PhD topic

Ahh, ja dat vind ik lastig inschatten zonder een idee van je werkveld, onderwerp en waar je mee struggled

2 likes

Ik heb van die periodes dat ik heel veel aan mijn eerste promotor heb en andere periodes heb ik even niets aan hem. Mijn afspraak was deze week verplaatst naar een moment dat hij eigenlijk niet aan het werk was (??) en hij heeft het zo druk met andere shit dat hij nergens tijd voor heeft en alles als half werk voelt. Ben echt even chagrijnig want zo kom ik nauwelijks verder.

M’n moeder appt me net dat ze haar proefschrift vandaag afgemaakt en opgestuurd heeft en ik ben zo trots :pleading_face:

25 likes

Niet per sé PhD related, maar ik denk dat hier de meeste mensen zitten die onderwijs geven op de uni. Bij voorbaat sorry als ik als een boomer klink. Maar ik heb het gevoel dat het niveau van de studenten sinds de pandemie flink omlaag is gegaan. Uitzonderingen daargelaten doen ze echt the bare minimum, komen afspraken vaker niet dan wel na en laten weinig reflectie op zichzelf / kritisch denkvermogen zien. Herkennen jullie dit toevallig en zo ja, hoe gaan jullie ermee om?

Het moment dat studenten bij mij terecht komen is richting het einde van hun master, dus eigenlijk al te laat om nog echt “bij te sturen”. Ik heb best veel ervaring met onderwijs geven en scripties begeleiden, en pas dat ook allemaal toe, maar het lijkt gewoon niet te werken? Ik probeer bijvoorbeeld heel veel structuur te geven, veel kleine deadlines en feedback enz. maar dat kost me meer tijd dan ik heb. Ik ben daar ook wel een beetje een sukkel in hoor, en niet zo goed in mijn grenzen bewaken, maar ik wil ook niet dat ze allemaal een onvoldoende krijgen. Ik vind het vooral rot voor hen ook, want veel studenten lijken gewoon geen plezier uit hun studie te halen? Of is dit gewoon een nihilistische Gen Z tendens? Help :grimacing:

4 likes

Ik herken wel veel van je verhaal. Volgens mij hebben veel studenten dingend ie we voorheen als basisskills zagen niet of niet goed kunnen ontwikkelen (plannen, deadlines halen, maar ook aanspreekvormen en wetenschappelijk discussiëren) door de pandemie. Sneu dat ze daardoor nu tegen een muur aanlopen. Ik benoem meestal wat me opvalt in een groep en dat ik graag wil dat we t/m het einde van het blok daar stappen in maken. Dat is lastiger bij individuele projecten zoals scripties, maar ook daar kan je dit soort skills nog ontwikkelen. Misschien kan je dus een soort signaleringsgesprek doen en dan een plan opstellen qua basisskills ontwikkeling ipv de verantwoordelijkheid voor de planning etc overnemen?

3 likes

Het duurt nog even voordat ik klaar ben met mijn PhD, maar ben ondertussen al wel aan het sparen voor het drukken van het boekje en de dag van de verdediging zelf.
Hoeveel hebben jullie hier voor gespaard of hoeveel heeft zo’n dag jullie gekost? Hebben jullie funding aangevraagd voor het printen van het boekje en hoe gaat dat dan in z’n werk?
Ik maak me namelijk een beetje zorgen of ik de kosten wel kan dragen :sweat_smile:

Bij de universiteit waar ik promoveerde kregen we €500 euro voor de drukkosten en bij de universiteit waar ik nu werk zelfs iets van €1000 geloof ik, is dat bij jou niet het geval?

Ja klopt! €750, maar dat is toch lang niet voldoende of wel? Ik hoorde vandaag een mede PhD student die zei dat hij €7000 had gespaard. Dat is met mijn huidige salaris echt onmogelijk, en hoopte stiekem dat het ook extreem veel is, vandaar dat ik het hier even wil checken.

Dit ga je toch niet doen? Doe normaal

2 likes

Haha al zou ik willen, ik kan dat niet eens :joy: doel is nu €2000

1 like

Vind ik ook al heel veel hoor. Misschien dat ik bijdraai als het uiteindelijk mijn beurt is, maar ik vind dat gewoon gestoorde bedragen. Het is een baan.

De PhD’s die ik ken hebben ook allemaal nog 30+ versies van hun gedrukte proefschrift thuisliggen (had het hier toevallig vandaag nog over). Zonde van het geld. Zou het aantal gedrukte exemplaren dus ook echt minimaliseren.

