PhD topic

In een OIO schaal, die werd 10A genoemd geloof ik, ben na mijn promotietijd recht overgestoken naar schaal 10.

1 like

Ik ben er werkelijk zo kwaad, zo verdrietig om. Heb dagenlang niet van geslapen. Ik wil zo graag verder in de wetenschap, ik ben zo gek op mijn baan en werkveld maar het voelt zo echt als slavenarbeid. Zeker omdat ik ook veel weekend diensten ga draaien (voor 0,9 fte!!! Uitbetaald te krijgen!!).

1 like

Ja daaag wat belachelijk.

3 likes

Ik zou het eerlijk gezegd niet doen, kan je op zoek naar een andere post doc plek? Ik zou zo kwaad worden dat dat centrum mij zo behandelt terwijl het voor hun geen geld is

2 likes

Dit zegt elke onderhandelaar voor een baan waarvoor zij niet meer willen betalen en als je daar niet voor wilt settelen moet je bereid zijn weg te lopen. Tuurlijk verdienen niet alle postdocs dit. Ik weet iig dat het salaris in mijn project hoger ligt.

3 likes

Ja dat kan zeker. Ik heb al een nieuwe vacature gezien (wel iets te ver weg).

Maar als wat HR zegt echt klopt, dat alle net gepromoveerde post-docs in schaal 10.4 cao universiteiten zitten, dan heb ik bij elke nieuwe postdoc waar ik aangenomen word bij universiteiten hetzelfde probleem.

2 likes

Ik denk dat je altijd kunt onderhandelen, vooral omdat de schaal relatief zo laag is. Ik vind zelf dat als ze postdocs willen hebben die zich keihard inzetten ze iets meer waardering mogen tonen, zij hebben postdocs namelijk ook hard nodig. Misschien kan je ergens anders solliciteren en daar onderhandelen over je salaris en dat terugkoppelen naar de plek hier.

1 like

Beetje googlen geeft aan dat je direct na de promotie schaal 10.5 in gaat, maar dat betekent niet dat iedereen enkel dat krijgt. Hr’s belang is jou aannemen voor de ruimte die er beschikbaar is. Eerlijk informeren dat er waarschijnlijk ook wel eens postdocs in een volle schaal hoger zijn aangenomen omdat er toen wel ruimte was is niet hr’s taak. Ik zit op een onderzoeksproject met 10 onderzoekers (phds en postdocs). Zitten grote inkomens en voorwaardenverschillen in omdat de een wel heeft kunnen onderhandelen en de ander niet. Je zegt zelf ook dat je nog niemand hebt gevonden die 10.4 gekregen heeft, dus dat is je antwoord.

Ik zou het verder ook niet persoonlijk nemen als in dat jij ‘minder’ bent dan anderen. Naar mijn ervaring krijgt niemand zijn werkelijke waarde.

3 likes

Ben het hier echt zo mee eens.
Universiteiten zijn vaak een soort bejaarde bolwerken met de bejaarde opvatting dat je blij moet zijn dat je er mag werken. Korte contracten of contracten met een veel te krappe arbeidsduur, onderbetaling, slechte faciliteiten, structureel overwerk en karige secundaire arbeidsvoorwaarden. De arbeidsmarkt is gewoon heel goed en het is walgelijk dat universiteiten misbruik maken van de intrinsieke motivatie en loyaliteitsgevoelens van promovendi en andere early career onderzoekers.

Heb het na mijn promotie nog een tijdje aangezien en toen de stap gemaakt naar het bedrijfsleven, terwijl ik net een subsidie had binnengehaald. Kon de stroperigheid en typische politiek niet meer aan.

Edit: achteraf bezien is het mijn partner geweest die het eerste zetje gaf richting een nieuw carrièrepad. Hij was nog eerder dan ik zat van werk dat nooit af is en de invloed daarvan op je privéleven.

6 likes

Waarom is reviewer 2 altijd zo gemeen. :cry: :cry: :cry:

4 likes

Met wat geluk heb je dan nog reviewer 3 die het allemaal wel best vindt en alleen 2 algemene punten aanstipt :pray:

Superlate reactie, sorry, maar bedankt nog voor deze tip! Ik liep er zelf best wel in vast omdat het ook aan mijn eigen issues met grenzen aangeven en niet onaardig willen zijn raakte :sweat_smile: Maar jouw idee om er een leerervaring voor hen van te maken is eigenlijk zo logisch. Ik hoop dat ik er nog wat mee kan bewerkstelligen in de laatste maanden, en anders volgend academisch jaar weer een kans :blush:

1 like

Ik kreeg een uitnodiging een review te reviewen, specifiek aan mij gericht. Dat is een eerste keer! Heb wel te veel imposter syndrome om nou te denken dat ik iets nuttigs over andermans werk kan zeggen :sweat_smile:

4 likes

Ik heb binnenkort mijn jaar review (lekker vroeg ook trouwens want ik ben in september begonnen) en het voelt echt alsof ik niks bereikt heb. Vrijdag had een collega haar verdediging en ik vraag me echt af hoe ik ook zo ver ga komen lol. Dit is vast heel normaal maar dat helpt niet :smiling_face_with_tear:

2 likes

He niet zo! Goed kritisch kijken en soms ook gewoon vertrouwen op wat je promotoren zeggen. Die doen dit vaker. Je hoort een leercurve te hebben!

1 like

Ik zit bijna in jaar 4 met nog 0 publicaties en bij mij zeggen ze zelfs dat het goed komt. Geen zorgen maken!

3 likes

Wow dat lijkt me heel stressvol! Zit het allemaal bij een reviewer oid?

1 like

Het is volgens mij best normaal dat je eerst vier jaar onderzoek doet en dan als je de resultaten binnenhebt gaat schrijven en publiceren.

1 like

Lijkt me ook stressvol, ik heb ook geen collega’s die zo hun phd hebben gedaan. Maar als er mensen zijn die meerdere papers aan het eind van hun phd kunnen schrijven kan ik het vast ook denk ik

1 like

Nope en nu geen vragen meer stellen! Nee grapje, soms word ik er wel onzeker van, maar ik vertrouw er gewoon op. Sowieso met 3 papers bezig met schrijven in verschillende stadia. Mijn PhD bestond uit heel veel data verzamelen in het begin en de statistische analyses worden voor me uitgevoerd, dus ik ben afhankelijk van die partij. Iedereen wilt dat je promoveert, al is het maar voor het geld wat een gepromoveerde student oplevert, dus dat stemt me ook gerust. Niemand is er bij gebaat dat je het niet haalt.

2 likes