@Moa wellicht ten overvloede, maar nog een reactie op je posts:
ik zou écht een research master gaan (proberen) te doen. Zeker als je sociologie doet, kan dat bijna niet een verkeerde keuze zijn, zou ik denken. Het zou (wat mij betreft) anders zijn als je bijvoorbeeld psychologie had gedaan en twijfelt tussen klinische psychologie of een ReMa, want dan is kiezen voor het een ook NIET kiezen voor het ander. Met sociologie is dat over het algemeen minder het geval, het is niet per se zo dat sommige carrierepaden afvallen als je kies voor een ReMa. Maar het is wel zo dat een ReMa zo ontworpen is om een goede voorbereiding te zijn op een Phd. Daarnaast kun je er ook een netwerk mee opbouwen, wat het je misschien gemakkelijker maakt om vervolgens aan een phd plek te komen.
Een research master was voor mij een goede voorbereiding op mijn phd. Het was eigenlijk een min of meer naadloze overgang, behalve dat ik ipv 2000 euro per jaar te betalen nu 2000 euro PER MAAND op mn rekening gestort kreeg
qua zelfstandigheid, taken, verantwoordelijkheden veranderde er niet zo heel erg veel. Ook qua statistiek was de ReMa een betere voorbereiding op een Phd dan een gewone master.
Ik heb regelmatig bij sollicitatiegesprekken gezeten voor phd-plekken, en zelf vind ik het altijd belangrijk dat iemand het werk echt leuk vindt. Natuurlijk moet je het thema van je phd ook interessant vinden, maar “geinteresseerd zijn in het gedrag van psychopaten” is gewoon echt niet hetzelfde als minutieus aan een tekst schaven, je onderzoek pre-registreren, een aanvraag voor de ethische commissie, toestemmingsformulieren, data archiveren, analyses doorgronden, literatuurstudies doen, etc etc etc etc. En dat is wel waar je dagen grotendeels uit bestaan. Onderwijs zou een klein deel van je aanstelling moeten vormen (of helemaal niet), maar wat eerder ook al gezegd is: zelfs twee uur onderwijs in de week kost in eerste instantie veel voorbereidingstijd.
Als je het doen van onderzoek leuk vindt en als de werkzaamheden bij je passen, kan ik me ook bijna niet voorstellen dat het een zinloze baan zal zijn, ook als je daarna niet in de wetenschap blijft (en die kans is gewoon groot want er zijn niet zoveel plekken). Want analytisch denken, overleggen, je denkroute beargumenteren, samenwerken, dat zijn vaardigheden die je ook op andere plekken nodig hebt. Het is niet “slechts” een phd, het is ook gewoon vier jaar aan bepaalde werkervaring. En als je daarna op een andere plek binnen de universiteit gaat werken (bijvoorbeeld als coordinator van een opleiding, als beleidsadviseur, bestuurssecretaris, weet ik het) komt een phd je van pas. En ook als je daarna als onderzoeker bij een gemeente gaat werken, heb je gewoon vier jaar aan relevantie werkervaring. Dus zelf zou ik er niet zo snel bang voor zijn dat je jaren hebt verspild. Maar goed, hierboven schrijft iemand over een andere ervaring, dus wat weet ik ervan ![]()