PhD topic

@Pantalones Wat jammer :pensive: heb je nog andere solicitatiegesprekken lopen?

@NoyraSoturi Ik weet niet wat de standaard is in NL (of de plek waar je solliciteert), maar ik zou het zelf niet zo snel doen, tenzij het direct relevant is voor de positie. Of je moet nog ruimte over hebben om op te vullen, haha

Ik heb mijn verdediging gehaald en ben nu Dr. d12baby :partying_face:

Wel zoveel stress gehad dat ik nu overal rode uitslag heb als reactie op de stress, woehoe

36 likes

Ah wat vervelend voor je als je je zo goed hebt voorbereid. De mensen die de sollicitatie uitvoeren weten ook dat sollicitanten zenuwachtig zijn en misschien minder goed uit hun woorden kunnen komen daardoor. Ik zou gewoon de reactie even afwachten en wie weet valt het nog mee. Anders gewoon bedenken dat je qua voorbereiding er alles aan hebt gedaan en gewoon domme pech had dat het je dag niet was.

1 like

Ik had een paar maanden geleden iets gepost over mijn supervisors en ondertussen is de situatie nauwelijks verbeterd maar ik heb wel een 3e supervisor erbij en ik heb tegen iedereen gezegd dat ik ongelukkig ben in deze situatie en het niet meer zo wil doen :pray: Inclusief gesprek met de phd confidential advisor en meerdere cursussen over politiek in de academische wereld lol om me voor te bereiden

ik heb ook wel eens gezeurd over mijn kantoor genootje die al haar zooi altijd liet staan (zij had hetzelfde probleem met haar supervisors) maar 100% ik snap het nu want ik kreeg er echt zo veel stress van dat ik nu eigenlijk elke dag half huilend naar werk ga maar fingers crossed dat 2024 beter wordt

6 likes

Ik laat dat wel staan, Bv omdat ik chair was en dus wat leidinggevende ervaring had. Als het qua taken/vaardigheden echt niks ermee te maken heeft zou ik even overwegen of het meerwaarde heeft (om smoel te geven Bv). Ik ken iemand die op basis van een grappige nevenactiviteit die niks met de baan te maken had wel ik aangenomen voor een mooie functie, dus maak je cv vooral niet te saai :slight_smile:

1 like

Dank je voor je reactie (jij ook nog @d12baby en gefeliciteerd!). Ik heb het uiteindelijk wel laten staan, omdat het betrekking heeft op iets dat ik heel belangrijk vind, ook op werkgebied. Ben inmiddels uitgenodigd voor een gesprek, dus ze vonden het in ieder geval geen afknapper, haha.

3 likes

Dankjewel! Goed dat je het hebt laten staan dan uiteindelijk en bent uitgenodigd. Heb je het gesprek al gehad of staat ‘ie ingepland? Succes in ieder geval

Is er iemand die na haar PhD niet verder is gegaan in de academische wereld? Ik werk nu aan de uni (en mag absoluut niet klagen met deze baan), maar ik twijfel met wat ik nu precies wil gaan doen en of ik in de academische wereld wil blijven

1 like

Ik doe zelf kwantitatief onderzoek, maar misschien onenote? Daar kan je mappen maken en daarin ook weer verschillende tabjes. Je kan daar tekst inzetten, maar ook links naar bestanden (of de foto’s zelf kopiëren erin als dat handiger is)

1 like

Wat voor software ga je gebruiken om het te analyseren? Als je bijvoorbeeld Nvivo gebruikt kun je daar ook een “project” in aanmaken en daar alles in uploaden, je kunt daar ook mapjes en codeboeken enz. in aanbrengen. Als je dan gaat analyseren kun je vanuit daar direct aan de slag. Ik denk dat iedere kwalitatieve analysesoftware deze optie wel heeft trouwens, maar ik ben zelf alleen bekend met Nvivo.

In OneNote kun je ook dingen een tag geven geloof ik toch (ik ben echt vorige maand begonnen met onenote gebruiken dus ook nog niet zo advanced haha)? Dat vind ik zelf meestal fijner werken dan alleen mapjes (kan in Zotero en in Finder ook, weet niet of het op windows in mappen kan), omdat je dingen meerdere tags kan geven (ik haat dingen in mappen stoppen omdat je toch vaak bronnen hebt die over meerdere onderwerpen gaan of je voor meerdere projecten nodig hebt en dan vind ik alleen mappen echt te beperkend)

1 like

Het ligt nogal aan je manier van analyseren denk ik, maar ik heb ook wel eens kwalitatief onderzoek gedaan aan de hand van afbeeldingen en die gecodeerd met Nvivo of atlas.ti (heb even niet meer schee welke van de twee). Als je niet geïnteresseerd bent om afbeeldingen tags te geven of onderling te vergelijken, kan je ze per onderwerp in mappen stoppen op je computer lijkt me? Als je meer verteld over wat je wil met de data, wil ik nog wel even meedenken!

