Ja het ligt er misschien aan wat er van je gevraagd of verwacht wordt? Als je senior voorstelt om even de data in te duiken om te zien wat voor leuks erin zit (lees: ff kijken waar de significante verbanden zitten), kun je natuurlijk best voorstellen om eerst met een idee te komen en dat te pre-registreren voordat je gaat zoeken. Als je als senior dan zegt âdoe maar nietâ dan ben je ook wel heel openlijk niet-ethisch bezig
Maar wat als je senior je voorstelt om een analyse in tweeĂ«n te splitsen en daar twee artikelen van te maken en publiceren zodat je wĂ©l in aanmerking komt voor die ene UD plek die over 9 maanden vrij komt (en een vast contract heeft)? Ik ben het wel met je eens dat het een beetje een illusie is om te denken dat je nu ff met iedereen mee doet en als je eenmaal op een bepaalde positie zit je dan wel gaat zorgen voor verandering, maar tegelijkertijd vind ik het gewoon echt niet aan juniors om dan te zeggen ânee die analyses gaan we niet splitsen, Iâll take my chances wel met die sollicitatieâ.
En ik vind het ook eigenlijk wel logisch misschien dat het zo werkt, want nu lijkt het alsof de seniors veel zeggenschap hebben misschien, maar zij zitten ook gewoon vast in dit systeem waarin ze afgerekend worden op hoe lang hun phds over hun traject doen en hoeveel subsidie hun groep binnenhaalt en of ze internationaal wel zichtbaar genoeg zijn en trouwens er komt een commissie die advies gaat geven aan het ministerie over de starters- en stimuleringsbeurzen dus wellicht goed we jou daar voor naar voren schuiven. Dus zij denken misschien weer van âja later als ik decaan benâ of âlater als ik met emeritaat benâ ofzo 
Het is niet zo dat ik vind dat jonge onderzoekers helemaal geen verantwoordelijkheid hebben hoor, en hoe hoger in de boom, hoe meer zeggenschap en verantwoordelijkheid natuurlijk, maar ja ik weet niet, ik zie mensen toch wel vooral als slachtoffer van het systeem geloof ik, als noodgedwongen onderdeel ervan. En gelukkig zijn er steeds meer mensen die waar ze kunnen ruimte pakken om verandering aan te brengen, maar ik denk niet dat het genoeg is om bijvoorbeeld het heel reviewsysteem om te vormen, of gewoon weg te bewegen van dat debiele gedoe dat je onderwijs en onderzoek 50/50 verdeeld is qua tijd, maar dat je bij bevordering ongeveer 90% beoordeeld wordt op onderzoek en âoh ja leuk dat je studenten zo tevreden zijn wel ja maar ja jammer dat je maar 2,5ton subsidie binnen hebt gehaaldâ