PhD topic

Ik heb voor bepaalde dingen wel deadlines natuurlijk, presentaties/beurzen enzo. Maar ik doe dit project verder vooralsnog alleen helaas, en mijn baas is nogal van het ALLES ZO SNEL MOGELIJK en toxic productivity, à la “ik werk elke avond tussen 8 en 12 nog thuis en daardoor heb ik 20 uur extra in m’n week” en “ik was tijdens mijn postdoc meestal tot 11 uur 's avonds bezig”. Dat maakt het misschien ook wat ingewikkeld, want ik ambieer zo’n leven gewoon niet en ze vraagt het ook niet van me, maar het maakt het perspectief op “wat is een normale manier van werken” misschien wel een beetje ingewikkelder ook.

Maar goed, moest het misschien ook gewoon even uitspreken want heb nadat ik dit gepost heb vandaag best normaal gewerkt en denk dat ik morgen maar weer eens de pomodoro techniek ga proberen. Moet het misschien ook niet over analyseren en gewoon dingen gaan doen haha

1 like

Ik heb ooit een artikel gereviewd waar ik best kritisch over was, waarover ik toen nog grapte tegen collega’s dat ik echt mijn innerlijke Reviewer 2 gechanneld had. Nu hebben de auteurs het opnieuw ingediend en ik was ook daadwerkelijk reviewer 2 :skull: letterlijk en figuurlijk. Hun rebuttal letter is 20+ pagina’s waarvan 75% reactie is op mijn commentaar :upside_down_face: Het is nu wel een stuk beter maar omg heb ik mezelf met veel werk opgezadeld om dit allemaal te moeten lezen weer

2 likes

Mijn proefschrift is (onvoorwaardelijk!!) goedgekeurd :partying_face::partying_face::partying_face: en ik heb een datum voor mijn verdediging! Is er iets wat jullie tijdens je verdediging gedaan hebben of wat iemand anders deed wat echt een aanrader is/snel vergeten wordt /leuk is voor de familie vrienden etc? Mijn verdediging is op een vrijdag en ik wil sowieso een feestje geven in de avond, en heb mijn favoriete bar al geboekt :dancer:

19 likes

Iemand had een live tekenaar cadeau gedaan en ze heeft een tekening gemaakt van de PhD er tijdens te verdediging en dat was heel mooi!

Andere goede cadeau’s die ik van vrienden kan herinneren is het professioneel laten inlijsten van je bul.

En desk dingen die wat duurder zijn zoals een mechanic toetsenbord met mooie kleuren

3 likes

Mag ik jullie vragen hoeveel jullie gespaard hebben voor je promotie en wat jullie hebben uitgegeven: drukkosten, bar, outfit, cadeaus aan commissie of niet?

Dit waren bij mij de kosten:
Drukkingen: 2000 euro (maar gecovered door de uni) (150 stuks)
Receptie na promotie:1000 euro
Diner na promotie met promotieteam/paranimfen en gezin: 1000 euro
Feest (100 man ong): 2000 euro
Cadeau voor promotieteam etc: 200 euro
Mijn outfit was een pak van Sandro gekocht in de sale. Ik denk 100 euro.

2 likes

Ik heb de volgende kosten gemaakt toen:

Proefschrift drukken: 1107 euro (75 stuks)
Eten besteld bij proefpromotie: 81 euro
Fotograaf promotie: 470 euro
Receptie na promotie: 917 euro
Lunch met familie en promotoren: 430 euro
Eten met vrienden voor feestje: 230 euro
Feestje: 1237 euro

Outfit was bij mij het cadeau van m’n moeder voor m’n promotie, cadeaus aan commissie vind ik echt belachelijk, mijn promotoren heb ik als bedankje meegenomen voor de lunch met m’n familie en paranimfen. Ik heb trouwens wel nog een doosje bonbons als bedankje voor m’n paranimfen gekocht en dat zit hier niet bij maar dat waren ook de kosten niet op het geheel. Ik kreeg 500 euro van m’n instituut als bijdrage voor de drukkosten, en 500 euro van m’n begeleider als bijdrage (heel lief, hoorde ik pas kort van tevoren ook dus had daar helemaal niet op gerekend) .

4 likes

Oja fotograaf vergeten, dit was 400 euro en het cadeau voor de commissie ben ik vergeten te geven (het was wijn) en dat heb ik zelf lekker opgedronken hahaha.

2 likes

zo hoor ik het graag

3 likes

Ik zit regelmatig in promotiecommissie en het is zeker niet zo dat een cadeau voor hen een must is. Ik vind het persoonlijk wel altijd leuk als de kandidaat een kaartje of een kleinigheidje heeft omdat het veel werk is (ik lees het boekje altijd twee keer) en dat vrijwel altijd buiten werktijd. Echt onzin zoals Chuckie hierboven zegt, vind ik het dus niet.

3 likes

Ja ik vind het idee van cadeaus geven aan mensen die je beoordelen gewoon heel ongemakkelijk? Wil zeker niet ontkennen dat er veel tijd in gestoken wordt hoor maar vind het niet het soort relatie waar cadeaus bij passen. Maar goed ik weet ook wel dat de etiquette en meningen rond dit soort dingen erg verdeeld zijn tussen vakgebieden/unis

2 likes

Mijn kosten:

Drukken: 2000
Receptie na promotie: 700 (maar had het karig gehouden)
Cadeautjes commissie + paranimfen: 128
Kostuum paranimf: 100
Borrel + walking dinner: 3800

Totaal: ± 6800 euro

Was al begonnen met sparen in de eerste maand van mn PhD :grimacing:

2 likes

Jeetje wat een kosten zeg, ik moet zeggen dat ik er een beetje van schrik. Ik geef zoveel geld liever uit aan een vakantie daarna dan een dinner voor collega’s.