1 like

Ik zou ook kijken naar Atlas.ti ipv Nvivo! Daar kun je ook van alles in, tags, codes, documenten, foto’s etc en ook in schrijven en ik vind dat chiller dan Nvivo en van collega’s die nvivo gebruikte hoorde ik vooral dat het altijd crasht :sweat_smile:

1 like

Ik ben heel blij met MAXQDA! Misschien is dat nog een optie die je kan verkennen? Ik begon ermee te werken voor een systematische review maar uiteindelijk organiseer ik alles voor m’n phd/onderzoekslab erin.

1 like

Jaa go You! Wees vooral pragmatisch: het systeem moet jouw leven beter maken en jou dus helpen, daarvoor hoeft het niet geperfectioneerd te worden of waterdicht te zijn en hoeft (iig voor kwalitatieve data) dus ook niet voor anderen goed bruikbaar te zijn (is een mooie bonus als het wel zo is), zolang jij ermee uit de voeten kan, heb je winst!

2 likes

echt mijn handen jeuken om alle programma’s die hier genoemd worden NU te gaan testen

1 like

Ik heb van wat mede phd studenten gehoord dat mijn supervisors zeiden dat het jaar niet hetzelfde en stukken minder leuk is nu mijn bff en ik (die samen onze phds doen bij hen) een pauze hebben ingelast 🥹 ik heb echt zó’n leuke band met hen, we doen ook graag dingen buiten de universiteit samen. Maar ik heb ook een hele zware periode gehad tweede helft van het afgelopen jaar (en zal er nog wel even in zitten) en zij zijn een enorme bron van support geweest. 1 van mijn supervisors schoonmoeder heeft zelfs een monsterknuffel voor me gebreid, die mijn zorgen opeet. Even een ode aan mijn supervisors want love em 🥹

——

@grace ben wel benieuwd naar je wensen en voorwaarden als je die wil delen? :eyes:

8 likes

Vond dit heel interessant om te lezen, dankjewel! Ik denk dat we best op 1 lijn zitten met wat we out onze phds willen halen dus het was best leuk om hierin herkenning in te vinden.

Dankjewel voor je presentatie, vond het heel sterk maar vroeg me af waarom jij in een compleet andere discipline en context niet precies hetzelfde doet als ik???

3 likes

Ugh ja het helpt zo erg om gewoon hulp te vragen als je vastloopt. Hoeveel tijd ik wel niet verspild heb, door gewoon te blijven broeden op een paragraaf die ik niet geschreven kreeg :smiling_face_with_tear:

1 like

Mijn beste vriendin en ik waren heel goed bevriend met een andere phd student (alle drie dezelfde supervisors ook). Nou onze vriendschap breakup ging niet soepel (ze had best wat kut dingen gedaan naar ons beiden) we werken allemaal nog veel samen en lang verhaal kort, ze kon privé slecht van werk scheiden. Ik heb een jaar ong. kantoor best vermeden door de sfeer en haar gedrag, totdat mijn supervisors het echt door begonnen te hebben en ingrepen. Ze start nu bij een universiteit waar ik komend academiejaar wil solliciteren, ze zijn dit jaar begonnen met een specifiek mastersprogramma waar ze mensen in mijn veld nodig hebben, en ze heeft mijn materiaal gebruikt voor haar sollicitatiegesprek, module, en in haar expertiselijst heeft ze alles opgenoemd waar mijn vriendin en ik aan werken? Ik ben er een beetje verdrietig van merk ik, we werken ook in hetzelfde onderzoekslab aan onze eigen dingen maar ze heeft effectief mijn werk toegeëigend en ik zou dus ook “niks nieuws” toevoegen aan het programma. Meh er zit best wel veel geschiedenis achter maar ik voel me dr niet echt lekker bij, het is bijna heel mijn phd onderwerp en wat ik in het lab doe.

1 like

Wat is op jullie universiteiten de etiquette wat betreft een Phd (kleding, cadeaus, etentjes, feest, borrel). Ben een beetje benieuwd wat voor iedereen een beetje gebruikelijk is. Wat voor cadeaus worden er gevraagd, betaalt je uni de borrel, neem je echte fotograaf of maakt iemand gewoon fotos met zijn telefoon, wie neem je mee uit eten daarna. En geef je daarna nog een feest? Hoeveel geld spaar je ervoor?

1 like

Bij ons krijgen promovendi €750 voor drukkosten ongeacht hoeveel drukkosten ze hebben. Gebruikelijk is een receptie na de verdediging voor alle aanwezigen en voor cadeaus wordt er met de pet rondgegaan. Qua kleding zijn er voorschriften maar die zijn onlangs iets versoepeld geloof ik (en niet langer gegendered)

1 like