Mehh ik mag m’n aanvraag voor een startersbeurs niet uitwerken ondanks dat ze m’n werk “pathbreaking” noemden (lol, beetje overdreven maar wel aardig) omdat… ik naast m’n verschillende kleinere nationale beurzen niet ook al internationale beurzen heb binnengesleept in de afgelopen twee jaar Lekker redelijk wel
Stuur ze een linkje naar “matthew effect in science funding” met een middelvinger
Ik moet zo lachen om mijn promotor hè. Ik had iets verkeerd geïnterpreteerd uit een artikel en een reviewer wees ons daar op. Ik baalde helemaal van mezelf, voel me vet dom maar hij vindt het alleen maar mooi dat ‘ie de reviewer een compliment kan geven. Je moet ze immers altijd een veer in hun reet steken! ‘We thank the reviewer for this comment. … Very well noticed!’
wat een figuur
Ik was vorige week ook een rebuttal letter aan het schrijven en ik had major revisions maar die experimenten daarvoor waren echt een drama, dus heb het ook maar geprobeerd op te leuken met veel veren in hun reet hahaha
Nou mijn promotor zou helemaal trots op je zijn!
Nou das in elk geval één iemand!!
Nja daar is het peer review proces ook voor toch? Ik snap je promotor wel, eindelijk een oprecht bedankje haha
Nou ik was oprecht dankbaar dat het niet met deze fout gepubliceerd is! Maar ik focuste me vooral op mijn fout en niet op de mogelijkheid van het geven van een compliment. Maar omdenken
dus
Duurt soms zo lang he?
Haha wij hebben in ons artikel over een historische epidemische ziekte een referentie gemaakt naar corona natuurlijk, daarna ergens tijdens de revisions maanden later een referentie naar de apenpokken toegevoegd, maar nu het eiiiindelijk gepubliceerd wordt zijn die apenpokken haast geen ding meer natuurlijk Probeer ik eens relevant te zijn en aan te sluiten bij het heden, tsss!
Het ligt niet aan jou, helaas lopen er heel veel nare mensen rond op hoge posities die hier heel lang mee wegkomen. Ik zou de opmerkingen die jij naar vindt bijhouden en opschrijven als een soort dagboek. En als je een keer moed hebt verzameld om er iets van te zeggen gewoon doen als je niks weet dat hij jou begeleider niet mag maar gewoon vragen: Ik begrijp je vraag/opmerking niet, kan je het uitleggen?
Als je je echt onprettig voelt dan zou ik dat bij je begeleider melden en toch een klacht indienen met je dagboekje. Ik vind dat dit soort mannen (vaak) eens goed op hun gedrag aangepakt mogen worden.
Maar eerlijk gezegd klinkt het wel alsof er genoeg gebeurt om een klacht over in te dienen. Je schrijft nota bene dat je nerveus en gestresst raakt van het idee dat je binnenkort met hem moet samenwerken. Ik kan me goed voorstellen dat het heel spannend is om een klacht in te dienen en dat je misschien ook niet goed weet hoe of bij wie, maar die informatie kun je vast goed vinden op de website van je universiteit en misschien kun je dit ook delen met een goede collega die je een beetje bij kan staan? En als meer mensen jouw ervaring delen dan kunnen jullie ook allemaal een klacht indienen?
Het is de rol van een hoogleraar om mensen onder hem of haar (maar in dit geval hem) vooruit te helpen en zo goed mogelijk te faciliteren in hun werk. Dat doet hij dus niet, sterker nog, hij probeert je onderuit te halen en onzeker te maken en je zegt dat hij je buitensluit in bepaalde settings. Dat klinkt alsof hij kansen voor jou bij je weghoudt. Je mag daar echt een klacht over indienen en dat zegt NIETS over jou, over je draagkracht of wat dan ook, het zegt alleen iets over hem en dat hij een slechte leidinggevende is.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit de route is die je het meest op gaat leveren, want jij als phd begint - denk ik - weinig tegen een hoogleraar. Die hoogleraar wordt vermoedelijk beschermd door het systeem (z’n peers, het faculteitsbestuur, de universiteit) en jij niet. Dus met een formele klacht, en zeker met meerdere klachten, is er grond voor een gesprek of zelfs een integriteitsonderzoek naar de afdeling. Dat gaat hopelijk werkelijk iets veranderen. Maar het is niet fair om van jou te vragen om in je eentje verzet te bieden aan iemand die duidelijk zo ver boven je staat, dus als ik jou was zou ik toch gebruik maken van het systeem (en een klacht indienen). En als je dat niet wilt, heeft @Maurice wat tips gegeven die je wellicht helpen.
Dat is dus juist de rede dat je heel goed moet bedenken of je een formele klacht persoonlijk wel kunt dragen. Ook formeel wordt een hoogleraar beschermd en jij niet. Ik weet niet of een formele klacht daarom het beste advies is.
Ja, daar heb je ook gelijk in. Mijn ervaring met (het systeem omtrent) de vertrouwenspersoon en ombudsfunctionaris is best wel positief maar dat is zeker geen garantie dat dat altijd en overal zo is.
@Shaaar @LizzyBennet ik ben wel benieuwd wat jullie zouden adviseren in zo’n situatie als waar de poster in zit? Ik kan me indenken dat een formele klacht meer kwaad dan goed kan doen (had daar in mn post niet zo bij stilgestaan, sorry), maar wat is dan een betere optie?
Ja ik was al een beetje bang dat dat een mogelijk oplossing zou zijn, echt heel kut voor je dat dat voor jou de beste optie was en hopelijk zit je nu in een gezondere werkomgeving. Maar ik had gehoopt dat er een betere oplossing van zo’n situatie zou zijn. De situatie is in feite niet veranderd natuurlijk, jij hebt jezelf “gewoon” uit de situatie gehaald. (en dat is je goed recht, het is niet jouw taak om ervoor te zorgen dat anderen niet ook in jouw situatie terecht komen)
En dit project toch niet doen of bespreken met je promotor hoe vervelend dit is?
Maar dit is dus echt niet zo, jij hoeft helemaal niet te leren om tegen pesten te kunnen. Ik begrijp het wel hoor en het is misschien ook wel de meest realistische optie omdat je niet verwacht dat je het voor elkaar krijgt om het gedrag van deze man te veranderen en dus zit er weinig anders op dan jezelf te veranderen, maar het is niet normaal om dat van jezelf te verwachten.
Ik heb zelf ook geen andere oplossingen. Voor mij is de grote red flag hier dat anderen het al weten en niemand actie onderneemt, dat zegt genoeg over het wespennest waarin je dan zit. Heb buiten de academische wereld een nare werksituatie die bij lange niet zo giftig was als dit meegemaakt waarin de formele weg achteraf gewoon heel veel energie heeft gekost (en dan heb ik het niet eens afgemaakt) en zou dat dus ook nooit meer zo snel doen. Ik ga met die ervaring in het achterhoofd ook bewust niet in dienst van een uni en ben in werk heel kritisch overvoor wie ik werk. Maar dat is toekomstmuziek, daar heeft Wipwap niks aan. Sluit me dan ook aan door de tips over documenteren, naar de wel oké mensen toetrekken en weggaan als je dat op termijn kunt.
Hij heeft inmiddels “excuses” aangeboden maar wat een grap
Wowww haha ja ja, ik geloof er geen zak van dat hij zelf een extra inspanning gaat leveren tbv het bewerkstelligen van de cultuuromslag.