Laat maar weten als je vragen hebt. Voor nu een veel te lange post. Ik denk dat je promotoren je proberen te beschermen en wakker te schudden. Er is de romantiek van het vak en de realiteit. Die realiteit is dat vier jaar vaak te kort blijken. Daar kunnje op anticiperen. Voor een etnografisch onderzoek geldt in mijn ogen: Tenzij je echt snel kan schrijven is mijn ervaring dat je meer hebt aan tijd na je veldwerkperiode dan ervoor en exploreren kost tijd. Ik heb zelf ingezet op twee jaar overhouden, dat is bijna gelukt en merk dat ik met 14 maanden te gaan denk dat het krap gaat zijn. Als je zo’n periode wilt overhouden én een of meerdere serieuze periodes veldwerk wilt doen, moet je tegen 3/4de van het eind van je eerste jaar kunnen starten. Dat betekent rond maand 5/6 al heel concreet worden, afspraken maken met je interlocutors, een goed theoretisch en conceptueel kader hebben, de ethische aanvraag schrijven.
Mijn planning was als volgt
- 8 maanden voor onderzoeksplan. Werden er 9 toen de ethische aanvraag werd afgekeurd. Ik heb in deze periode ook drie vakken gevolgd en een conferentie bezocht. Ik heb vanaf maand twee regelmatig overlegd met mijn interlocutors ter voorbereiding.
- Case 1: 6 maanden veldwerk, 4 maanden pauze waarin ik wanhopig geprobeerd heb een paper te schrijven, wat helemaal niet goed ging omdat ik echt nog te verbonden was aan die case en veel tijd kwijt was aan het afwikkelen van veldwerk.
- Case 2: 6 maanden veldwerk. Wel op lager pitje. Dit veldwerk heb ik na formele afronding low key nog laten doorlopen.
- Daarna heb ik het artikel wat ik daarvoor wilde schrijven weer opgepakt en uiteindelijk ingediend. Dit was dus 2,5 jaar in de PhD. Ik wacht nu al 5 maanden op de review.
- Ik hoop op de valreep van jaar 3 een tweede artikel in te dienen, maar dat is met 2 maanden in dit jaar wishfull thinking.
- Volgend jaar heb ik dus nog 12 maanden om 2 papers; een introductie en discussie te schrijven.
Ik zou het dus zelf wel als projecten benaderen en ik werk to the point (goed is goed genoeg) en kan snel schrijven. Waarmee ik wil zeggen: ik twijfel al over of dit op tijd af komt en ik heb alles volgens het boekje gedaan. Dat zie ik ook bij peers die op hetzelfde moment gestart zijn. Als je wilt exploreren zou ik dus goed gaan kijken hoe dat verenigbaar is met je deadline. Hoe lang zou je nodig hebben? Wanneer wordt je concreet? Met mijn eigen ervaring in het achterhoofd zou ik het dus niet gaan doen en zo snel mogelijk zo concreet mogelijk worden over wat je wilt weten, waarom dat theoretisch relevant is, hoe je dat kunt opmerken en waar je dat gaat vinden. Dan ga je achteraf concluderen dat je allerlei onvoorziene dingen bent tegengekomen, maar het weerhoudt je ervan om alles wat een beetje interessant is te achtervolgen, want hoe meer je hebt hoe moeilijker het wordt om dat over vier jaar door een trechter van één samenhangend proefschrift te duwen. Alles waarvan je na of tijdens je veldwerk denkt; oh daar had ik al aan gedacht, is mooi meegenomen.
Vergeet het bijna te zeggen: ik neem ook elk jaar lang vakantie. In de zomer minimaal vier werken en met kerst twee of drie, omdat dat kan in een PhD en die luxe niet snel terug komt. Bedoel dit dus niet als bangmakerij of aanzet om op te jutten, meer als; plan slim en houd je ogen op de bal.