Ik heb gisteren m’n promotie gehad en het was een fantastische dag!! Vond de verdediging zelf superleuk om te doen, was eigenlijk ook helemaal niet zenuwachtig. En daarna zoveel mooie speeches en kaartjes enzo gekregen van m’n begeleiders/collegas/familie/vrienden echt een topdag!
Gefeliciteerd, heb je nog tips voor degenen die gaan promoveren die je wilt delen nu het nog allemaal vers is
Nee niet echt eigenlijk. Vond het zelf wel superfijn een week ervoor een proefpromotie te doen, dan heb je iig die formaliteiten al een keertje doorlopen en kan het besef dat je eigenlijk gewoon best veel weet en 45 minuten heel kort is even indalen haha. Ik was daarvoor nog wel een beetje gespannen maar daarna niet meer. Verder heb ik niks bijzonders gedaan in m’n voorbereiding eigenlijk, heb natuurlijk wel alles nog een keertje doorgelezen en even gekeken of er nog nieuwe papers waren sinds ik m’n proefschrift ingediend had/wat m’n opponenten zelf recent gepubliceerd hadden, maar ik had zelf wel heel erg het gevoel dat met 4+ (in mijn geval 5,5) jaar aan werk je het niet meer echt kan redden of opfokken in de laatste week dus dat het ook geen zin heeft om je daar druk om te maken
Gewoon de witte mannen schoenen aantrekken en gaan koffiedrinken, succes!
Lekker laat om hier nog op te reageren want ik zat eerst in m’n hoofd nog even in m’n eigen promotiebubbel haha. Maar: ik zou zeker je interesse kenbaar maken en daar ook niet te veel doekjes omheen winden. Denk je dat er binnenkort een vacature daar vrij komt/er al financiering voor is, of zou je daar bijv. nog een beurs voor aan moeten vragen?
Zou in elk geval zeker niet te bescheiden zijn, ik heb het afgelopen jaar postdoc plekken gezocht en ik vond het een vrij harde wereld out there en ik ken echt bijna niemand die recent een plek heeft gevonden met “gewoon op een vacature reageren” dus je moet het denk ik juist ook van dit soort dingen hebben!
Nee hahaha heel erg goed toch, gefeliciteerd nog eens!! En lief juist dat je alsnog wat reageert.
Deze PI heeft al een (grote) beurs ontvangen, maar ik weet niet of het plan is dat er een postdoc op het project komt (als het zou kunnen, zou ik zo weer solliciteren voor een PhD
). Ik weet ook niet hoe snel het al zou beginnen (is geen klinisch project voor zo ver ik weet), maar ik ben wel bereid om desnoods na het indienen van m’n boekje al te beginnen 🫠 de laatste maanden van mijn phd contract worden toch door dezelfde faculteit betaald
Oh dan zou ik het zeker opbrengen! Dan heb je ook een makkelijke opening dus dat scheelt. Er is soms ook nog wel wat te schuiven qua postdoc ipv een phd aannemen mocht dat zo op de planning staan. En gewoon even voor jezelf goed bedenken waarom jij die kant op wil en waarom je het project interessant vindt, en waarom je denkt dat je er een goede kandidaat voor bent zodat je het goed over kan brengen. De meeste academici hebben ook een bloedhekel aan sollicitatieprocedures moeten doen geloof ik, dus als ze via een weg als deze aan kunnen nemen is dat voor hun ook een voordeel (dus stel je ook zeker niet te nederig op haha).
Ik ben nu ruim een maand bezig op m’n nieuwe phd plek en het is zó’n verademing ten opzichte van mijn vorige ervaring en gewoon in zichzelf zó leuk. Echt een super leuke, warme, gezellige, gemotiveerde, steunende onderzoeksgroep, het contact met m’n supervisor is heel fijn (mede doordat ik ook een totaal ander mens ben ten opzichte van mijn vorige ervaring). Vind het nog steeds jammer dat ik geen directe collega’s heb met een achtergrond in antropologie/sociologie om mij daar een beetje aan op te trekken methodologisch/theoretisch gezien, maar in tegenstelling tot de vorige plek wordt het hier door m’n promotieteam hartstikke aangemoedigd om zelf die contacten te leggen en wat externe hulp/begeleiding/samenwerking te organiseren. Dit is echt een schot in de roos ![]()
(en ook omg wat een verschil of je gepassioneerd over een onderwerp bent of niet
)
Kan iemand mij wat over de afrondende fase vertellen voor het krijgen van een datum. Moet je de intro hebben, hoofdstukken en discussie alleen? En stel je voor dat je een artikel hebt gesubmit en je moet een half jaar wachten tot je mag promoveren en je artikel is in de tussentijd geaccepteerd mag je het artikel dan in de nieuwe versie in je boekje zetten?
