Ik heb een studie overgenomen die ik eigenlijk ook niet heel boeiend vind, maar goed, prima, het is bijna klaar. Maar die co-auteurs zijn zo aardig??? Ik had een poster erover voor een congres en had die gewoon ter kennisgeving rondgestuurd, krijg allemaal complimentjes en felicitaties terug? Ben dat helaas echt niet gewend maar I love it
Bij promoties op mijn afdeling is er vaak een âinzamelingsactieâ, een beetje zoals op een bruiloft, waarbij iedereen (familie, collegaâs, vrienden) wat geld kan inleggen (dat varieerde bij de promoties waar ik was altijd van 5-100 euro afhankelijk van hoe goed je diegene kende). Als dat er niet is, zou ik ook denken aan boeken, een mooie plant, een dinerbon of bon voor een dagje weg of een pakket met lekkere chocola of eten oid. Ik zou het een beetje zien als âverjaardag plusâ, het hoeft allemaal niet heel spannend, ik vond het zelf al superleuk dat mensen waren gekomen. De cadeaus waren een hele lieve extra en heb zelf het meest genoten van de lieve woorden/kaartjes die mensen hadden gegeven.
Deze collega bleek net (een dag voor het congres) het niet gefixt te hebben (en nalatig geweest te zijn erin want ze hadden hem een aantal weken terug alternatieven gemaild). Mân begeleider heeft nu vandaag last minute een ander hotel kunnen regelen dus ik heb god dank uiteindelijk wel een eigen bed, maar man man man hoe zijn mensen zo incapabel. En waren wel echt even een nare 20 minuten waarin ik wel oprecht dacht dat ik met die collega in een bed moest slapen
(na vandaag vertrouw ik nooit meer iemand anders met het boeken van mijn accomodatie dus zal ik ook stoppen met dit one-issue-posten haha)
Adem in, adem uit. Komt goed
Waar ben je zo nerveus voor?
Wel echt waar!
Ik zeg wat @grace zegt: het is maar een baan. Dat helpt mij in ieder geval enorm in het relativeren. Ik start trouwens ook in die periode officieel, met een redelijk nieuw thema. Kunnen we leed delen.
Ik begin aanstaande donderdag, mocht ik nog goede tips hebben nav mijn eerste twee maanden stuur ik die door
Ah zoân sfeer is zo prettig en behulpzaam!
@buffel @Kurisu @Shaaar Superleuk dat jullie ook aan een PhD gaan beginnen! Ik zat in het begin van mijn PhD ook echt enorm in de stress omdat ik niet wist hoe ik moest beginnen (mijn stress rants staan volgens mij nog wel ergens in dit topic haha). Mochten jullie behoefte hebben aan tips daarover:
- Als je in het begin veel tijd over hebt, besteed die dan aan een globale langetermijnplanning, schrijf daarbij alles op wat je kunt doen voor je projecten en ook wat taken die âaltijd goedâ zijn (voor mij was dat bijvoorbeeld boeken lezen over onderzoeksmethoden die ik ging gebruiken enz.). Dit was echt de beste tip die ik hier toen heb gekregen. Ik wist heel vaak echt niet wat ik op een dag moest doen en dit gaf me houvast!
- Investeer gelijk in een handige methode om de literatuur die je leest bij te houden. In het begin ga je waarschijnlijk veel lezen en in mijn ervaring blijft dat allemaal niet hangen als je er geen aantekeningen van maakt. Er is hier bijv. ooit een filmpje gedeeld over hoe dit handig kan in Excel.
- 100% van de PhD-studenten die ik ken hadden minstens het hele eerste jaar het gevoel dat ze geen idee hadden wtf ze aan het doen waren en of ze het wel konden, dus neem die gevoelens niet al te serieus
Ik ben op een congres en mân posterkoker is gewoon gestolen? Mijn poster was een paar bakken verder gedumpt wie doet dit nou??
Fijne start van het nieuwe academisch jaar iedereen Zijn er nog meer van jullie die ook onderwijs geven? Ik heb deze week mijn eerste colleges en werkgroepen weer, heb er wel zin in. Voor een vak wel hele volle werkgroepen van 30 studentenâŠ
Ja ik ook, ga ook weer beginnen deze week! Heb alleen âwerkgroepenâ van 120 studenten (waarvan meestal maar de helft komt opdagen hoor maar alsnog blijft goede interactie lastig natuurlijk). Is al jaren zo en verandert niet en dat is voor mij wel een van de redenen waarom ik niet in het hoger onderwijs wil blijven. Al weet ik dat het verschilt per opleiding en per faculteit, maar bij mijn opleiding is er blijkbaar structureel te weinig geld om kleine groepen te maken. Dus ik hoop dat dit nu echt mijn laatste jaar is als docent
Wow, 120 studenten (of 60 dan als de helft komt opdagen) in een werkgroep! Dat is echt heel veel. Gaan ze dan ook in groepjes werken? En sta je dan in een collegezaal?
Ik ga dit jaar voor het eerst college geven (morgen eigenlijk). Vind het echt spannend maar troost mezelf met het idee dat ik als student echt niet zo diep nadacht over mân docenten
Heel veel succes morgen! Ik vond vandaag de eerste keer ook een beetje spannend weer, maar het was leuk. Wel heel moe erna.
Niet in groepjes maar we bespreken wel klassikaal een opdracht. Soms is het in een heel grote collegezaal Dus ik ben benieuwd hoe vaak ik dit jaar weer moet gaan vragen of iedereen zoveel mogelijk in de voorste rijen wil gaan zitten.
@Daria: succes! Doe alsof je dit al jaren doet, fake it until you become it. Studenten hebben waarschijnlijk sowieso niet door dat dit je eerste keer is.
