PhD topic

Toch de uitgelezen kans om de oerhollandse traditie van gierigheid te introduceren? Die 7K die je collega gaat spenderen zal nooit renderen.

1 like

Haha same voor mijn letteren doctoraat :see_no_evil: Hoe goedkoper, hoe beter :laughing:

Zijn hier postdocs in de zaal? Of is daar een apart topic voor?

Ik heb een vraagje over het startsalaris voor post docs. Ik heb een nieuwe positie geaccepteerd, maar vind het salaris behoorlijk tegenvallen. Ze bieden me aan de start van mijn postdoc 3400 (10.3 cao universiteiten) en als ik gepromoveerd van 3550 (10.4). Ik verdien nu als 5e jaars PhD 3534, dus dan zou ik er maar 16 euro op vooruit gaan, mits mijn verdediging is geweest, ergens in december…

Als ik online kijk, dan zie ik dat de gemiddelde postdoc vacatures ook bij deze universiteit waar ik ben aangenomen starten op salarisschaal 11 (3950). Dit is ook wat ik hoor van postdocs in onze groep.

Ik vind dit eerlijk gezegd een belediging voor het harde werk wat ik heb gedaan de afgelopen jaren. Ik vind dat bij het behalen van je promotie ook een (significante) stap omhoog in salaris hoort…

Weet iemand hoe dit zit?

1 like

Ben geen postdoc, maar wel mee eens.

1 like

Nou ja zeg, wat een onzin. Gewoon strijden voor die schaal 11 hoor!

1 like

Volgens mij verschilt dit ook tussen de universiteiten, sommigen bieden standaard schaal 11 en bij anderen eist HR dat je eerst zelf subsidie moet hebben binnen gehaald voor je daarvoor kwalificeert. Ik vind zelf schaal 10.3/10.4 echt een grove belediging voor het type werk dat je moet gaan doen als postdoc en de opleiding die je daarvoor hebt gehad. Ik heb zelf heel hard onderhandeld voor schaal 11, ook omdat een mannelijke postdoc op mijn afdeling dat wel kreeg (en alle vrouwen niet). Dat werd me niet in dank afgenomen, er heerste bij de profs ook een soort overlevingsmentaliteit, “wij zijn ook allemaal genaaid door HR”. Ik had het geluk dat ik gelijktijdig een positie elders aangeboden kreeg en dus onderhandelruimte had, ik weet dat het bij andere postdocs niet altijd is gelukt om schaal 11 te krijgen.

Als ik jou was zou ik dus echt onderhandelen, volgens mij komt 10.7 overeen met schaal 11, dus daar zou ik in ieder geval op proberen te mikken! Als HR moeilijk gaat doen zou ik proberen om je prof te betrekken, die kunnen soms nog wel wat betekenen in de onderhandeling. Spannend hoor, succes en gefeliciteerd met je nieuwe baan!

2 likes

Ik had echt een kutpostdoc (ook de reden dat ik uit de wetenschap ben gegaan) en mij is toentertijd verteld dat 10.5 ook een postdoc schaal/trede is. Dus ik weet in ieder geval zeker dat op meerdere plekken niet per definitie in 11 ingeschaald wordt

1 like

Mijn organisatie biedt vanaf promotie schaal 11 voor postdocs. Ik zou nog wel verder onderhandelen hoor! Ook noemen wat bij andere universiteiten gebruikelijk is en wat je meebrengt tov andere kandidaten, Bv: je kent je weg al binnen organisatie en onderwijs/ hebt een eigen netwerk, heb je een BKO of andere diploma’s/qualificaties die niet standaard zijn in je veld?

1 like

Ik had hier toevallig een gesprek over met een collega die postdoc is. Wij zitten niet in de universiteiten CAO, maar zij solliciteerde hier voor haar tweede postdoc en kreeg een salaris geboden wat lager was dan wat ze in haar eerste postdoc verdiende en op basis daarvan heeft ze wel meer kunnen onderhandelen. Zij is toen uiteindelijk in de schaal beland waarvoor ze eigenlijk eigen geld mee moest nemen terwijl ze dat niet had, dus blijkbaar was daar in onze organisatie toch nog wle wat flexibiliteit.

2 likes

Ja zo kut hè? Met name binnen de letteren is er echt een devalueringvan postdoc-arbeid gaande. Ik was hier ook echt pissig over en heb het equivalent van 11.1 onderhandeld (alsnog in schaal 10 want daar was zogenaamd niets aan te veranderen). De postdoc die na mij kwam was net gepromoveerd (ik bij aanvang al twee jaar) en werd idd ook op 10.3 gezet, terwijl ze gewoon mijn project over heeft genomen en het geld er gewoon is, zo gemeen!

1 like

Same! Het is echt vreselijk, ik ben nog nooit van mijn leven zo gestesst geweest. Mijn tip: bekijk het van dag tot dag. En een andere ex-phder zei: just keep swimming!! Dat helpt mij ook.

Excuses voor dubbel post

1 like

Update van mijn salarisonderhandelingen: zowel HR als mijn PI geven geen sjoege…

Ik voel me er zo ontzettend teleurgesteld erover…
HR beweert dat alle PDs in schaal 10.4 (3550) beginnen. Toch zie ik op de website van de universiteit salarisschaal 11.0 (3950) geadverteerd bij 6 vacatures. Daarnaast willen ze me maar 0,9 fte uitbetalen terwijl alle andere vacatures 1,0 fte staat.
zijn er meer mensen in de zaal die 10.4 als PDs start salaris hebben gekregen? Weet iemand hoe dit zit?

Ik zie nu trouwens dat dit topic niet members only is en dat mijn PI hier natuurlijk zou kunnen belanden met Google, dus ik heb het een en ander verwijdert en aangepast.

Kan je benchfee-en hoe het bij andere PD in jouw afdeling/instituut zit? Mocht je in een academisch ziekenhuis werken dan kan je nog kijken naar fuwafaz (daar staan afspraken over functies en beloningen). Heb je duidelijk benoemd wat je anders maakt dan elke andere PD? En als er nu geen ruimte in zit en je toch wil blijven, moet je heel duidelijke afspraken maken over wanneer wel schaal 11 mogelijk is: wat is er voor nodig, hoe wordt dat beoordeelt etc.

1 like

Nouja, blijkbaar ben ik dus ‘minder’ dan de andere PDS aangezien ze meer betaald krijgen afgaand op de openstaande vacatures en wat ik heb gevraagd aan anderen. Daarnaast heb ik zelf een andere postdoc afgewezen, die wel 3850 betaalde.

Ik kreeg 10.4 als niet-gepromoveerde postdoc en 10.6 na mijn verdediging (cao UMC’s). Ik zit nu op 10.7. Had misschien harder kunnen onderhandelen, maar ik vind het eigenlijk een prima salaris waar ik goed van kan leven.

1 like

Top thanks! Idd salaris UMC’s is 100en euro’s hoger dan bij universiteit.

Uiteindelijk heb ik berekend wat hun aanbod me concreet gaat kosten. Ik zou pas over 4 jaar postdoc komen op hetzelfde salaris waar ik nu zit als PhD student, omdat ze maar 0,9 fte uitbetalen.

Naaaah ja dag dat kan echt niet

@Unagi zat je hiervoor in een OIO schaal of schaal 7? Ik schrik een beetje dat postdocs in schaal 10 zitten, daar zitten arts-onderzoekers ook in en die beginnen bij schaal 10.2.

2 likes

Ah oké, dat wist ik niet. En dat is wel echt heel raar, als je het zo aan ze uitlegt snappen ze toch ook wel dat dit niet logisch is?

1 like

Ja ze beweren dus echt dat elke postdoc dit verdient… ik hoor toch echt andere verhalen.

Dus ik ben op zoek naar de postdoc die inderdaad 10.4, 3559 0,9 fte verdien(de) het eerste jaar postdoc, salarisschaal universiteiten, maar heb nog niemand gevonden.

Ik zat ook in schaal 10 in UMC CAO voor mijn postdoc, is dus geen uitzondering! Vind het ook echt schandalig hoe er met early career researchers omgegaan wordt, ik gun jullie allemaal beter (en mezelf ook dus daarom ben ik er lekker mee gestopt :clown_face:)

4 likes