PhD topic

Dankje! Ben nu onderweg dus zal later even nadenken over m’n precieze vraag maar het ligt een beetje in de lijn van hoe plan je die vier jaar qua tijdsindeling en output en hoeveel tijd is goed om te nemen voor oriëntatie etc. En het is toch niet gek om meerdere papers te schrijven aan de hand van een periode veldwerk

Ik zit nu weer eens in een academisch ziekenhuis :joy: waar ze wel erg zitten te wachten op m’n medisch antropologische blik maar vandaag eerste werkoverleg met m’n begeleider gehad en dan gaat het heel erg over “projecten” en dan zo m’n “antropologisch project met veldwerk voor een antropologisch paper” maar ik heb het idee dat ik het nog helemaal niet zo wil opbreken of indelen. Ik zoek een beetje naar de middenweg tussen niet helemaal verdrinken in vrijheid maar ook niet alles al indelen in “projecten”, omdat ik bang ben dat het exploratieve er dan te veel afgaat.

Nou goed geblaat ik denk nog ff na over mn precieze vraag en zal je dm’en of het hier vragen!

1 like

Laat maar weten als je vragen hebt. Voor nu een veel te lange post. Ik denk dat je promotoren je proberen te beschermen en wakker te schudden. Er is de romantiek van het vak en de realiteit. Die realiteit is dat vier jaar vaak te kort blijken. Daar kunnje op anticiperen. Voor een etnografisch onderzoek geldt in mijn ogen: Tenzij je echt snel kan schrijven is mijn ervaring dat je meer hebt aan tijd na je veldwerkperiode dan ervoor en exploreren kost tijd. Ik heb zelf ingezet op twee jaar overhouden, dat is bijna gelukt en merk dat ik met 14 maanden te gaan denk dat het krap gaat zijn. Als je zo’n periode wilt overhouden én een of meerdere serieuze periodes veldwerk wilt doen, moet je tegen 3/4de van het eind van je eerste jaar kunnen starten. Dat betekent rond maand 5/6 al heel concreet worden, afspraken maken met je interlocutors, een goed theoretisch en conceptueel kader hebben, de ethische aanvraag schrijven.

Mijn planning was als volgt

• 8 maanden voor onderzoeksplan. Werden er 9 toen de ethische aanvraag werd afgekeurd. Ik heb in deze periode ook drie vakken gevolgd en een conferentie bezocht. Ik heb vanaf maand twee regelmatig overlegd met mijn interlocutors ter voorbereiding.
  • Case 1: 6 maanden veldwerk, 4 maanden pauze waarin ik wanhopig geprobeerd heb een paper te schrijven, wat helemaal niet goed ging omdat ik echt nog te verbonden was aan die case en veel tijd kwijt was aan het afwikkelen van veldwerk.
  • Case 2: 6 maanden veldwerk. Wel op lager pitje. Dit veldwerk heb ik na formele afronding low key nog laten doorlopen.
  • Daarna heb ik het artikel wat ik daarvoor wilde schrijven weer opgepakt en uiteindelijk ingediend. Dit was dus 2,5 jaar in de PhD. Ik wacht nu al 5 maanden op de review.
  • Ik hoop op de valreep van jaar 3 een tweede artikel in te dienen, maar dat is met 2 maanden in dit jaar wishfull thinking.
  • Volgend jaar heb ik dus nog 12 maanden om 2 papers; een introductie en discussie te schrijven.

Ik zou het dus zelf wel als projecten benaderen en ik werk to the point (goed is goed genoeg) en kan snel schrijven. Waarmee ik wil zeggen: ik twijfel al over of dit op tijd af komt en ik heb alles volgens het boekje gedaan. Dat zie ik ook bij peers die op hetzelfde moment gestart zijn. Als je wilt exploreren zou ik dus goed gaan kijken hoe dat verenigbaar is met je deadline. Hoe lang zou je nodig hebben? Wanneer wordt je concreet? Met mijn eigen ervaring in het achterhoofd zou ik het dus niet gaan doen en zo snel mogelijk zo concreet mogelijk worden over wat je wilt weten, waarom dat theoretisch relevant is, hoe je dat kunt opmerken en waar je dat gaat vinden. Dan ga je achteraf concluderen dat je allerlei onvoorziene dingen bent tegengekomen, maar het weerhoudt je ervan om alles wat een beetje interessant is te achtervolgen, want hoe meer je hebt hoe moeilijker het wordt om dat over vier jaar door een trechter van één samenhangend proefschrift te duwen. Alles waarvan je na of tijdens je veldwerk denkt; oh daar had ik al aan gedacht, is mooi meegenomen.

