PhD topic

Heb je Zotero al eens geprobeerd? Ik ben fan! Het is simpel, loopt niet vast en het is open source.

Mijn universiteit heeft een license voor endnote en ik heb niks tegen endnote, ik vind de nieuwe interface alleen fijner dan de oude lol

Nooit de hoop verliezen ik geloof dat voor elk artikel een journal bestaat. Ik ben de bezig met mijn twaalfde submission van een afgewezen artikel.

Ugh ja. Mijn vroegere student en nu collega probeert ook een stuk af te ronden waarin wij vinden dat iets niet onderscheidend is. Maar altijd als je dat presenteert of overlegt met iemand willen ze toch nog analyse x of y
 het is op een gegeven moment wel klaar :smiling_face_with_tear:

Ik ben op zoek naar een goede memorecorder voor focusgroepen, maar ook handzaam formaat want ik spreek ook veel persoonlijke observaties in. Iemand een tip?

Ik heb een zeer gehavende Iphone uit het jaar nul en weiger die te vervangen zolang hij werkt, maar de week stopte die dus ineens met opnemen en hij wil nog wel eens uitvallen. Vandaar dat een losse dictafoon een goedkopere oplossing is.

(Voel me ook altijd intense sloeber als ik mijn iphone met gebarsten scherm op tafel leg😂)

Ik gebruik deze, werkt perfect: Olympus VN-541 PC - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis

Soms kun je deze ook bij de universiteitsbibliotheek lenen!

2 likes

Ligt misschien aan de aard van de gesprekken maar wij ‘mogen’ ook niet met persoonlijke telefoons interviews/focusgroepen opnemen ivm data protection. Heb je geen AV-dienst bij je universiteit waar je recorders kunt reserveren?

Ik werk niet aan de universiteit, val ook niet onder de cao. Heb ook nooit gehoord dat het bij ons niet zou mogen, hebben wel strenge regels omtrent bewaren en daar hou ik mij keurig aan. Reserveren is geen optie omdat ik vaak ook vrij spontaan iets opneem en op verschillende locaties zit. Heb inmiddels overigens al een nieuw apparaat.

2 likes

Ja wij reserveerden die recorders meteen voor een half jaar, niet per keer hoor hahah. Maar fijn, succes met de focusgroepen!

Had je er op zichzelf dan niet genoeg vertrouwen in, dat je toch besloot van dat systeem gebruik te maken?

Nice, succes met de review! Ben wel benieuwd, is het dan geen geblindeerd reviewproces? Of denk je dat de editor jullie zal “herkennen” aan het paper?
Ik had laatst dat de reviewers wel konden zien wie wij waren, maar niet andersom. Dat is standaard bij dat journal. Ik vind dat echt raar, andersom is toch veel logischer (of gewoon iedereen geblindeerd)?

1 like

Huh nou komt er nog een quid quo pro bij? Ik ben me ervan bewust dat ik erg kritisch klink maar ik vind dit wel een interessant inkijkje moet ik zeggen.

Nee snap ik, ik wilde ook niet impliceren dat het 100% vriendjespolitiek was, sorry! Was gewoon benieuwd hoe het met blindering van auteurs/reviewers zit in andere vakgebieden :blush:
Ik wist niet dat je betere kans maakt als je meer reviewt trouwens. Ik word echt nooit gevraagd om te reviewen :smiling_face_with_tear:

1 like

Ik denk dat het juist heel goed is om kritisch te zijn, maar dan moet je wel kritisch zijn op het systeem en niet op de early career researchers die zich ondanks alles staande proberen te houden in dat systeem

4 likes

Ik zie niet in waarom je daar onderscheid in zou maken. Het zijn de mensen die het systeem maken.

1 like

Oh ik denk dat je dat echt verkeerd ziet. Ik vind dat een beetje alsof je verwacht dat individuen het klimaatprobleem op gaan lossen door zich “gewoon” anders te gaan gedragen ipv dat er van bovenaf maatregelen getroffen worden en verandering afgedwongen wordt

4 likes

Tegelijkertijd: wanneer ga je je dan tegen het systeem afzetten? Ik snap best dat je dat als jonge onderzoeker niet doet, maar door te blijven spreken over een systeem alsof dat niet in stand wordt gehouden door de mensen in het systeem gaat er ook niks veranderen. Wat extra context: ik stoor mij dus enorm aan gevestigde onderzoekers die hun positie niet gebruiken om naar verandering te bewegen.

Waarbij ik makkelijk praten heb vanuit een luxe positie (amper wetenschappelijke ambities)

4 likes

Ja dit ben ik niet met je oneens hoor, om die reden noemde ik ook expliciet early career researchers in mn eerste post. Ik vind dat je senior wetenschappers zeker aan mag rekenen als ze een onveilig onderzoeksklimaat in stand houden in hun team, want dat team is van hen dus zij bepalen gewoon hoe het daar gaat. Ik heb zelf in een heel veilige omgeving gewerkt, maar ook in een onveilige omgeving waar ik een aanvraag heb geschreven van een half miljoen, nagenoeg in mn eentje, waar mn naam niet op is komen te staan. Dat reken ik die senior onderzoeker eeeeeecht wel aan, haha.

Tegelijkertijd: zij functioneert ook in een systeem waar van haar verwacht wordt dat ze publiceert, een paar ton subsidie binnenhaalt, wat beleids-/bestuurstaken verricht binnen de faculteit, internationaal aanzien heeft, junior onderzoekers begeleidt, uiteraard nog wat valorisatie en dat allemaal in een halve werkweek want de andere helft van de tijd is voor het verzorgen van onderwijs en scriptiebegeleiding. Ja ik denk dat iedereen wel kan begrijpen dat dat gewoon teveel is en je dus wel min of meer gedwongen wordt om ofwel dag en nacht te werken, ofwel om wat noodgrepen uit te halen om het leefbaar te maken.

Dus ik ben het wel met je eens dat ALS individuen verandering moeten veroorzaken dat het dan de senior onderzoekers zijn, maar ik denk dat vooral het hele systeem veranderd moet worden en ik weet ook niet zo goed hoe dat moet en wie daar dan de voorzet in moet geven (er gebeurt al wel iets natuurlijk met de nieuwe cao bijvoorbeeld en meer aandacht voor onderwijscarrieres), maar ik denk in ieder geval niet dat het gaat helpen om de verantwoordelijkheid daarvoor bij jonge onderzoekers neer te leggen. (is bij ons wel eens geprobeerd trouwens, heb een keer een workshop gehad over hoe je als phd student je promotor ergens op aan kunt spreken, werd daar echt zo boos van :’) geef mijn promotor dan een workshop over ethisch onderzoek doen).

3 likes

Haha wij krijgen ook zoveel training en voorlichtign en ~personal development~ over je promotor managen dat ik echt denk steek al die energie lekker ff in zorgen dat onze leidinggevenden daadwerkelijk fatsoenlijk leiding kunnen geven ipv de bak ellende die het nu vaak is

Overigens vind ik het wel tricky hoor, om jezelf toch toe te staan veel in het systeem mee te gaan als je early career bent. Het is superbegrijpelijk uit het perspectief van je baan willen houden, maar 9 vd 10 keer als je een senior researcher hier over spreekt blijken zij ook heel kritisch op het systeem te zijn geweest toen ze jonger waren. Ik heb nu nog niet zo in een positie gezeten waarin ik een keuze moet maken die hier mee te maken heeft, maar ik ben wel bang dat als ik mezelf dat eenmaal toe ga staan, dat echt niet meer gaat veranderen als ik zelf in een machtigere positie zit.

3 likes