4 likes

Mijn promotor heeft tot op heden vaak een farmaceut om sponsoring gevraagd voor het feest en ik heb principes maar niet zoveel :smiley:

3 likes

Ja zeker! Ook steeds meer mensen die er echt maar een paar drukken en de rest gewoon digitaal. Ook met het oog dat het duurzamer is.

Ik heb er destijds maar 20 gedrukt. Enkel voor mijn promotorenen, mezelf en mensen die er naar gevraagd hebben.

1 like

Goed om te weten, thanks! Dit geeft me een beetje een beter beeld. Op mijn afdeling is ook nog niemand gepromoveerd, dus kan het ook niet rondvragen.

2 likes

Holy shit haha. Ik heb het voor je opgezocht maar ik heb (in 2019) €415 betaald voor 45 exemplaren (zwart/wit met dikkere full-color omslag) :’) Ik heb ze allemaal weggegeven bij de promotie en had zeker niet meer exemplaren willen hebben. Collega van mij had er 80 laten drukken en die had nog een doos over uiteindelijk, daar had ik zelf geen zin in.

1 like

Een van mijn mede-PhDs heeft dit pas allemaal lopen uitzoeken en rondgevraagd wat andere mensen kwijt waren. Boekje was vaak 1200-1800 euro om te drukken (hangt er erg vanaf of je de lay-out uit besteed, maar je moet bij ons bijna wel 50 boekjes hebben), receptie rond de 1000-1500 euro (de prijslijst van receptie op de uni is echt belachelijk) en feest wisselde erg maar rond de 2000 heb ik vaak gehoord maar we hadden pas een uitschieter naar 3000. Oh en dan zit je nog met dat etentje tussen je promotie en feest met promotoren/familie wat bij ons wel gebruikelijk is
Echt een duur geintje, maar voor een deel heb je het nog wel zelf in de hand. Wij mogen trouwens ons ontwikkel/opleidingsbudget ook gebruiken voor het drukken van je boekje, mocht je werkgever zoiets hebben. En je krijgt 500 euro tegemoetkoming.

1 like

Je kunt even kijken in de boekjes of ze iets van sponsoring in hebben staan. Bij ons zit een koffiebar die je zover kunt krijgen om een paar 100 euro mee te betalen voor een referentie naar hen (heb ik niet gedaan). Je kunt kijken of de uni iets vergoedt en het academisch ziekenhuis apart ook wat (was bij mij wel zo). Ik heb niks hoeveel te betalen mbt de boekjes (had er meer dan 100). Evt kun je een farmaceut benaderen. Het is maar wat je wil.

Kosten van het feest/receptie waren bij mij 1000 euro. Ik had het gewoon in het zkh gedaan waar dat ruimte vaker wordt gehuurd. En dan lokale drank hapjes en Koekela. Feest is de avond hadden m’n broers voor m’n betaald.

@NoyraSoturi heel herkenbaar. Ik merk het bij de co-assistenten. Ze krijgen nota bene bij ons voor elke coschap 7 wk onderwijs ( bv interne geneeskunde) en als ik dan iets simpel vraag over soorten bloedarmoede weet men dat niet.

1 like

Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen met lesgeven (eerstejaars bachelorstudenten) en ik heb tutorials waarbij als ik geluk heb 2 mensen komen opdagen. Vaak krijgen wij op ons platform een vraag van “hoe structureer ik deze essay” terwijl dat aan bod is gekomen in een tutorial waar ze niet aanwezig waren. Volgens mijn supervisors daalt sinds de pandemie aanwezigheid met elk jaar. In mijn research lab hadden we vorig jaar 6 studenten die onderzoek met ons uitvoerden, 3 moesten wij voortijdig ontslaan en maar 1 project is afgerond omdat mijn collega en ik het maar overnamen (we werden letterlijk geghost door onze studenten :sob:). Dit jaar gaat het in mijn research lab wel heel goed, de masterstudenten zijn dit jaar echt uitzonderlijk geweldig.

1 like

Nee mijn prof is pas een aantal jaar prof en we hebben geen post docs rondlopen. Onze onderzoeksafdeling is redelijk klein, binnen een grote afdeling van het ziekenhuis. De eerste promovendus gaat dus binnenkort promoveren (ja degene die €7.000 gespaard had :smiling_face_with_tear:) Het maakt het promoveren soms ook wel lastig, je hebt nog geen tradities of voorbeelden hoe anderen het allemaal regelen.

@Broodrooster. Dit geeft me wel een goed beeld! Ik kan inderdaad ook een farmaceut aanschrijven, want deze is betrokken bij het project.

1 like