Maar eerlijk gezegd klinkt het wel alsof er genoeg gebeurt om een klacht over in te dienen. Je schrijft nota bene dat je nerveus en gestresst raakt van het idee dat je binnenkort met hem moet samenwerken. Ik kan me goed voorstellen dat het heel spannend is om een klacht in te dienen en dat je misschien ook niet goed weet hoe of bij wie, maar die informatie kun je vast goed vinden op de website van je universiteit en misschien kun je dit ook delen met een goede collega die je een beetje bij kan staan? En als meer mensen jouw ervaring delen dan kunnen jullie ook allemaal een klacht indienen?
Het is de rol van een hoogleraar om mensen onder hem of haar (maar in dit geval hem) vooruit te helpen en zo goed mogelijk te faciliteren in hun werk. Dat doet hij dus niet, sterker nog, hij probeert je onderuit te halen en onzeker te maken en je zegt dat hij je buitensluit in bepaalde settings. Dat klinkt alsof hij kansen voor jou bij je weghoudt. Je mag daar echt een klacht over indienen en dat zegt NIETS over jou, over je draagkracht of wat dan ook, het zegt alleen iets over hem en dat hij een slechte leidinggevende is.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit de route is die je het meest op gaat leveren, want jij als phd begint - denk ik - weinig tegen een hoogleraar. Die hoogleraar wordt vermoedelijk beschermd door het systeem (z’n peers, het faculteitsbestuur, de universiteit) en jij niet. Dus met een formele klacht, en zeker met meerdere klachten, is er grond voor een gesprek of zelfs een integriteitsonderzoek naar de afdeling. Dat gaat hopelijk werkelijk iets veranderen. Maar het is niet fair om van jou te vragen om in je eentje verzet te bieden aan iemand die duidelijk zo ver boven je staat, dus als ik jou was zou ik toch gebruik maken van het systeem (en een klacht indienen). En als je dat niet wilt, heeft @Maurice wat tips gegeven die je wellicht helpen.