericht gehad dat mijn laatste paper zo goed als goedgekeurd is voor publicatie dus ik kan dit hoofdstuk straks ook echt helemaal afsluiten.

3 likes

Je hebt je publieke nu dan dus gehad? Waauw, gefeliciteerd!!! :blush::partying_face: Hoe ging het? Dr.!!!

Je stukje over je mindere proefverdediging stelde me wel wat gerust, dat er dan dus nog hoop is. Ik heb dinsdag m’n proefverdediging met collega’s en ik voel me zo niet ready, en ben bang dat ik er echt ontmoedigd door ga worden haha. En daardoor nog meer stress ga krijgen voor de real deal een week later. Wat ging er bij jou niet lekker bij de proefverdediging?

BTW: Weekend? Jij hebt vakantie verdiend na dit alles hoor, minimaal. Ook nog je laatste paper accepted! :muscle:t2::dancer:

1 like

Dank je! Het ging best goed! Veel vragen overlapten ook met wat er al tijdens de interne gevraagd werd dus daar was ik wel op voorbereid.

Ik was gewoon veel te zenuwachtig tijdens mijn proefverdediging en kreeg een halve black out waardoor ik heel raar ging antwoorden op vragen die ik wel gewoon wist. Maar uiteindelijk is het wel goed om te doen natuurlijk, zo krijg je al een idee van wat er kan gevraagd worden. Veel succes alvast!

Ik heb jammer genoeg geen vakantiedagen meer. :cry: Gelukkig is Kerst en nieuw niet meer veraf!

4 likes

Bij mijn proefverdediging kreeg ik ook een black out terwijl mijn echte heel goed ging. You got thisđŸ’ȘđŸ»

Wat gebeurt er eigenlijk als je ziek zou zijn op het moment van je verdediging? Wordt dan van je verwacht dat je ziek en wel aanwezig bent, of krijg je dan een herkansing ofzo? Of wat als je ter plekke een mega black-out zou krijgen en echt niks meer uit kan brengen? Lijkt me dat het weinig voorkomt, maar het moet toch wel eens gebeuren. Ik heb in al die jaren nog nooit van een herkansingsverdediging gehoord. Wel sporadisch van een twijfelgeval (bij de interne), maar dat had dan eerder met andere zaken te maken, onenigheid over papers ofzo, dan met de verdediging zelf (en die kwamen er dan uiteindelijk altijd toch door). Jullie wel eens zoiets gehoord?

Volgens mij was het vroeger zo dat je daar je paranimfen voor had. Die moeten dan de verdediging overnemen, maar ide praktijk nu krijg je een herkansing. Ik weet van 1 iemand dat die flauw viel en de verdediging daarna op een andere datum heeft plaatsgevonden, vooral omdat het voor jezelf ook fijn is het af te sluiten en nog een keer te shinen!

1 like

De twee die op mn afdeling zijn gestopt hebben het in hun CV beschreven als “junior onderzoeker” op het project X. Ik ben zelf nooit een Phd-student geweest maar een junior onderzoeker en dat was met als doel promoveren. Dit was zo op onze afdeling geregeld zodat je een betere salaris had.

1 like

Hmmm. Ik weet dat sommige het idd zullen blijven zien als “je was niet goed genoeg om het af te maken” (een collega van mij hoort dit al 4 haar), maar aan de andere kant je weet nu wel war je ligt en war niet. Bovendien neem je wel de ervaring mee im de toekomst.

1 like

Ik zou het omschrijven als onderzoeker. Daarmee ben je eerlijk en ik zou in een gesprek vooral benadrukken welke kwaliteiten spreken uit het stoppen met dit promotietraject (dus niet focussen op iets niet afmaken, maar op jezelf goed kennen, niet conventioneel zijn
)

1 like

Had vandaag m’n proefverdediging en ik vond het een aparte ervaring haha. Het ging okĂ©-ish. Je komt er op dat moment achter wat je doet/hoe je je gedraagt als je onverwachte vragen krijgt, en hoe je met die pressure van dat moment omgaat. (Wel eerder congressen gepresenteerd maar dit is toch anders.) Sommige vragen kon ik beantwoorden, anderen ook totaal niet, die waren echt mega specifiek en een beetje buiten m’n topic. Ik weet nu wel welke literatuur ik nog moet gaan checken komende dagen, al kan de jury natuurlijk weer totaal iets anders vragen. Qua stress vond ik het een soort van meevallen, had verwacht dat ik meer ‘freaked out’ zou zijn tijdens en achteraf, maar dat komt misschien aankomende week dan voor het echie. Grootste verbeterpunt is dat ik zekerder moet overkomen, niet teveel eigen verhaal afzwakken en twijfelen, eindigen met iets positiefs. Ik probeerde daar dus al op te letten, maar vind dat echt lastig. Iemand tips, hoe kom je zeker over? :stuck_out_tongue:

6 likes

Ik dacht dat een proefschrift, dat is dus je artikelen bundelen met een veel uitgebreidere discussie dan wat ik je artikelen past (en samenvatting cv erbij etc) verplicht is om te promoveren in NL?

Congressen is niet verplicht. Wel wenselijk.

@Sexy_Lama al geoefend op juiste benaming van de commissieleden? Als je daar al mee begint geeft het wat rust. En idd rust nemen voordat je antwoord. Als je het echt niet weet aangeven “daar moet ik even over nadenken of ik kom daar later op terug”. Heb je het laatste literatuur gelezen verwant aan je eigen onderwerp?

2 likes