Piercingtopic

Dat het fout is gegaan kan aan heel veel dingen liggen natuurlijk! Nazorg, materiaal van de sieraden, de plaatsing van de piercings etc. Echt ontsteken gebeurt niet zo gauw gelukkig. Van welk merk is de spray die je gebruikt? Easypiercing?

Maar inderdaad, ik zou absoluut geen wattenstaafjes gebruiken. Ik copypaste even onze recap van de nazorg:

• Gebruik steriele zoutoplossing (geen zelfgemaakte zoutoplossing) 1-2x per dag. Spray voor ieder gebruik in de wasbak om residue uit het sproeikanaal te verwijderen, spray dan op je piercing, laat het 3-6 minuten zitten en spoel dan af met water. Droog je piercing voorzichtig met een gaasje of schoon keukenpapier. Gebruik NOOIT wattenstaafjes, wattenschijfjes etc.
  • Blijf (buiten het schoonmaakproces om) van je piercing af, draai je sieraad niet en slaap er niet op (gebruik een haarklem om te voorkomen dat je op de kant van je piercing slaapt of gebruik een reiskussentje bijvoorbeeld). Ga niet zwemmen, naar de zonnebank of naar de sauna in de eerste 6 tot 8 weken.
  • Zorg ervoor dat je piercing droog blijft, behalve als je je piercing schoonmaakt natuurlijk.
  • Gebruik geen heftige producten of huisgemaakte oplossingen op je piercing (zoals alcohol, tea tree olie, Sterilon etc)

Oh en piercen is wel zeker veel beter dan schieten, ook als het ‘maar’ oorlellen zijn. Er kleven heel veel nadelen aan gaatjes schieten namelijk. Ik heb hier wel vaker over gepost, maar zal het in het kort (of nou ja, zo kort mogelijk) opschrijven:

• Degene die gaatjes schieten in de Claire’s oid hebben (bijna) geen opleiding gehad, een goed leerlingschap van piercers duurt jaren en ze blijven zich continu ontwikkelen (dus ze hebben er echt veel meer verstand van)
  • Naalden zijn veel scherper dan het botte sieraad wat door je oor gedrukt wordt (het scheurt met grof geweld een gat in het weefsel), dus je voorkomt een hoop onnodige schade
  • Piercing guns zijn heel onhygiënisch, ze kunnen namelijk niet gesteriliseerd worden (plastic kan niet in de autoclaaf) en daardoor kunnen bloedgedragen aandoeningen (zoals hepatitis, HIV etc) ook overgedragen worden. Naalden zijn natuurlijk maar voor éénmalig gebruik en alle andere tools kunnen worden gesteriliseerd.
  • Naalden zijn veel preciezer en piercing guns zijn vrij inaccuraat, dus je piercings komen ook echt waar je wil.
  • Materialen bij juweliers zijn vaak eigenlijk helemaal niet geschikt voor piercings. Zilver kan bijvoorbeeld oxideren en een permanente tattoo achterlaten (dit heet argyria), en veel sieraden bevatten ook nikkel terwijl heel veel mensen een (lichte) nikkelallergie hebben. Goldplated is ook geen goed idee, want die plating kan natuurlijk loslaten en de wond irriteren.
  • Ook de ‘one size fits all’ sieraden passen niet bij iedereen en de vlinderachterkantjes worden vaak veel te strak aangeduwd. Je ziet best vaak ingegroeide sieraden. Daarnaast zijn die achterkantjes de perfecte broedplaats voor bacteriën, want er blijft veel rommel in zitten.
  • En in het algemeen is piercen pijnlozer :stuck_out_tongue:

Hier nog wat plaatjes ter illustratie:
afbeelding

(dit is zo’n oorbel vs een naald, de ‘drag’ van een naald is veel minder en het kost dus veel minder moeite om het weefsel te doorboren)

13 likes

Zo fijn dat jij vaak de moeite neemt om onderbouwde antwoorden te geven op vragen!

