Ik denk dat je zelf al heb gediagnosticeerd waar het aan ligt: veel schrijfproblemen zijn denkproblemen! Als je het nog niet helder hebt, kan je het nog niet goed helder opschrijven. Ik geloof dat je grofweg twee soorten werkwijze hebt dan: 1) mensen die denken door te schrijven, dus door het schrijven zelf wordt het duidelijk. 2) mensen die eerst moeten kauwen en herkauwen en dan in 1 keer een lap tekst schrijven. Volgens mij werkt het voor beiden werkwijzes het goed om hardop tegen iemand te vertellen wat je punt/bevinding is. Sommige mensen maken zelfs een ppt om de kern scherp te krijgen.
Ik denk dat het als ik het zo lees ook belangrijk is scherp te kiezen voor wie je schrijft: wie wil je bereiken en welke taal spreken die, dat helpt om de toon, stijl en kennisniveau die je mag verwachten helder te krijgen en kan je waarschijnlijk makkelijker je draad vasthouden (ik vertel dit aan X, met reden Y: dit is wat jullie moeten weten).
Extra tip: schrijf ook op waar je vastloopt (dat kan op meerdere plekken zijn natuurlijk): heeft het te maken met dat je te weinig gelezen hebt erover, teveel gelezen en nog niet scherp hebt wat jouw voorkeur heeft qua theorie/concept, krijg je niet scherp voor wie je schrijft of probeer je bv voor je gevoel teveel in 1 overkoepelende vraag te stoppen?