Professioneel in laten lijsten van je diploma bij de lijstenmaker?
Ik doe dus onderzoek in een groot project met projectmanagers, communicatie etc en ik ben zo gefascineerd door hoe de communicatie over een totaal ander project lijkt te gaan. Als ik de nieuwsbrief lees denk ik echt: werk ik hier? Ze hebben echt een paralel circus opgetuigd naast het onderzoek van de phds’s en postdocs.
Het is wel echt een goede projectmanager die ook de communicatie doet en ze kent het veld goed, maar het zijn gewoon twee compleet verschillende werelden. Die van het onderzoek en die van de promotie/het regelen van het onderzoek en het halen van de subsidiedoelen. In het ene zitten allemaal jonge onderzoekers die met hele andere thematiek bezig zijn dan de hoogleraren en senioren in het andere en de communicatie gaat vooral over die tweede groep en de praktische nieuwtjes en weetjes daarvan.
Ik zit ook in zo’n project en heb precies hetzelfde! Maar dat komt denk ik ook omdat wij als PhDs meer fundamenteel bezig zijn met het onderzoek en in de communicatie willen ze het juist heel toegepast naar buiten brengen.
Ik mocht een pak op maat laten maken voor mijn baan erna
Ja wejo mijn moeder werd echt door allemaal kranten en radioprogramma’s geinterviewd aan het einde. Gaat bij mij sowieso niet gebeuren maar dat was wel leuk om te zien!
Thanks voor de suggesties, eigenlijk allemaal leuk! ik leg ze aan hem voor, dan mag hij kiezen haha
Gaat niet eens om mijn eigen resultaten, want ik ben echt doodsbang om het te delen met mensen buiten het kernonderzoek en academici kennen geen gratie. Laatstaan de talkshows, zeker niet op mijn thematiek. Maar dat je dus zo’n grote idealistische grant schrijft om vervolgens een aanzienlijk deel van de valorisatie uit zelffelicitatie en eerder werk van hotemetoten te laten bestaan vind ik echt fascinerend. Snap het ook wel want het geld moet op en er is altijd wel iemand te vinden die op basis van veldwerk van 10 jaar geleden een stukje wilt typen.
Ik probeer deze vier jaar met oogkleppen op door te komen
Welk veld werk je? Want ik weet dat wij in de (bio)medische wetenschappen best streng zijn in de omvang van een proefschrift, maar zijn er echt 8 hoofdstukken nodig? Of is dat incl introductie/discussie geteld?
Bij ons wordt nu best gehamerd op dat je als promovendus ook het promotieregelement kent, zodat je zelf ook weet wanneer het voldoende is om aan te dienen aan de leescommissie.
Ik begrijp wel dat het moodswings geeft! Zou het helpen om erop te vertrouwen dat je straks met een andere baan gewoon pragmatischer moet zijn en heb ons ie reden wel afkomt? Hopelijk bevalt je nieuwe baan ook zo dat het je nieuwe energie en moed geeft en je daardoor ook de kracht vindt om dit af te maken. Twee voorwaarden lijken me wel belangrijk:
Heb je heldere afspraken met je promotor over wat je ook van hem/haar verwacht en nodig hebt?
Weten ze op je nieuwe baan dat je proefschrift nog afgemaakt niet worden? Wellicht kan je daar bespreken hoe je dat voor je ziet?
Heel mooi vooral schrijven wat je voelt.
Zijn er trouwens regels voor je dankwoord. Ik zie altijd hele lange dankwoorden waarbij iedereen bijna wordt bedankt. Ik wil mij eigenlijk alleen focussen op mijn promotoren en directe Phd collegas en ieder die iets heeft bijgedragen aan het onderzoek en familie en vrienden. Maar ik heb zeker geen zin om alle namen op te schrijven van alle coauteurs en mensen die op de afdeling werken. Is dat gebruikelijk om maak ik hier geen vrienden mee? Ik vind veel dankwoorden op hyvesberichten lijken met verhalen die waarschijnlijk leuk zijn als je erbij bent geweest, maar in een serieus boekje niet passen?
Bedankt! Hmm volgens mij zijn er niet echt regels maar ik denk wel dat je onder je (co)promotoren en mensen met wie je echt siginifante samenwerkingen hebt begaan niet echt onder uitkomt. Sorry deze zin is niet grammaticaal correct maar ik kan niet meer schrijven na uren aan dit dankwoord te hebben gezeten haha.
Overigens heb ik ook wel veel Hyves verhalen erin staan. Mijn dankwoord is 6 pagina’s lang nu
Hahha oh echt? Vind ik alleen maar leuk voor je want ik denk dat het dan betekent dat je een leuke tijd hebt gehad als Phd er.
Bij mij waren er ook geen regels. Ik heb ook een kort dankwoord geschreven en enkel de mensen bedankt die ook iets voor me betekent hebben.
Waarom zou je de mensen waarmee je direct hebt samengewerkt (zoals je coauteurs en afdelingsgenoten?) niet bedanken? Het is natuurlijk geen verplichting, maar het lijkt mij strategisch en überhaupt voor de onderlinge verhoudingen echt onhandig.
Ik ben geen phd expert maar uit menselijk oogpunt zou ik denken: beter te veel dan te weinig. Ik vind het ook echt niet raar lezen als de koffiejuffrouw wordt bedankt omdat ze altijd zo gezellig was.
Yes heb inderdaad al mijn vriendinnen ook met een apart zinnetje.
Wat ik nu heb is bedankt vriendinnen groep, dan wat algemeens over de vriendinnen groep, en daarna alle vriendinnen nog met een zinnetje apart.
Edit- wat ik wel lastig vind is dat je dan elke vriendin genoeg zwaarte moet geven, dus dat je niet lievere dingen zegt over de een als de ander. Dus twijfel nu of ik niet alleen wat algemeens over de vriendinnen groepen ga zeggen ipv elke vriendin apart
Bij ons (UMC) zijn er dus wel ongeschreven regels. Collega had namelijk 2 zinnen aan haar copromotor besteed en dat was wel echt teveel, die moest ze dus nog aanpassen. Vond het zo raar toen ik dat hoorde. Als PhD student heb je soms echt nergens iets over te zeggen.
Een vriendin van mij is recent gepromoveerd met in haar dankwoord enkele algemene woorden over onze groep en vervolgens los alle namen, ook nog een optie.