3 likes

Ik heb onlangs wel oorbellen laten schieten (sorry @Radio ) maar ik vraag mij af of ik de “knopjes” na 6 weken weg moet gooien? Ze zijn helemaal van zilver. Zijn oorbellen die gebruikt worden bij het schieten andere oorbellen dan die je “normaal” koopt?

Volgens mij zijn ze dikker dan oorbellen die je daarn akoopt. En prima toch dat je hebt laten schieten. ik heb 5 oorgaatjes laten schieten en allemaal prima genezen. Wat dat betreft zijn mijn piercings echt moeilijker, maar goed, die vragen ook wel meer verzorging en daar ben ik geen held in

2 likes

Ik word echt leip van mijn neuspiercing. Het blijft ook nu met een knopje, vochtbultjes creeren en soms ontsteken en ik ben ten einde raad. Ik vrees dat ie er maar gewoon uit moet maar ik vind t zo kut :sob:

1 like

Is dit geschikt om te dragen als helix piercing, of zijn dit oorbellen? Hoe zie ik eigenlijk het verschil?

3 likes

De dikte. Piercings zijn vgm iets dikker dan oorbellen.

1 like

En zou ik het kunnen weten of bovenstaande dik genoeg zijn om een piercing te zijn?

Dr staan mm bij maar ik weet even niet of dat de lengte is plus de groote van de bloem.

1 like

Wat @Soy.peor zegt, het gaat om de dikte. Over het algemeen zijn piercings dikker dan oorbellen dus evt kan je gaatje kleiner worden. De afmeting die daar staat is trouwens lengte, niet dikte. Dat is variërend van 0,8 tot 1,2 ongeveer volgens mij

1 like

Zoals ik ze eruit vind zien lijken ze wel iets dikker dan standaard oorbellen. De gauge heet dat. Piercings zijn volgens mij vaak 16G en normale oorbellen 20G (hoe groter de gauge hoe smaller). Het staat er alleen niet bij, dus dat maakt het wel een beetje lastig

1 like

Ik wil graag een nieuw sieraad voor mijn tragus. Nu kwam ik een piercing tegen met een zogenaamde “threadless top”. Hebben jullie daar weleens van gehoord en is dat een aanrader?

Zie link: 14kt. Gouden Threadless Top met Prong-set Gekleurde Opaal Steen

Ja ik heb ook zo eentje in m’n high lobe, die duw je er in! Vind het prima en makkelijker zelf erin te doen. Kost alleen wat kracht om ‘m eruit te krijgen dus dan is een tangetje wel handig. Als je in dit topic zoekt op threadless vind je volgens mij ook nog plaatjes van Radio waarom threadless hygienischer zou zijn (weet alleen niet meer zeker of het dan ook met zo’n duwsysteem is of anders)

1 like

Wat is een goede piercingzaak in omgeving Rotterdam?

Ulg ik heb de hele tijd van die irri vochtbultjes die niet weg willen. Pleurt op!

Classic Glamour
Bron: zoekfunctie

3 likes

Heeft iemand misschien tips?
Ik ben op zoek naar een niet al te dure goudkleurig threadless end met een wit opaaltje die plat op je huid ligt (zo’n plat mogelijke zetting dus) en dan ook nog eens heel klein: 1,5 mm liefst
Ik zie op etsy wel 1,5 mms maar die zijn zo hoog (niet plat)
Misschien zoek ik ook wel iets wat niet bestaat :wink:

1 like

Misschien als je zoekt op ‘opal cabochon’? Dat is een slijptechniek waarbij het steentje ronder/platter is zeg maar. Ik heb zelf zo’n klein opaaltje via Etsy, maar die met van die klauwtjes in een setting, en niet plat inderdaad.

Cabochon is meer zoals dit bijv:
image

1 like

Ik ging langs voor een check-up van anti-lobe (vochtbultjes zijn bijna weg) en heb vrij impulsief een septumpiercing laten zetten :grin: Hij had een ringetje over ivm een uitgevallen afspraak en toevallig tijd. Meant to be! In de spoiler een foto. Als iemand tips heeft voor de poriën op mijn neus hoor ik dat ook graag :+1:

Samenvatting

28 likes

Zoek je echt goud of goudkleurig?

1 like