PhD topic

Hoe gaat het met iedereens onderzoek? Nog virtuele congressen gepland? Ik heb net een video opgenomen voor bij een virtuele posterpresentatie. Ik vond het echt wennen om zo in de camera en zonder toeschouwers mijn verhaal te vertellen. Respect voor de docenten die colleges moeten opnemen.

Ik lees nu je bericht, @Memoria. Ik heb geen research master gedaan maar wel een tijdje als stagiaire en later student- en onderzoeksassistent meegewerkt aan projecten op onze afdeling. Net als iemand anders hier zei, meer het coƶrdinerende werk, zoals studenten begeleiden en administratieve taken (vragenlijsten verwerken, enzovoort). Tijdens die periode ben ik ook onder begeleiding van deze groep gestart met het schrijven van een artikel met het oog op publicatie en heb ik gewerkt aan het publiceren van mijn scriptie. Zo heb ik meer schrijfervaring opgedaan. Ik ken best wat mensen die zonder research master een PhD zijn begonnen!

1 like

@anon44014442 Bij mij zijn de meeste congressen nu gewoon gecanceld, volgens mij is de eerstvolgende digitale in december. Virtuele posterpresntaties lijkt me echt verschrikkelijk haha, ik vind gewone posterpresentaties al redelijk ongemakkelijk.
Ik heb zelf net m’n literatuurreview afgerond/opgestuurd en net nu kan ik weer wat meer labwerk doen dus dat kwam eigenlijk precies goed uit!

1 like

Ik heb zelf nog geen virtuele presentatie gehad, maar wel deelgenomen als toeschouwer zeg maar. Ik ben geen fan. Vind het lastig om geconcentreerd te luisteren naar mensen die van hun papiertje aan het oplezen zijn (haha zo klinkt het), en vind het sowieso moeilijker om op te letten. Vind dat wel jammer hoor… ik ben halverwege mijn PhD en heb pas 1 echt groot congres bijgewoond (wel wat kleineren) maar dat grote smaakte wel naar meer qua sfeer/netwerken/input op m’n project. Maarja.

Ik heb m’n eerste publicatie geschreven tijdens Corona en het is nu weg voor review bij Nature Immunology, echt zooo spannend!

Ben nu bezig met een review schrijven, maar dat vind ik echt extreem moeilijk.

12 likes

Ik heb dat ook met virtuele presentaties hoor… heb er meerdere per week en vind het echt een energiezuigende bedoening en ik heb echt nog nauwelijks ergens Ć©cht gefocust naar kunnen luisteren, ook al doe ik echt m’n best. Voel me ook soms gewoon best lullig tegenover sprekers maar het lukt me gewoone cht niet om me te concentreren?

Spannend wel hoor, ook naar Nature Immunology gelijk! Ik ga voor je duimen!

1 like

Oooo ja nog erger als het werkbesprekingen zijn inderdaad :tired_face: Ik heb ook flink wat mensen in mijn groep die echt voor geen meter kunnen presenteren en dat is nog 10x erger virtueel

Heeft een van jullie ervaring met het krijgen van een hypotheek met een promotiepositie als je vlak daarvoor bent afgestudeerd (dus geen noemenswaardig salaris de jaren ervoor)?

Pffff ja of van die instituutsbrede presentaties over een onderwerp wat me geen hol interesseert. En de afdelingshoofden maar boze mailtjes sturen dat we allemaal te weinig vragen stellen bij die presentaties. Vriend, ik weet niet eens of ik nou een vraag heb omdat de audio 10 van de 30 minuten wegviel, of omdat iets niet gezegd is, daar ga ik echt niet iedereens tijd mee lopen verdoen. Echt stop trying to make fetch happen. Ze komen nu ook nog met ā€œthe current situation is a great opportunity to invite international speakers to give seminars!!! due to time zones these will be scheduled at 8pm in the evening!ā€ echt hou op met me.

