Plantaardig/vegan eten #2

Ja, had al naar Katje gekeken hier bij de Ap. Maar overal stond veggie op en niet vegan. Dus vandaar mijn twijfel. Ben hier namelijk geen expert in :grimacing: Zal morgen nog eens goed zoeken.

Ik weet in ieder geval dat standaard Skittles en Dummies ook vegan zijn.

2 likes

Bij Katja staat voorop veggie en achterop vegan.

1 like

Ah okƩ, top. Dankjewel!! Heb ik dat over het hoofd gezien.

2 likes

Ik vind de vegan dropfruit duo’s van autodrop altijd lekker. Autodrop heeft duidelijk vegan voorop de vegan varianten staan ook. Er is ook een zure smaak.

1 like

Bonusvegan gebruik ik ook nog wel eens, die wordt ook regelmatig aangevuld met nieuwe dingen. Ah heeft inderdaad ook best veel vegan snoep van het huismerk.

2 likes

Oh nee die regenboog snoepjes vind ik echt naar kots smaken. Wie bedenkt het om elke kleur een eigen smaak te geven en dat dan allemaal in 1 snoepje te gieten??

3 likes

Op de informatie van bonusvegan kun je wel vertrouwen. Zij is er kien op dat de informatie klopt.

1 like

Deze zaterdag komen er 2 vriendinnen brunchen, met hun kinderen. Ik eet zelf vegetarisch, en vaak ook vegan, maar voor de combi van kidsproof/makkelijk - snel/toch wat feestelijk zoek ik toch nog wat inspiratie. Hebben jullie mss nog tips? Kinderen zijn tussen 2,5 en 12, en ik heb de avond ervoor wel wat tijd om voor te bereiden maar de ochtend zelf minder.

Ik dacht zelf aan:

• vegan (afbak)croissants (heb sowieso jam, notenpasta etc in huis)
  • toast met humus, avocado, gegrilde groenten
  • fruitsla
  • eventueel iets van een vegan cake?
1 like

mss ook een plantaardige yoghurt? Voor de jongere kindjes bestaan er ook plantaardige danoontjes. En een veggie/vegan worstje?
Dat zijn dingen die mijn kinderen zouden eten.
En eventueel choco? wij eten veggie en niet vegan dus ik ben niet echt op de hoogte van vegan choco maar die bestaat zeker.

1 like

Je hebt vegan cake mix, heb ik zelf weleens gebruikt en was wel prima! Kun je evt ook nog wat aan toevoegen, ik had er toen lavendel in gedaan en een snelle frosting gemaakt geloof ik. Maar bijv citroen/maanzaad kan ook!

En verder nog wat verse sappen? Groente sapje en verse jus.

1 like

Schuitjes van little gem/witlof/roodlof afwisselend vullen met baba ganoush, muhammara en hummus. Dat ziet er heel gezellig uit op een grote schaal en is low effort.

Je zou ook nog een soepje kunnen maken, of een gazpacho. Koud vind ik een klassieke gazpacho, een doperwt soepje en bietengazpacho heel lekker.

2 likes

en @Rockstar en @Musa Dat zijn fijne ideeƫn, dank jullie wel! Plantaardige yoghurt (en dito melk, en havermout en muesli) heb ik sowieso in huis, soep eet ik zelf heel graag (stom dat ik daar niet aan gedacht heb) en die schuitjes klinken erg lekker!

2 likes

Komt er toevallig nog een picnicbestelling? Die vegan worstenbroodjes zijn fantastisch!

2 likes

Daar heb ik al zoveel over gehoord hier op het forum dat ik speciaal daarvoor zou bestellen - maar ik denk niet dat ze in Belgiƫ bezorgen :frowning: .

3 likes

Vriezen jullie wel eens soja/amandel/haver/erwten drink in?:blush:

2 likes

Zijn er hier vegan moeders die hun kind borstvoeding (hebben ge) geven? Gebruik(t)en jullie exta supplementen?

Ja heb ik gedaan en nee dat is op de gebruikelijke supplementen voor baby’s en je eigen normale supplementen niet nodig. Dus kind krijgt eerst vitamine K (van dag 8 - 12 weken) + D (vanaf dag 8) en later alleen nog D (tot 4 jaar oud). Moeder B12 + omega 3 (+ eventueel D, als je dat normaal gebruikt). Maar die laatste zijn niet per se nodig voor het borstvoeden, die zijn gewoon standaard verstandig.

1 like

Ik heb hier geen ervaring mee maar er is onlangs een onderzoek naar buiten gekomen waaruit blijkt dat borstvoeding van moeder die veganistisch eten, net zo goed de essentiƫle voedingsstoffen stoffen bevat als dat van moeders die niet veganistisch eten.

Ik neem zelf iedere dag vitamine b12 en vitamine d. Omega 3 haal ik voldoende uit voeding maar kun je ook in de gaten houden.

3 likes

Heb je misschien dat onderzoek nog? M’n zus wordt belaagd door haar schoonzus dat ze perse vlees moet gaan eten als ze ooit kinderen willen. Heb het met googelen zelf nog niet kunnen vinden.