PhD topic

Misschien kan deze persoon wel via een detachering aangesteld worden oid, bijzonder dat je als academicus echt van alles een beetje verstand moet hebben, budgetten, projectmanagement,

1 like

Ik heb mijn eerste ingediende artikel terug met minor revisions (:tada:) en de reviewers zijn echt zo amazing. Ik ben echt een beetje verbaasd (heb eerder wel eens echt asociale reviewers gehad). Heel meedenkend, kritisch, maar ook begripvol en lovend. Ben echt in de wolken en een heel goed voorbeeld voor mezelf in de toekomst, want het doet ook echt iets met mijn welwillendheid om iets met de feedback te doen.

En ze hebben ook nog binnen uren positief gereageerd op mijn verzoek om uitstel.

18 likes

Ik vind het zo irritant dat mijn werkgever alleen EndNote als reference manager goedkeurt. Ik had alles heel chill in Zotero staan, heb ook toestemming van onze ICT persoon maar de hogere ICT personen zeggen dat EndNote de enige optie is. De universiteit die aan mijn umc gelieerd is werkt wel ook met Zotero.

Ik vind EndNote zo lomp en kut vergeleken met Zotero :cry:

A.s. donderdag ben ik aanwezig bij een proefpromotie en ik moet een vraag stellen over de general discussion. Ik heb pas één (proef)promotie, ook nog eens online toen, gezien haha dus ik ben een beetje zenuwachtig over wat er van mij verwacht wordt. Is het oké als ik alleen de general discussion lees of wordt er verwacht dat ik alles of in elk geval ook de inleiding lees? Wat voor soort vraag stel ik??? Het is voornamelijk kwalitatief onderzoek binnen jeugdzorg mocht het uitmaken

1 like

Nee joh niet alles lezen, dat is echt niet nodig.

Ik heb het idee dat dit nogal verschilt per werkplek dus misschien beter om aan je collega’s te vragen, maar wij deden altijd een simulatie van de hele promotie (dus inclusief de formaliteiten en de tijdslimiet), dus je hebt dan niet veel tijd voor je vragen, net zoals de opponenten ~in het echt~. Ik las meestal het hoofdstuk wat me toegewezen was en afhankelijk van hoe ver het onderwerp van me afstond ook de inleiding. Kan me voorstellen dat als je iets uit de discussie wil bespreken het misschien zinnig kan zijn om een hoofdstuk te lezen waar dat stuk discussie op voort borduurt. Soms als ik een bepaalde opponent echt goed kende probeerde ik wel eens een beetje met die “bril” op naar een stuk te kijken, maar dan moet je maar net iemand uit de commissie kennen haha. Ik probeerde vaak een beetje varierende vragen te bedenken, iets methodologisch, iets wat simpelers “goh leg dat nog eens uit”, iets wat meer vooruit kijkend. Meestal kom je toch niet aan alles toe maar dan stuurde ik de rest vaak na. Discussie is wel lastig hoofdstuk in dat opzicht, dan zou ik gewoon één stuk daaruit kiezen en daarop focussen misschien. Of misschien doet iemand nog een gekke stelling of hele wilde aanbeveling aan het eind ofzo dan kun je daar natuurlijk ook vragen over stellen

Uiteindelijk gaat het er meer om dat je als kandidaat even een idee krijgt van hoe lang het nou allemaal duurt en dat je het concept van “random vragen ide op je afgevuurd worden” prima aan kan, dus je hoeft ook geen baanbrekende vragen te bedenken volgens mij hoor.

2 likes

Super, dank, dit helpt erg!

1 like

Hierboven worden al goede suggesties gedaan. Bij de discussie kan je ook altijd zoiets vragen als: hoe beĂŻnvloeden de resultaten over X hoe we naar fenomeen y zouden moeten kijken/wat is er nodig om de praktijk te veranderen? Of iets als je reflecteert op bevinding X, als je dat vooraf had geweten had je onderzoek er dan anders uitgezien? Of als je op basis van je bevindingen een vervolgstudie van twee zou migennopzetten, wat zou dan op basis van je bevindingen volgens jou de meeste prioriteit hebben?
Bij promoties heeft een opponent meestal ca 7 min in totaal, dus inclusief felicitaties, de vraag en antwoord.
Veel plezier, het is ook een goede oefening voor je eigen promotie:)!

2 likes

Oh ja en zoek dus even de officiĂ«le tekst “krachtens mijn recht doch niet zonder toestemming van de rector” of whatever het op de betreffende uni is waar je mee moet beginnen/afsluiten!

1 like

Die zin ken ik alleen van het deel bij de toekenning van het doctoraat. Voor de opponenten is dat denk ik niet van toepassing?

2 likes

Oh bij mijn uni begint elke opponent daar mee “krachtens mijn recht doch niet zonder toestemming van de rector wil ik graag met u van gedachten wisselen over uw proefschrift”

1 like

Ik heb drie (co-)promotoren, waarvan één bij een andere instelling. We willen elkaar 1x per 3 weken zien en zag echt enorm op tegen het plannen van die afspraken met al die drukke agenda’s maar dat gaat via het secretariaat van m’n promotor <3 echt I love die vrouw. Steeds als er weer iets gewijzigd moet worden omdat iemand toch niet kan, mail ik haar van heee sorry dat ik je weer lastig moet vallen maar wil je helpen met dit en dit? En dan begint ze aan die verschrikkelijke puzzel en zegt tegen mij “je valt mij helemaal nooit lastig!”

#blessed

3 likes

Ik heb de afgelopen acht weken een vak gevolgd op de UvA voor PhDs over etnografisch onderzoek en het was zo leuk en waardevol en leerzaam :heart_eyes::heart_eyes: baal echt dat het nu voorbij is, en dat ik nu weer verloren/op mezelf ben wat dit betreft

Heb wel nummers uitgewisseld en afgesproken in contact te blijven met de anderen die het vak volgenden, we hebben een afspraak gemaakt voor over twee weken en willen misschien ook een soort writing group hebben samen.

Zitten er hier nog mensen die nog niet zo lang bezig zijn met hun PhD doen of is vrijwel iedereen al klaar? :sweat_smile: