Plantaardig/vegan eten #2

Ik doe ook wel eens gewoon gemarineerde tofu voor poke bowls!

Iemand tips om m’n lasagne lekkerder te maken. Maak de vegan ragu van Ottolenghi die echt top is, maar de lasagne die ik er vanavond mee maakte kan echt wel beter. Mijn bechamelsaus heb ik met ongezoete Alpro sojamelk gemaakt (0g suiker), maar smaakte toch nog licht zoetig / beetje wee ofzo? Wel lang geleden dat ik melk bechamelsaus heb gehad dus kan het moeilijk vergelijken. Maar de saus miste wat diepte ofzo?
En vooral: de kaas die ik bovenop deed smolt niet, maar bleef hard / krokant. Welke vegan kaas zou wel lekker zijn hierop? Had nu een mix van de parmesan en mozzarella van nourish. Vooral de mozzarella was geen succes…

1 like

Ik vind die van Vivera echt heel lekker! Maar ik weet niet hoe normale zalm smaakt dus ik kan het niet vergelijken.

Als ik kaas wil die smelt koop ik het liefst die van de Jumbo. Die druipt altijd zo van mn pizza af als ik teveel erop doe.

Ik heb een violife mozzarella verslaving. Smelt goed en heeft een heerlijk kazige smaak, in tegenstelling tot de ‘olie’ smaak van veel plantaardige merken.

3 likes

Hoe heb jij je bechamelsaus gemaakt dan? Vind zelf havermelk lekkerder dan soja.(maar wel 1 met weinig haversmaak, oatly bijv.) Voor diepgang gebruik ik vaak nog edelgist vlokken en miso.

Een beetje mosterd door je bechamel geeft ook altijd een diepere smaak!

1 like

Ik gebruik zelf het liefst haverroom, verdund met een beetje water en een klein stukje van een bouillonblokje. Als het klaar is voeg ik een snufje nootmuskaat toe. Vind het nooit zoetig smaken.

1 like

Gewoon met plantaardige boter (van de ah) en bloem een roux gemaakt, melk erbij en roeren tot bechamel. Gekruid met nootmuskaat (en peper en zout natuurlijk). Misschien de volgende keer wat meer zout en kaassaus van maken?
Iets van room vind ik ook geen slecht idee @Strawberyy En ga inderdaad op zoek naar havermelk zonder suiker, toch iets neutraler van smaak dan soja.

En thanks voor de kaastips!

1 like

Ik vind de ongezoet soja van melkan in bechamel heel vies, gebruik zelf altijd ongezoet soja van ah huismerk. Soms ook oatly barista want dan is de rest vd melk op, maar das wat duur.
Ik doe er vaak ook miso of edelgistvlokken of allebei door.

2 likes

Van een beetje edelgist en miso wordt het niet direct een kaassaus. Vooral wat zoutiger en dieper.

1 like

Haha nee dat snap ik! Ik bedoelde: kaas toevoegen en er kaassaus van maken.

3 likes

Ik heb afgelopen week het bakboek Taart ende Koeck gekocht en vanmiddag eerste keer uit gebakken. Ik heb de marble cake gemaakt maar het is echt niet lekker? Ik vind hem vrij smaakloos en mijn vriend noemde het zelfs bitter. Heb precies het recept gevolgd en weet echt niet wat er mis is gegaan :frowning:
Ik hoop dat de andere recepten meer een succes worden.

1 like

Welke? Die van Vivera vind ik niet heel erg lijken op het echte, maar ik vind het zo ontzettend lekker!

3 likes

Wat stom! Ik heb die nog niet gemaakt, maar de koekjes met pijnboompitten lijken ook niet helemaal te kloppen, het bakpoeder kan wel door de helft, want anders proef je die vieze bakpoeder smaak.

3 likes

Aahh deze is inderdaad niet lekker. Lees ik veel op Facebook. Chocoladetaart met hazelnoot, bananenbrood en passievruchtcheesecake zijn heel lekker!

1 like

Heeft iemand deze wel eens gehad? Smaakt het een beetje neutraal of proef je heel erg een kokossmaak? Ik ben op zoek naar een vervanger van kwark die niet op basis van soja gemaakt is. Ik vind t tot nu toe allemaal erg muf of overheersend smaken en mis echt dat zurige van kwark en de dikkere structuur… :pensive:

1 like

Ik heb goede verhalen gehoord over die van Vegan Zeastar, maar zelf nooit gehad.

3 likes

Ik vind de tiramisu uit dit boek ook super lekker!

1 like

Thanks voor de tip, want die koekjes leken me ook lekker. Wat zijn jouw favorieten uit het boek?

Ja ze zijn ook echt lekker hoor! Maar zoveel bakpoeder is niet nodig! Zo uit mijn hoofd oik de passievruchten cheesecake maar ik zal thuis ook eens kijken!

1 like