Vergeet het bijna te zeggen: ik neem ook elk jaar lang vakantie. In de zomer minimaal vier werken en met kerst twee of drie, omdat dat kan in een PhD en die luxe niet snel terug komt. Bedoel dit dus niet als bangmakerij of aanzet om op te jutten, meer als; plan slim en houd je ogen op de bal.

4 likes

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik denk ook zeker dat het goed en nodig is om een duidelijk plan te hebben en de papers als projecten te benaderen, maar wat ik bedoel is: m’n begeleider schreef gister na ons gesprek “nog een gedachte over de antropologische benadering voor ik straks even van de radar ben. Zoals ik het nu een beetje voorzie zit jij straks in een dubbelrol. Die van onderzoeker met afgebakende onderzoeksprojecten en die van antropologisch onderzoeker met een doorlopende antropologische onderzoekspraktijk.” Terwijl, ik ben gewoon een onderzoeker met een achtergrond in antropologie?? Dat is geen side hussle?? :joy: Tegelijkertijd voel ik mij vaak een nep-antropoloog omdat ik alleen een antropologiemaster heb gedaan, dus ik vind het dan moeilijk om uit te leggen of te bedeken hoe een promotietract van een antropologisch-georiënteerd onderzoeker er uit zou kunnen zien in termen van planning en wat voor type papers. En ik zit op de één of andere manier dus vast in een loop van academische ziekenhuizen de afgelopen 6 jaar waar ook nooit iemand weet van antropologie :joy:

Is jouw veldwerk allemaal op één locatie geweest waar je verschillende papers over hebt geschreven of had je ook verschillende veldwerklocaties? En had je van te voren ook al in grote lijnen bedacht waar je papers over zouden gaan of heb je dat wel gaandeweg tijdens je veldwerk ingevuld (natuurlijk had je een reden om het veld in te gaan, maar je snapt denk ik wat ik bedoel?)?

Ik ga ook nog wel even kijken wie van m’n oud studiegenoten een phd is gaan doen en ik wil eigenlijk ook kijken of ik een antropologie professor/senior onderzoeker zo gek kan krijgen informeel mee te denken :stuck_out_tongue:

1 like

Ik denk (maar dat is mijn observatie) dat hier bedoelt wordt: Je gaat het opdelen in papers (=losse projecten, afgebakende vragen, één argument), maar met één doorlopende veldwerkperiode (wat normaal eerder tot een monografie leidt). Ik weet van mijn afdeling dat het steeds normaler wordt op artikelen te promoveren in de antropologie, maar dat is nog niet de norm. Die combinatie (papers/doorlopend veldwerk) leidt dus tot goed nadenken over wanneer en hoe je projecten afrondt (=papers schrijft). Dat kan natuurlijk gaandeweg, maar dat lijkt mij wel ingewikkeld. Want een paper moet idealiter inspelen op een bestaand theoretisch debat, met heldere concepten. Dat achteraf bedenken op basis van wat je in de praktijk gezien hebt is flink puzzelen. Eigenlijk de vragen die je zelf ook al stelt dus ik denk dat jullie hetzelfde zeggen.