@anon29773882 een collega van mij heeft aan het begin van haar postdoc met haar vriend (die toen een PhD deed) een hypotheek kunnen krijgen, op basis van het feit dat ze daarvoor allebei al drie jaar een stabiel inkomen hadden (zonder vast contract wel dus) en ze zei dat die drie jaar inkomensgeschiedenis vaak wel een belangrijke eis was waar zij gekeken hadden

1 like

Ik vind het ook heel vermoeiend om naar virtuele presentaties te luisteren. Heb eerlijk gezegd ook echt geen zin in het congres, heb net even door het programma gebladerd maar ik weet niet of ik 4 dagen ga vullen met virtuele presentaties… Maar goed, mijn abstract was al geaccepteerd, en het is goed voor het cv! Dan ga ik straks maar bij mijn virtuele poster stand met chatboxje wachten tot er mensen langskomen, heel suf. Vind normale congressen trouwens ook vermoeiend, maar wel leuk.

En ik ga ook voor je duimen @lapzwans! Echt spannend!

Ik ben nu bezig met een systematische review voor een project dat niet bij mijn PhD hoort en een heel ander onderwerp is, vind het echt leuk om even iets anders te doen. Het scheelt wel dat ik door COVID een extensie heb gekregen. Had in september klaar moeten zijn met mijn proefschrift, anders was ik nu heel gestrest.

2 likes

:sob::sob::sob::sob:
Doe even normaal zeg
Ik vind zo’n presentatie ook helemaal niet uitnodigend voor interactieve vragen, want dan moet je zo heel ongemakkelijk iemand onderbreken en dat werkt met vertraging dus tegen de tijd dat je je vraag kan stellen ben je zowat minuut verder. Echt zo gaat

@anon44014442 wat fijn dat je een extensie hebt gekregen!

Wow vet spannend in zo’n grote journal @lapzwans , succes!

1 like

Ik doe momenteel in het VK (Londen) mijn PhD. Op mijn afdeling zijn denk ik het meerendeel van de projecten zelf ingevuld, waaronder ook mijne. Er zijn veel universiteiten met Doctoral Training Schools waar je zelf met een onderzoeksvoorstel komt (wel binnen een bepaald vakgebied en enigszins passend bij je beoogde supervisors). Dus ja, het kan zeker!

Vooral goed om te onthouden denk ik dat er niet maar een manier is om met een eigen onderzoeksidee geld/een plek te krijgen. Vanuit mijn eigen ervaring is het vooral belangrijk dat je goed contact hebt met een professor die je kan helpen met het uitwerken van een onderzoeksidee en weet hoe het aanvragen van subsidie in zijn werk gaat (of je weer in contact ken brengen met een collega). Een manier waarop je dat tijdens je master kan doen is goed nadenken over de begeleider van je masterscriptie en als je een tijd door die person wordt begeleid ook kenbaar maken dat je nadenkt over een PhD. En mijn advies zou ook zijn om toch ook je ogen op te houden voor bestaande plekken. Het is zeker goed mogelijk hoor om een eigen voorstel te schrijven en ik snap heel goed de aantrekkelijkheid daarvan (heb het zelf ook geprobeerd) en ik bedoel absoluut niet dat je dat idee moet laten gaan. Maar het is gewoon wel een stukje lastiger en je moet toch ook echt ā€œgelukā€ hebben en in dat proces die motivatie vast weten te houden!

3 likes

Even hier op aanhaken: die competitieronde van de NWO is sinds 2(?) jaar in veel vakgebieden afgeschaft. In mijn vakgebied is het bijv. bijna niet mogelijk om in Nederland een PhD te doen met je eigen voorstel. Vrienden van mij zijn naar het buitenland gegaan, en zij hebben vaak wel hun eigen onderwerp.

