Ik had heel lang het idee dat ik in de academie wilde blijven. Maar aan het einde van mijn traject ging ik echt goed na denken over mijn toekomst beeld en waar ik blij van word.
En ik werd dus niet blij van het beeld van: jarenlang alleen maar korte contracten, heel veel beurzen aanvragen, eigenlijk al het geneuzel buiten het onderzoek zelf (waar ik andere onderzoekers op de afdeling mee zag worstelen).
Maar ook dat ik dan bijvoorbeeld om kans te maken op een veni, een tijd naar het buitenland zou moeten. Ik had net een huis gekocht en ik had gewoon echt geen zin om dan voor de bühne een tijd naar het buitenland te moeten (terwijl mijn phd deel was van een internationaal consortium, dus ik had al ervaring met het laveren tussen de meningen van pi’s uit 7 verschillende landen…). Ik wilde gewoon mijn boekje ook op tijd af hebben. Toen zei mn promotor: ja, maar België telt ook als buitenland, dat is ook een optie.
En toen dacht ik: wat is dit eigenlijk voor een gekke wereld
waarom!!!
Nouja, lang verhaal kort: ik deed ook nog een klein project naast mijn phd en daardoor kwam ik er achter dat ik werken met big data heel leuk vind. En er zijn een heleboel functies binnen overheidsinstanties waar dat super goed kan. En de werkdruk daar ervaar ik echt heel anders. Plus na een jaar kreeg ik een vast contract, er zijn voldoende doorgroei mogelijkheden. Ik heb ook collega’s die deels nog in de kliniek werken.
Ook meerdere oud collega’s van me die bij een lectoraat bij een hogeschool zijn gaan werken en dat ook heel anders en fijner vinden dan toen bij de uni. Maar dan is les geven natuurlijk wel ook een groot onderdeel, dus dat moet je ook net liggen.