Ik heb zelf twee veldwerkplekken en schrijf daar vier papers over die dan allemaal weer een vooraf bepaalde onderzoeksvraag coveren. Uiteindelijk lopen vraag en paper natuurlijk uit elkaar omdat je ook binnen die vraag een invalshoek kiest, maar je snapt wat ik bedoel. Dat is bij ons op dit moment ook relatief gangbaar. Al ken ik ook phd’s die wel een lange veldwerk periode doen. Of drie casussen doen. Het is maar net wat past bij wat je te weten wilt komen. Voor mij was twee veldwerkplekken belangrijk omdat ik er dan achter zou komen wat overeenkomt en wat bij welke plek hoort. Ik kan me voorstellen dat dat in een ziekenhuis met relatief gestandaardiseerde werkwijzen door het hele land alweer anders ligt. En je afhankelijk van je vraag dat juist weer meer hebt aan ofwel één lange periode of wel drie/vier korte. Qua schrijven ben ik gewoon begonnen op het eerste moment dat ik dacht; nu durf ik over deze vraag wel een paper over te schrijven. Ook omdat je anders dan als je een monografie schrijft met papers niet kan wachten tot je al je veldwerk afsluit (je moet bij ons een gepubliceerd paper hebben als je je proefschrift in gaat dienen en dat wordt risky als je gaat wachten tot je je veldwerk afsluit).

Zou inderdaad even gaan rondvragen binnen je eigen vakgebied omdat dat keuzes ook echt wel bepaalt. Het is ook altijd even zoeken als je verschillende disciplines en tradities moet combineren.

2 likes

Nog bedankt voor je uitgebreide reactie trouwens! Het hielp wel om scherp te krijgen wat ik wil, waar ik mij zorgen over maak(te) en hoe m’n supervisor het waarschijnlijk voor zich zag.

Ik heb vandaag weer een gesprek gehad en besproken dat het voor mij vooral belangrijk is dat ik inspeel en leun op medisch antropologisch/sociologisch/sociaal wetenschappelijke theorie, dat dat het uitgangspunt is. En dat betekent dus ook dat ik eerst gewoon theoretisch/conceptueel werk moet doen en goed wil nadenken over het geheel van mijn promotietraject, wat de onderzoeksvraag is en wat de deelvragen zijn die ik dan in afgebakende projecten onderzoek.

Gebruikelijk in de groep waar ik nu zit (in een umc) is gewoon dat je van te voren vier onderzoeksprojecten bedenkt die wel of niet aan elkaar gerelateerd zijn en dan gewoon patsieboem een onderzoek opzet en uitvoert en een paper schrijft en door :stuck_out_tongue: komt zeg maar weinig theorie bij kijken.

We hebben nu afgesproken dat ik een beknopt onderzoeksvoorstel schrijf in de komende twee weken, en dat daarna in 2-3 maanden uitwerk zodat ik gewoon even goed kan nadenken over m’n theoretische raamwerk, onderzoeksvragen, methoden en een globale planning etc. Ik denk dat dat dingen al een heel stuk helderder gaat maken voor iedereen.

1 like

Ik ben echt net gepromoveerd en het was echt zo leuk. Keek er enorm tegenop, maar verdediging viel me alles mee. Zou het zo weer willen doen.
Aan de mede gepromoveerden, hebben jullie je bul in laten lijsten en nog tips of goede ervaringen ergens om dat te laten doen? Heb een beetje rondgekeken maar zie ook niet direct tarieven. Dus ook wel benieuwd aan wat voor bedrag ik moet denken.

18 likes

Ah wat leuk!!
Ik ben over twee weken aan de beurt, hoop dat ik er ook zo positief op terug ga kijken!

2 likes

Gaat helemaal goedkomen! Tijd vliegt voorbij. Heb je ook een lekenpraatje?

Mijne zit nog in die buis en staat naast mn boekenkast :’)

In welke kamer ga je m ophangen?

Als die opgerold is zou ik hem direct uitrollen

1 like

Geen idee nog! Heb ooit ook een prijs gewonnen met mijn onderzoek en die oorkonde hangt in de slaapkamer. Ergens wil je niet zo opscheppen over wat je bereikt hebt, maar aan de andere kant, het is ook gewoon een enorme prestatie waar je trots op mag zijn. Misschien toch wel in de woonkamer boven mijn platenspeler waar ik leuk ingericht hoekje heb.

@Maurice ja inderdaad opgerold. Kan de lakzegel dan beschadigen als het te lang opgerold zit?