2 likes

Ik kende ze via-via maar veel anderen uit mijn omgeving hadden dat niet, die hebben gewoon een keer een mailtje gestuurd aan degene met wie ze wilden samenwerken. Daar wordt overwegend positief op gereageerd als je een goede student bent met een leuk idee :relaxed:

Sommige PhD programma’s hier in het VK bieden ook een bijbehorende onderzoeksmaster van 1 jaar aan als onderdeel van het traject waarin je ook het voorstel schrijft. Ik heb zelf tijdens mijn onderzoeksmaster in Nederland het voorstel geschreven, en verbazingwekkend genoeg hoefde dat nog niet super gedetailleerd te zijn (echt maar een paar alinea’s) en er is ook heel veel veranderd aan m’n onderzoek ten opzichte van dat eerste voorstel. Dit verschilt denk ik wel per uni/afdeling!

Ik ben elke dag nog heel erg blij dat ik hier ben gaan promoveren, met name vanwege de vrijheid die ik heb om echt mijn eigen onderwerp te bepalen. Ik denk dat het in NL vrij uniek is om niet op een bestaand project te solliciteren (tenzij je een NWO talent grant krijgt), dus dat is echt een voordeel aan het VK! Helaas is er wel veel onzekerheid wat betreft Brexit en nu natuurlijk de coronacrisis, dus dat maakt de toekomst wel heel onduidelijk.

1 like

Ja in het VK kun je een beurs krijgen (geen vetpot maar je komt er wel mee rond), dan ben je dus niet perse werknemer van de universiteit zoals in Nederland, dus je bouwt ook geen pensioen op ofzo helaas.

1 like

Ik heb een tijdje gekeken naar PhDs in VK, Zwitserland en Duitsland omdat ik ook naar het buitenland wilde. Maar volgens mij zijn salaris/secundaire arbeidsvoorwaarden nergens zo fijn als in Nederland… In ItaliĆ« zou ik maar €1000/maand verdienen, dus toen dacht ik hell to the no. En inderdaad je bouwt geen pensioen op enz. Dus dat is wel iets om te overwegen!

2 likes

Ik vraag me af of hier ook grote verschillen tussen vakgebied zitten?
Ik kan me voorstellen dat als je promoveert binnen geschiedenis of politiek etc. je veel meer zelf schrijft.
Ik werk in de biomedische wetenschap en voor ons is schrijven meer een soort van kut iets wat gedaan moet worden, maar ikzelf en mijn collega’s staan liever in het lab. Ik werd wel heel onzeker dat tijdens het schrijven van mijn eerste paper mijn baas (laatste auteur en mijn copromotor) steeds dingen compleet omgooide, of anders opschreef en dat ik eigenlijk een soort van ander paper terugkreeg. Maar bij navraag bij collega’s is dat schijnbaar normaal haha.

Ik ben helaas ook echt helemaal niet goed in schrijven, maar ben nu bezig met een review om die vaardigheid wat te verbeteren.

1 like

Man, echt mijn grootste frustratie met de wetenschap. Al die fucking co-auteurs die zowat niks hebben bijgedragen, maar is ā€˜politiek’. Er zijn bij ons op de faculteit ook professoren die publicatie lijsten hebben van 500+ papers, puur omdat ze op alle papers van hun afdeling komen (met name in epidemiologie). Gaat echt nergens over!

8 likes

Het verschilt ook heel erg per land. In de landen waar ik mijn veldwerk doe is het gebruikelijk dat field assistants en dergelijke ook als co-auteur benoemd worden terwijl dat hier nooit gedaan wordt.

2 likes

Ik loop nu stage bij een ondetzoeksgroep en het hoofd daarvan doet echt amper iets in het onderzoek. Toch staat hij op letterlijk elke paper die wordt gepubliceerd en dat zijn er echt mega veel (tientallen per jaar want grote groep). Hij komt ook gewoon amper z’n kantoor uit en je kan alleen bij hoge uitzondering met hem communiceren via z’n secretariaat. Ik snap dat dit is hoe het werkt, maar is toch mega irritant dat er iemand op je paper staat waarmee je nog nooit hebt gepraat?

3 likes