PhD topic

Paar jaar geleden aan de EUR.EMC was het niet meer heel erg formeel. Meeste doen wel een pak of een jurk aan. Wij hadden via de afdeling bijna volledige vergoeding van het proefschrift. Kosten van de borrel/receptie nadien zijn voor jezelf. Het verschilt wat je wil: sommige doen alleen direct bij het zaaltje een borrel moment en sommige doen ook nog een groot feest op andere locatie. Dat laatste is echt niet verplicht. Qua cadeaus is het bij ons niet met de pet rond gaan (althans niet bij de promoties waar ik bij heb gezeten). Meeste geven een cadeau(bon), flesje wijn, bloemen. Meeste doen een fotograaf inhuren. Verder krijg je ook de hele verdediging op film mee vanuit de universiteit.

Heb je zeker gelijk in! Ik wil er wel iets mee doen inderdaad maar weet niet zo heel goed wat om eerlijk te zijn (behalve haar benaderen, wat ik nog wel wil doen). Ik ben de afgelopen 5 maanden weggeweest van onze universiteit/land waar we werken door wat persoonlijke omstandigheden en ik wist eigenlijk pas dat ze al onze onderwerpen als haar expertise noemde toen haar profiel online kwam.
Ze heeft zelf tegen mijn vriendin gezegd dat ze bij het sollicitatiegesprek slides heeft gebruikt van ons lab waar zij ook in zit voor een hoorcollege twee jaar geleden, wat mijn vriendin en ik dus hebben gemaakt en hebben gepresenteerd. Kreeg vandaag een screenshot van het lesprogramma en twee van haar weken zijn dus precies wat ik doe met mijn phd, waar zij dus door osmosis of zo expert van is geworden? Ik weet niet wat haar materiaal is voor dit specifieke hoorcollege, maar wij hebben vrijwel elke presentatie/hoorcollege/wat dan ook van elkaar bijgewoond dus ik denk dat ze wel structuur kan geven aan dit onderwerp door mijn vorige presentaties. Ook weet ik dat ze materialen gebruikt van ons lab terwijl zij er nooit eentje gemaakt heeft dus dat is zeker ook van mij en mijn vriendin (en ik gok dat het meer van mij is omdat een van de hoorcolleges een van de onderwerpen is waar ik veel onderzoek in doe). Door heel veel voorgeschiedenis en hoe dingen zijn gelopen in ons onderzoekslab na onze ~breakup~ weet ik dat ze niet zomaar haar materialen en onderwerp gaat veranderen helaas. Mijn vriendin zegt in ieder geval dat in een sollicitatiegesprek ik veel meer kan laten zien dat ik wĆ©l inhoudelijk weet waar ik het over heb, en zij zit er nu zelf ook mee dat nu ze weer samenwerken (mijn vriendin werkt daar ook dit collegejaar) ze weer veel meer moeite en tijd erin moet stoppen om haar eigen onderwerp te ā€œbeschermenā€ en ze hebben afgelopen maand best vaak discussies gehad over hoe ze samen door een deur moeten, en als het zo door blijft gaan zal ze waarschijnlijk wel naar haar manager stappen. Ik weet niet zo zeer wat voor andere dingen ik kan doen naast met haar praten, en ik zat eventueel ook te denken om advies te vragen aan onze begeleiders maar weet niet of het zo netjes is omdat het ook om hun andere student gaat, en we hebben allemaal wel onderling een nauwe band met elkaar?

Ik waardeer je reactie enorm, ik denk dat ik deze schop onder mn kont even nodig heb gehad. Wij willen allebei (zij is dus net begonnen) doceren aan een universiteit die net een master is gestart in onze discipline!

Nu je het zo zegt is het inderdaad zo dat er geen effectieve reden is om mij aan te nemen, misschien dat het wel naĆÆef is geweest om te denken dat als ze me spreken ze wel kunnen zien dat ik gekwalificeerder ben. Ik wil eigenlijk ook nooit met d’r samenwerken, vond grote delen van het onderzoekslab ook gewoon echt rot worden door haar, maar in dit veld is onze wereld echt heel klein dus tenzij een van ons uit academia stapt (wat ik waarschijnlijk wel ga doen) denk ik dat we elkaar heel vaak tegenkomen. En even een hele stomme vraag maar wat is het verschil tussen een supervisor en een promotor? Ik zit in een ander land en ik heb hier nog nooit van gehoord, ik heb twee supervisors waarvan op papier eentje mijn primaire supervisor is maar eigenlijk doen ze alles 50/50.

Promotor is (meestal) een hoogleraar, sommige mensen hebben die dan ook als dagelijks begeleider, bij andere mensen zit er nog een andere supervisor tussen (ik spreek m’n promotor maandelijks bijvoorbeeld en m’n andere begeleider/copromotor bijna elke dag). Maar zou ze allebei als supervisor omschrijven.