Ik ben net een week aan het werk en
boekwerk
- Iedereen doet echt maar wat.
- Toen ik aan dere phdâs vroeg wanneer ze echt begonnen te begrijpen wat ze aan het doen waren kon niemand me een antwoord geven en de consensus was dat niemand het eigenlijk wist
- Begin niet op 1 september want iedereen is op vakantie en dat is best stom. De eerste dag heb ik doorgebracht door de mensen die wel aanwezig waren op mijn afdeling een beetje te leren kennen, het gebouw doorgelopen (ik werk niet in een universiteitsgebouw), ICT dingen opgezet etc. Ik kreeg wel gelijk toegang tot de studie server dus ik heb de rest van de dag die documenten doorgelezen.
- Ik vond het geen fijn gevoel om niet te weten wat ik moest doen dus ik heb @ninja 's advies ten harte genomen en had een pakket literatuur samengesteld die ik in elk geval kon lezen. Op basis daarvan had ik ook meer onderwerpen waarin ik vond dat ik me in moest lezen incl. onderzoeksmethodes (ik heb nog nooit een meta-analyse gedaan bijvoorbeeld dus daar wil ik meer over leren en vakken/cursussen in volgen oid)
- Ik heb ook gelijk een soort planning gemaakt voor de aankomende 4 jaar in excel incl vakanties, vrije dagen, curssusen/vakken/workshops die ik wil volgen, vakken waarin ik les wil geven, andere events waar ik heen wil. Dat kwam goed uit want ik (en ik denk standaard alle PhDâs?) moeten ook een training & supervision plan en een personal research plan maken en dit was wel ongeveer de basis voor mijn training & supervision plan. Plannen kunnen altijd veranderd worden enzo maar het is fijn om een beetje een overzicht te hebben alvast.
- Aan het eind van elke dag maak ik (mentaal of op papier) een lijstje van dingen die ik morgen wil doen/lezen/opzoeken etc. Nu ik nog niet echt een planning heb met lesgeven of onderzoek doen wil ik mezelf wel bezig houden.
- HR dingen zo snel mogelijk regelen want dan ben je er ook maar vanaf.
- Vraag ook geljk ff na wat je onderzoek kosten plaats is ofzo anders ben je een halve dag bezig met uitzoeken wat het factuur adres is voor een cursus die je asap moet volgen :â)
- De eerste twee dagen was ik echt gefrituurd aan het eind van de dag en dan had ik eigenlijk nog niks gedaan.
- Investeer in een goede thermos mok mocht je die nog niet hebben. Is geen eerst week tip maar gewoon life tip. Ik heb deze: FELLOW CARTER EVERYWHERE MUG 350 ML MAT BLACK | Home Barista maar dan in het oranje en hij houdt koffie/thee ik denk wel 4+ uur warm? Als ik sochtends om 8u koffie zet kan ik er rond 12-13 nog van drinken en is het nog wel warm. De koffie machine op mijn afdeling was al de tweede dag stuk (we kregen een emergency email hierover zelfs lol).
- Ik vind het echt fijn dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat je doet en wanneer je t doet. Ik heb ook 0 problemen met savonds thuis nog wat werken of in het weekend werken. Ik zou daar ook gebruik van maken als je je echt heel gestrest voelt, door bijvoorbeeld wat later op kantoor te komen wanneer er al wat mensen zijn en aan wie je vragen kan stellen mocht je die hebben. De eerste twee dagen vorige week was er niemand toen ik aan kwam en toen moest ik een half uur wachten tot ik binnen gelaten werd in mn eigen kantoor lol (nu heb ik wel een sleutel)
- Als je een kantoor hebt check ff of alles schoon is (zie werk ergernissen topic :â))))))) )
ik vind eigenlijk ook dat ik nu na een week al best goed in t ritme zit en mezelf redelijk nuttig bezig houdt. Misschien is het omdat ik de afgelopen 2 jaar gewerkt heb als onderzoeksassistent en dit niet heel anders is, maar ik ben alsnog positief verrast hoe snel ik me aangepast heb en in mijn rol als phd
ben gekomen.
Wat ik me wel echt dagelijk voor moet houden is dat ik niet moet vergelijken met andere Phdâs en wat zij doen (ik doe iets heel anders vergeleken met de meeste Phds hier, en elke keer krijg ik weer stress dat zij bijv. Stata of SPSS gebruiken en ik R bijvoorbeeld) (maar R is superieur) of hoe âgoedâ zij zijn en hoe ik dat niet ben. Ik denk niet dat ik niet geschikt ben maar ik moet een paar cursussen volgen over impact en online presence en dan word je al direct geconfronteerd met super jonge Phds die publicaties hebben en podcasts en interviews geven en grappige tweets hebben etc. Het helpt wel om voor mezelf een lijst te maken met prioriteiten in mn phd traject (bijv onderzoek tijdig uitvoeren en papers schrijven > vakken volgen die ik interessant vind en goed zijn voor mijn onderzoek/toekomst > goede lessen geven aan studenten en bko halen > naar het buitenland gaan > impactvolle stukken publiceren > twitter folling).
En onthouden dat het een baan is waar jij voor bent uitgekozen, je promotor is (waarschijnlijk) niet je vijand en wil je ook alleen maar helpen, je gaat dit doen omdat zij graag met jou wilden werken vanwege je potentie, instelling, en waarde
En hang een foto ofzo op van je familie/hond/kat/partner/favo film karakter etc zodat je iets hebt om naar te kijken wanneer je t ook allemaal niet meer weet
dit was mijn wijsheid na 1 week lol groetjes
Neem je het niet allemaal wat te serieus?
mogelijk, maak dat wat uit dan