Dat verschilt per universiteit. Mijn hele proefschrift moest zijn goedgekeurd voordat ik een datum kreeg, maar bij een vriendin op een andere uni mocht ze bellen voor een datum en daarbij kreeg ze een deadline voor de definitieve versie. Dat moet je dus even aan je promotor vragen haha. Je mag natuurlijk je definitieve versie niet meer aanpassen, maar als die nog niet goedgekeurd is zou je een publicatie denk ik nog wel kunnen updaten.
Je moet er even het promotiereglement van je universiteit er op naslaan. De versie die naar de leescommissie is gestuurd en is goedgekeurd mag inhoudelijk niet meer aangepast worden. Doorgaans mag je wel nog de status aanpassen naar gepubliceerd als beschrijving bijvoorbeeld. Maar de inhoud niet meer aanpassen naar de gepubliceerde versie.
Random vraag: Ik werk sinds kort in een onderzoeksgroep en een aantal promovendi gaan op korte termijn promoveren en ik word dus steeds om bijdragen gevraagd voor cadeaus, wat vinden jullie normaal om te betalen? Ik ken deze mensen dus niet goed omdat ik er nog niet lang werk, maar de onderzoeksgroep is wel “hecht”
Ik deed meestal iets tussen de 10 en 30 euro afhankelijk van hoe close ik met mensen was (en of ik zelf nog een cadeautje kocht ofzo). Kan me wel voorstellen dat de cultuur hier omheen ook wel erg verschilt per werkplek hoor
Merkte bij mezelf dat als ik paranimf was en het geld inzamelde ik mensen judgede voor alles van 5 euro of minder voor een medepromovendus hahaha verder boeide het me niet echt.
Moet ff mijn succes van de daken schreeuwen. Nadat ik een jaar en 10 versies aan mijn eerste paper heb geschreven, hebben mijn promotoren zojuist aangegeven de tweede versie van mijn tweede paper dat ik in twee maanden solo heb geschreven super te vinden. Nog een weekje wat puntjes voor clarity oplossen en het kan de deur uit?
Ik ben echt zo gefrustreerd, een van mijn copromotors heeft tot nu toe bij elke paper voor vertraging gezorgd op verschillende manieren. Nu dacht ik voor mijn laatste artikel dat het wel makkelijk zou gaan (maar 3 auteurs, kort artikel, Nederlands tijdschrift) maar voor het indienen wordt er gevraagd om een formulier met handtekening van alle auteurs en ze weigert het al 2 weken te tekenen
Dit artikel is ook al een maand klaar. Ik snap ook echt niet waarom ze dit doet? Zij is laatste auteur?
Ik heb een beurs van ongeveer 2 ton toegewezen gekregen haha omg. Het voelt echt als heeeeeeeel veel, en dit was de eerste keer dat ik überhaupt een beurs aanvraag heb gedaan, ik heb geen idee wat ik moet doen?? Onze Finance persoon is ook al op vakantie ![]()
Zetten jullie beurzen enzo ook op je CV? Zo ja, hoe dan? Ik ga dit geld niet voor mezelf gebruiken maar ben er wel best trots op
Woowww gefeliciteerd!!! Dat is echt vet goed. Zeker op je cv zetten. Hebben jullie tips voor kleinere grants gericht op jonge vrouwelijke onderzoekers?
Gefeliciteerd! Dit kan je zeker op je cv zetten, heel nice! Had je in de aanvraag al een plan en budget opgenomen? En had je dat besproken met de controller?
Ja! Budget en planning was al helemaal goedgekeurd (echt 1 dag voor de deadline destijds wel, had daar zo veel stress van), vraag is nu wel geloof ik nog onder welke faculteit het gaat vallen. De persoon die ik in gedachten had om dit project uit te gaan voeren werkt nu bij een andere faculteit (wel nog zelfde universiteit), ik kan me niet voorstellen dat dat zo’n probleem gaat zijn maar tegelijkertijd heb ik ook geleerd dat er echt enorme verschillen tussen faculteiten kunnen zijn waardoor ik straks waarschijnlijk weer eerst 2 maanden in HR-hel zit ![]()
Misschien kan deze persoon wel via een detachering aangesteld worden oid, bijzonder dat je als academicus echt van alles een beetje verstand moet hebben, budgetten, projectmanagement,