Ik vind dit echt heel ongepast om te vragen. En ik hoop dat @Ovenschaal hier geen gehoor aan geeft. Als forumstaf willen wij hier in ieder geval niks mee te maken hebben.
Ik dacht even dat dit ging over het manuscript van de promovendus, maar @Maurice bedoelt misschien het boekje van de writing course? Of wel het manuscript? (In dat geval: inderdaad zeer ongepast!)
Anders vind ik het ook ongepast. Cursusmateriaal hoort bij een cursus en je hoort toestemming te vragen aan degene die de cursus heeft ontworpen/gegeven. Er bestaan genoeg boekjes over academische schrijfvaardigheden.
Oh sorry ik wist niet dat het exclusief was. Ik dacht misschien een handig document voor Phd-ers van hoe een paper te schrijven met tips. Het ging zeker niet over het manuscript!!!
Laat ik het anders vragen, als jullie voor mij de gouden tip hebben voor een simpel boekje voor academisch schrijven of een cursus waarvoor ik mij kan inschrijven dan hoor ik het graag. Ik heb al twee cursussen gedaan maar vond die te algemeen.
Ik ken dit boekje Effective scientific writing, heb hem zelf niet gebruikt maar werd me destijds aangeraden door een collega. Dit wordt gebruikt bij een schrijfcursus bij de universiteit waar ik nu werk.
En verder: veel oefenen. Niet wachten om een (voor je gevoel) perfecte opzet op te sturen naar je begeleiders (maar wel eentje die goed genoeg Ă©n natuurlijk compleet is). Maak eerst een âbouwplanâ: wat schrijf je op in elke alinea en wat is de hoofdboodschap. Schrijf elke dag, ook al is het maar een klein stukje.
Ik vond deze best handig inderdaad! Maar wel echt heel basic, ik heb er nu niet zoveel meer aan heb ik het idee, terwijl ik echt nog geen fantastische schrijver ben. Heb daarom ook eigenlijk helemaal geen zin in onze standaard academic writing cursus die ik nog moet doen want daar hoor ik beetje hetzelfde over. Dus als iemand ergens een goeie cursus gehad heeft hoor ik het graag!
Ik denk dat een passende schrijfcursus ook afhangt van je vakgebied. Ik heb er een gevolgd bij de universiteit waar ik promoveerde (in het buitenland, geen idee meer hoe die vrouw heette) maar daar werden ze apart gegeven voor bijvoorbeeld social sciences en life sciences.
Wat een bijzondere reacties hier op een vraag over een pdf van een schrijfvaardigheden boekje? Academische (vaardigheden) literatuur is er toch om te delen met academic peers⊠?
Thanks. Ze is de vorige Phd-er die op mijn werkplek heeft gewerkt en doet nu een post-doc ergens anders. Maar ze heeft aangegeven dat ze dat wil doen om uiteindelijk weer terug te keren voor een vaste functie bij mijn werkgever. Dat zou ik ook graag willen, maar natuurlijk begrijp ik dat iemand anders dat ook zou willen. Omdat zij de vorige Phd-er was hier en nog een project had die ze niet had af kunnen maken heb ik het opgepakt en het idee was dat zij mij erin ging begeleiden. Ik heb nog een andere copromoter maar die gaf ook aan, dit is haar project, je mag het met haar bespreken. Ik was daar aanvankelijk blij mee want ze is mijn voorganger dus dan kan ik haar om tips vragen. Maar nu reageert ze niet op mails en was het van, stuur het maar op als het klaar is en dan kijk ik er naar. Dat vond ik best raar omdat er nooit een officieel overdracht van het project is geweest, ik moest letterlijk zelf op zoek naar allemaal documenten in mappen waar ik nog nooit in heb gekeken. Ze heeft het nu heel druk met haar nieuwe baan en dat snap ik wel, maar ze reageert niet op mails. Ik heb haar laatst gebeld (tegen mijn principes in) want ik wil mensen niet op een privenummer bellen voor werk maar ik dacht ook ik moet door. Toen was ze wel heel aardig en zei ze ja het is mijn vrije dag vandaag, maar voel mij niet zo lekker anders was ik gekomen. Dus ik zei sorry dat ik je bel op je vrije dag en ik had verwacht dat ze later contact met mij zou opnemen. Maar nu is het drie weken later en heb ik nog steeds niets gehoord. Ik ben vrij zelfstandig en heb nu een eerste draft maar ik vraag mij af of dit normaal is. Met mijn andere copromotor heb ik meer contact maar die zie ik op de werkvloer.
Ik vind het wel een verschil tussen een boekje over academische schrijfvaardigheden of een uitdraai van een cursus die iemand (betaald) heeft gegeven. Als studenten bijvoorbeeld mijn cursusmateriaal zouden delen met anderen zou ik daar ook niet blij mee zijn (los van dat het natuurlijk niet mag).
Oh ik zie nu de reactie van Ovenschaal ook, een beetje dubbelop dit!
Wat vervelend voor je dat dit zo loopt! Een ongevraagde tip misschien, maar probeer volgende keer een datum met haar af te spreken wanneer je haar feedback kunt verwachten. En haar dan een reminder sturen als ze die deadline niet heeft gehaald. Dan heb je iets om op terug te komen.
Ik las dit en dacht wel meteen: hier heb je je verklaring voor waar het fout ging.
Ah ja fair enough, dat had ik niet opgemaakt uit je bericht (ook niet als ik het nu teruglees overigens). @Maurice wellicht ook niet, vandaar dat die reactie van oa @Lula nogal heftig overkwam
Ik snap wel wat Shaaar wil zeggen. Ik geloof meteen dat de tips heel goed bedoeld waren en dat degene die tips vroeg er ook wat aan heeft gehad! Maar een PhD is (zeker in het begin) ook gewoon heel veel onduidelijkheid. En je kunt alles plannen, uiteindelijk moet je je plannen toch vaak bijstellen. Dus je zult ook vanzelf gaan leren dat sommige dingen gewoon niet te plannen zijn. Probeer ook vooral niet van jezelf te verwachten dat je altijd op ieder scenario voorbereid moet zijn, dat is niet hoe wetenschap werkt. Loslaten, een âtake it easyâ houding, is iets wat je met momenten heel erg nodig zal hebben. Dus niet te strak en streng voor jezelf. Maar goed, ik snap ook helemaal dat je wat richting en sturing wil hebben die eerste weken.
Hoe dan ook, er is hoop! Ik heb zelf ADD, en plannen en organiseren is zeg maar niet bepaald mijn talent. Ook ik heb mijn PhD behaald.
Ik wil iedereen die nu of binnenkort start met een promotietraject heel veel succes en plezier wensen.
(Ooh sorry, ik heb nu op @Shaaar zelf gereageerd. Dit forum bedienen via mân telefoon gaat nog niet helemaal vanzelf.)
Vandaag heb ik de groep fysiek gezien. Ben ook wel duidelijker geweest over mân verwachtingen en in combinatie met gewoon klassikaal college het ging zoooveel beter
Klein leed maar ik vind het echt irritant dat mijn telefoon ivm naar IgM autocorrect en Sephora naar sepharose gun me vrije tijd telefoon!!!
Ik krijg mân correspondence terug, en ik moet in de tekst zoveel statistiek toevoegen dat het bijna onleesbaar wordt de ene tabel hebben we al toegevoegd alleen hebben we wel 3 analyses gedaan
OMG⊠ik heb mijn nieuwe favoriete forum gevonden. Kijk dan, het ziet er gewoon precies hetzelfde uit als FF!
haha stel je voor dat je hier even in het tmi topic wil komen posten en dan per ongeluk in âI need a style updateâ zit :â)
Ben het trouwens nu al niet eens met het terugbrengen van endnote x9 interface