Plantaardig/vegan eten #2

Je hebt vegan cake mix, heb ik zelf weleens gebruikt en was wel prima! Kun je evt ook nog wat aan toevoegen, ik had er toen lavendel in gedaan en een snelle frosting gemaakt geloof ik. Maar bijv citroen/maanzaad kan ook!

En verder nog wat verse sappen? Groente sapje en verse jus.

1 like

Schuitjes van little gem/witlof/roodlof afwisselend vullen met baba ganoush, muhammara en hummus. Dat ziet er heel gezellig uit op een grote schaal en is low effort.

Je zou ook nog een soepje kunnen maken, of een gazpacho. Koud vind ik een klassieke gazpacho, een doperwt soepje en bietengazpacho heel lekker.

2 likes

en @Rockstar en @Musa Dat zijn fijne ideeƫn, dank jullie wel! Plantaardige yoghurt (en dito melk, en havermout en muesli) heb ik sowieso in huis, soep eet ik zelf heel graag (stom dat ik daar niet aan gedacht heb) en die schuitjes klinken erg lekker!

2 likes

Komt er toevallig nog een picnicbestelling? Die vegan worstenbroodjes zijn fantastisch!

2 likes

Daar heb ik al zoveel over gehoord hier op het forum dat ik speciaal daarvoor zou bestellen - maar ik denk niet dat ze in Belgiƫ bezorgen :frowning: .

3 likes

Vriezen jullie wel eens soja/amandel/haver/erwten drink in?:blush:

2 likes

Zijn er hier vegan moeders die hun kind borstvoeding (hebben ge) geven? Gebruik(t)en jullie exta supplementen?

Ja heb ik gedaan en nee dat is op de gebruikelijke supplementen voor baby’s en je eigen normale supplementen niet nodig. Dus kind krijgt eerst vitamine K (van dag 8 - 12 weken) + D (vanaf dag 8) en later alleen nog D (tot 4 jaar oud). Moeder B12 + omega 3 (+ eventueel D, als je dat normaal gebruikt). Maar die laatste zijn niet per se nodig voor het borstvoeden, die zijn gewoon standaard verstandig.

1 like

Ik heb hier geen ervaring mee maar er is onlangs een onderzoek naar buiten gekomen waaruit blijkt dat borstvoeding van moeder die veganistisch eten, net zo goed de essentiƫle voedingsstoffen stoffen bevat als dat van moeders die niet veganistisch eten.

Ik neem zelf iedere dag vitamine b12 en vitamine d. Omega 3 haal ik voldoende uit voeding maar kun je ook in de gaten houden.

3 likes

Heb je misschien dat onderzoek nog? M’n zus wordt belaagd door haar schoonzus dat ze perse vlees moet gaan eten als ze ooit kinderen willen. Heb het met googelen zelf nog niet kunnen vinden.

Vervelend voor je zus! linkje naar het onderzoek zelf niet, maar als je zoekt op borstvoeding vegan, zie je wel meteen media die er naar verwijzen.

Een beetje vroeg, maar hebben jullie nog aanraders voor vegan chocolade kruidnoten? Ik was altijd fan van de bolletje extra puur maar ik had vorig jaar al heel veel moeite om die te vinden en dit jaar lijken ze helemaal niet meer te bestaan :sob:. Zelf bakken doe ik ook wel maar zo uit de supermarkt vind ik toch ook wel makkelijk.

Geen pure chocola, maar Hema heeft vegan truffelkruidnoten. Niet in een plastic zakje maar in een kartonnen doosje met plastic eromheen.

6 likes

Ik kocht onlangs deze bij AH:

AH Glutenvrij Kruidnoten chocolade #AlbertHeijn https://www.ah.be/producten/product/wi532284

Geen idee of ze vergelijkbaar zijn met die van Bolletje, ik vond ze niet super bijzonder maar wel gewoon ok.

2 likes

Ik mis die van Bolletje ook!! Die waren zo lekker. Ik heb de glutenvrije van AH geprobeerd maar die smaken niet naar kruidnoten en ik vond ze heel hard. Die van Ekoplaza zijn wel okƩ maar lang niet zo lekker als die van Bolletje (veel zoeter).

Als ik pannenkoeken zou willen bakken met amandelmelk kan ik dan de verhoudingen hetzelfde houden als bij koemelk
Ik lees verschillende tecepten met verschillende resultaten

Je kan denk ik het beste je droge ingrediƫnten mengen en dan al kloppende met een garde de melk erbij schenken. Dan kun je vanzelf stoppen wanneer je de consistentie goed vindt. Eventueel een proef mini pannenkoekje bakken om te kijken of hij goed bakt.

1 like

Pure chocolade Kruidnoten van Happy chocolate bij de EkoPlaza ! Erg lekker , heb al 2 zakjes op haha

2 likes

ik raad la vie aan voor de spekjes

2 likes

Heb je de chorizo van Garden Gourmet al geprobeerd? Die vind ik wel lekker.

2 likes