Niet echt relevant voor jouw situatie verder: ik zou dit zeker bespreken met je begeleiding. Echt een rot situatie wel.

2 likes

Niet meer per se, je kan als UHD nu ook ius promovendi aanvragen als je al een aantal keer copromotor bent geweest, ik had een UHD als promotor (maar nu niet meer want die is naar de industrie vertrokken)

3 likes

@Chuckie @anon50301661 dankjulliewel! Ik waardeer het enorm, en nu ik zo met mn neus in de feiten word gedrukt realiseer ik me wel dat het echt veel schandaliger is dan dat ik me besefte. Ik realiseer me nu ook wel dat ik hier echt werk van moet maken, groot gelijk heb je. Ik zou hier graag willen doceren dus ik ga idd eens beginnen met mijn supervisors benaderen, en mijn vriendin heeft ook wat hieraan gehad want zij gaat even kijken wie ze kan benaderen op haar afdeling (zij werkt dus al samen met haar). Ex-vriendin is deze maand begonnen daar, dus vandaar dat ze nu haar modules etc. maakt en dat we dit allemaal zo zien nu. Thanks voor deze schop onder de kont, had het echt nodig.

2 likes

Ik ga richting de verdediging en ik vroeg me af wat een beetje gangbaar is / wat jullie hebben gedaan qua cadeaus voor jullie promotoren en copromotoren? Ik weet nog niet zo goed wat ik voor hen ga regelen en kan wel wat inspiratie gebruiken

Fles wijn? Tegeltje met een bekende uitspraak van ze?

1 like

Ik heb flessen wijn met de illustratie van mn proefschrift en de datum op het label, een kaart en een mandje met snacks waarvan ik weet dat ze dat lekker vinden. Ze zeiden allebei dat ze liever geen spullen wilden die ze niet konden opeten, dus ook niet heel inspirerend misschien haha.

1 like

Er zal hier vast iemand zijn die het uit haar hoofd weet maar als je een grant aanvraag doet voor een project mag je dan hetzelfde voorstel naar verschillende grantsinstanties sturen tegelijkertijd?

Hebben jullie eigenlijk ook nog een cadeau gegeven aan de manuscriptcommissie en opponenten? Ik ben steeds bang dat ik iets / iemand vergeet omdat er ongeschreven regels zijn :sweat_smile:

Ik heb een keer gezien dat iemand flessen wijn voor al z’n opponenten had en vervolgens gonsde echt door de receptie heen hoe ongepast iedereen dat vond :ā€)
Misschien verschilt dit per vakgebied hoor maar ik heb verder nooit een cadeau voor de opponenten voorbij zien komen en zou het zelf ook niet doen

1 like

Bij mij (geneeskunde) was het wel gebruikelijk om de opponenten ook een flesje wijn te geven.

2 likes

Ik zie bij ons eigenlijk ook altijd na afloop alle opponenten rondlopen met een klein presentje.

Klinkt eigenlijk wel ingewikkeld dit allemaal hoor haha

1 like

Oh god ja dat is dus het irritante van die ongeschreven regels en verwachtingen haha Wel fijn om even van jullie te horen hoe je dat ziet. Misschien moet ik even bij iemand op de afdeling vragen wat hier een beetje gangbaar is. In eerste instantie was ik het niet van plan, maar nu twijfel ik toch een beetje en denk ik ook meteen: wat moet ik in godsnaam cadeau geven aan die mensen dan, ik ken sommige totaal niet haha En zelf geef ik liever geen alcohol cadeau. Wat een extra gedoe weer bij een verdediging haha

Ik zie bij ons vaak ook gewoon een klein doosje chocolaatjes ofzo. Ik heb geen idee wat ik zelf zou doen maar ik ben momenteel met wat andere phds wel een info sessie aan het organiseren van wat je eigenlijk moet regelen bij je verdediging haha, dus ik hoop zelf alvast wat te leren :smiling_face_with_tear:

1 like

Oh ja volgens mij is bij ons gebruikelijk dat je ze uitnodigt maar dan is de etiquette weer dat zij daarvoor bedanken???¿¿

Ja ik denk dat ik inderdaad iets kleins vanuit mijn woonplaats geef ofzo, iets persoonlijker maar toch lekker generiek haha Ik heb na de verdediging wel een receptie, maar geen diner of feest erna om een paar redenen dus in ieder geval geen gedoe met uitnodigen.

1 like

Mijn man wil me graag iets geven ter aandenken aan m’n PhD/verdediging, maar ik kan niet zo goed bedenken wat ik leuk vind om te krijgen. Heeft een van jullie misschien iets gekregen waarvan je zegt ja dat vond ik heeeel leuk/kijk ik met plezier naar/was super origineel. Hoeft niet spectaculair of groot of duur te zijn verder

Een nieuwe stethoscoop met m’n naam erin gegraveerd. Gebruik het dagelijks meermaals per dag. :smiley: maar weet niet of je in de zorg werkt en dit handig vind.

4 likes