1 like

Zeker, probeer het zo snel mogelijk uit te rollen voor een lange tijd te laten liggen en dan pas inlijsten

1 like

Ja heb ook een lekenpraatje! Dus moet dat maar eens gaan maken denk ik haha

Ik ben sinds een half jaar gestart met mijn PhD. Vind het zo leuk tot nu toe, het is echt een goede stap geweest voor mij om dit te gaan doen. Leuke mensen en fijne dagelijkse begeleiding tot nu toe. Was op voorhand heel nerveus door het toch wel negatieve beeld dat rondom de academische wereld hangt.

6 likes

Wat goed dat je op zo’n leuke plek zit! Bij mij was het 4 jaar lang verschrikkelijk :joy: gelukkig waren directe collega’s wel heel leuk.

Wat naar! Ik merk ook dat ik heel vaak denk van hoe lang gaat deze leuke fase nog duren haha. Misschien maakt het feit dat ik niet aan de universiteit werk wel een verschil. Wat heeft jou geholpen om het toch 4 jaar lang vol te kunnen houden?

Bij mij was het eigenlijk al vanaf het begin niet leuk. Dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor! Ik heb het volgehouden door de leuke collega’s om me heen die ook lotgenoten waren, mijn ambitie en plan na mijn PhD, en toch ook wel doorzettingsvermogen. Maar of het allemaal zo gezond was… merk dat, nu ik wel op een veilige plek werk, ik wel beschadigd ben. Vrij achterdochtig, ook bijvoorbeeld bang om vrij te nemen of ziek te melden. Dat slijt er nu na een jaar beetje bij beetje uit.

Ik word helemaal leip van de hoeveelheid tijd en frustratie ik moet besteden aan uitzoeken wat ik allemaal precies moet doen en welke trainingen/introducties etc ik moet volgen EN HOE IK MIJ DAAR VOOR AANMELD :cry: zo irritant dat alle linkjes naar dode paginas leiden, er instructies staan die niet te volgen zijn omdat ze verwijzen naar dingen die niet bestaan, en niemand een antwoord heeft etc :cry: en het is ook echt bij elke grote organisatie hetzelfde he :cry:

2 likes

Dit is ook echt het ding waar ik het minst naar uit kijk van met m’n nieuwe baan beginnen volgende maand, al die eindeloze veiligheidstrainingen enzo verschrikkelijk haha

Ik heb binnenkort een meeting met iemand waarbij ik eigenlijk erg graag een postdoc zou gaan doen (echt erg eigenlijk, ik wilde helemaal niet door in academia/onderzoek maar here I am?? Hun onderzoek vind ik echt heel erg interessant en het sluit goed aan op mijn promotieonderzoek en persoonlijke interesses), hebben jullie misschien tips wat ik zou kunnen doen/voorbereiden om deze persoon alvast te laten weten dat ik graag een kans zou krijgen als er inderdaad een postdoc voor het project komt? Is het not-done om mijn witte-mannen schoenen aan te trekken en gewoon te vragen??

Voor context, ik werk niet op die afdeling, ben er wel erg bekend mee en ik werk samen in een medezeggenschap raad met deze persoon (PI) + een aantal andere mensen van deze afdeling. Ik en de PI hebben eerder dit jaar op hetzelfde mini-congres een keynote praatje gegeven, waarbij we 2 kanten van hetzelfe probleem gepresenteerd hebben (pre-klinisch en klinisch, zeg maar). Ik ben er vrij zeker van dat ze mij wel al kennen, maar niet vanuit onderzoeks-context en alleen in die medezeggenschap raad, waarin ik overigens ook wel een reputatie heb (niet per se negatief, meer dat ik wel veel doe en gedaan krijg, maar ook dat ik erg kritisch ben haha). Het onderwerp van deze post doc is gerelateerd aan mijn promotieonderzoek, maar wel van de andere kant (mijn promotie onderzoek is erg klinisch, deze post doc juist pre-klinisch). Ik heb ook niet per se ervaring met de specifieke technieken waar deze PI gebruik van maakt, maar wel gerelateerde vaardigheden. Ik denk eigenlijk dat ik het wel kan als ik in de laatste paar maanden van mn PhD alvast begin met het leren van die technieken (waar ik overigens ook de tijd voor heb). Maar goed ik heb het ng niet geprobeerd dus misschien overschat ik mezelf ook enorm haha.

1 like