1 like

Ja snap ik helemaal. Je kan het ook bewust kleiner houden of zo gek maken als je zelf wilt. Ik had veel familie en vrienden die van ver kwamen. De borrel en walking dinner was voor ongeveer 60-70 mensen en ze mochten bijvoorbeeld ook speciaalbier en dergelijke bestellen. Ik heb geen afzonderlijk diner met de commissie gedaan maar ze gewoon uitgenodigd voor de borrel en diner en in de praktijk is meerendeel niet gekomen. Dikke prima, wilde ook liever m’n geld besteden aan m’n familie en vrienden. :blush:

4 likes

Het voelt alsof ik met de bejaarde leeftijd waarop ik m’n phd begonnen ben last woman standing ben hier en jullie allemaal al klaar zijn, maar misschien leest iemand dit nog:

Ik ben opzoek naar een goed boek over wetenschappelijk(e artikelen) schrijven in de social sciences (specifiek antropologie, sociologie, STS), en/of heeft iemand toevallig een specifieke tip voor nuttige schrijf en/of presenteer cursus voor promovendi bij de Universiteit Leiden? Ik zit zelf bij het LUMC en ik denk dat ik wel mee kan doen bij de Universiteit Leiden maar het is heel ingewikkeld te achterhalen wat er nou precies is voor promovendi als je zelf daar geen aanstelling hebt :nerd_face: met specifieke tips kan ik misschien gericht zoeken/toegang fixen.

En mocht iemand dit lezen die zelf op zoek is naar tips, Listening to People van Annette Laraeu is echt een heel fijn boek over kwalitatief (etnografisch) onderzoek, leest echt alsof je een persoonlijke mentor hebt :v:

1 like

Denk dat je hier niet snel andere antropologie promovendi gaat vinden op mij na. Ik zou antro bij de uni leiden mailen voor hun aanbod en belangrijker nog een introductie bij je peers. Daarnaast ook kijken hoe het zit met vakken op andere uni’s. Bij de uva weet ik taalgericht wel welke je moet hebben. Als het echt om etnografie schrijven gaat denk ik dat het nuttiger is om veel werk van anderen te gaan lezen die in jouw hoek schrijven en in (peer)feedback groepen terecht re komen. Ik ken op zich nog wel een paar echt goede etnografische boeken in de medische hoek. Daarnaast zijn er veel groepjes waarin mensen elkaars werk lezen, workshops volgen met andere phds en grote namen. Ding is dat dat in mijn ervaring veel langs informele lijnen gaat, dus je moet in het goede netwerk komen. Zou wat dat betreft een dag gaan zitten om per uni de Nederlandse namen in jouw hoek op te zoeken en hen eens te mailen.

1 like

Extra bedankt dat je vaak reageert en meedenkt in dat geval :slight_smile: ben wel benieuwd naar je specifieke tips voor taalgerichte vakken bij de uva en boeken! M’n proefschrift moet op basis van artikelen, wel etnografisch onderzoek maar zal daar meerdere artikelen over publiceren (wie weet later een boek, ik denk wel dat ik echt veel rijke data ga verzamelen, meer dan waar ik in m’n contracttijd over kan schrijven). Ik lees sowieso veel en ik kan ook wel schrijven, maar ik verwacht dat ik echt nog wel veel kan leren van een cursus of vak academisch schrijven, en zeker gegeven m’n begeleidingsteam geen ervaring heeft met zulke artikelen en ik daarom weinig verwacht te hebben aan hun feedback en tips (rondom hoe je een artikel in een sociologisch/antropologisch/sts schrijft). Ik ben heel hard aan het werk om in de juiste groepjes te komen :joy: ik heb begin dit jaar wel het vak ethnographic research practices gevolgd bij het aissr van de uva, dat was MEGA nuttig en leuk en ik doe hard m’n best iets op te zetten met die mensen waarmee ik het volgden om elkaar te blijven zien. En ik ga er ook werk van maken komend studiejaar eens langs te gaan bij de Health, Care & the Body groep op de uva. Ik vind de uva sowieso een fijnere plek, heb er ook gestudeerd en het is dichterbij voor mij, ik heb niet zoveel met Leiden en ken daar vrijwel niemand (de enige persoon die ik daar kende zit inmiddels bij de uva), maar lumc heeft natuurlijk geen formele band met de uva dus workshops/trainingen/vakken zijn niet toegankelijk of relatief duur (maar ik heb dan weer het idee dat de universiteit leiden sowieso niet zoiets heeft als het aissr? Maar ik ga nu iemand mailen om daarover te informeren).

Heb je toevallig ervaring met die andere vakken die het AISSR aanbiedt, dat vervolg etnografievak bijvoorbeeld, of dat theorievak?

Als je andere specifiekere tips hebt, voor groepjes/workshops/whatever hoor ik het graag, misschien ken ik via via toch ook wel iemand of heb ik een link