Plantaardig/vegan eten #2

Via de zoekfunctie kon ik niks vinden. Heeft iemand die camembert van Violife al wel eens geproefd? En is het wat? Of kan ik dan bijv. beter naar de ekoplaza voor een van de vegan kaasjes daar uit het assortiment?

Organiseer binnenkort een kaas en wijnavond en een van mijn vrienden is recent plantaardig gaan eten, dus wil ook een vegan plankje maken.

Ik ben op zoek naar een alternatief voor gehakt. Nu dacht ik dat seitan erg gezond was, maar als ik dat naast Vivera leg dan scoort Vivera eigenlijk beter op alle punten?

a h.nl/producten/product/wi493528/vivera-plantaardig-kruimgehakt
a h.nl/producten/product/wi580507/ah-terra-biologische-seitan-rulgehakt

En is ook nog eens goedkoper. Wat zou een reden kunnen zijn om dan toch voor seitan te kiezen?

Het bevat de helft meer eiwitten, dat zou een reden kunnen zijn

1 like

Ik lees ook over een forummer Sjurr die er wel veel van weet maar ik kan die niet meer vinden. Heeft die een gebruikersnaam wijziging gehad? (algemene vraag niet perse richting jou haha)

Sjur zit niet meer op het forum. Ze is een vriendin van me dus ik heb dr geappt wat het voordeel van seitan boven vivera gehakt was.
Zie foto voor antwoord :sweat_smile:

18 likes

Ik kwam toevallig net posten dat ik weer eens seitan heb gemaakt! Is echt heel makkelijk en veel goedkoper. Ik vind het anders ook wel best duur.
Ik kocht 1kg tarwe gluten voor 3 euro, in de winkel kost 250 bereide seitan vaak al meer dan dat.

4 likes

Waar koop jij je tarwegluten?

Ik heb ze hier besteld Tarwegluten kopen | DeNotenshop.be

7 likes

Maakt iemand toevallig wel eens zelf sojayoghurt? Lijkt me heel chill en ook weinig werk om te doen, maar ik lees onduidelijke info of je daarvoor houdbare sojamelk uit de supermarkt kunt gebruiken of niet?
Als het alleen met versegemaakte sojamelk kan, dan ga ik geen yoghurt machine kopen…

Ik koop tegenwoordig de sojayoghurt van sojade omdat die echt het allerlekkerste is (al varieert het wel per potje?), en het viel me op dat dit ook de meeste ā€œpureā€ yoghurt is zonder toevoegingen dus makkelijk na te maken. Die sojade is best prijzig…

Of heeft iemand hier een sojamelk maker die je kunt aanraden? Die alles voor je doet, blenden, opwarmen en filteren? Ik weet dat je dat natuurlijk ook gewoon met een blender en kaasdoek kunt, maar dat zie ik mezelf gewoon echt niet wekelijks doen.
Dan kun je ook spelen met hoe dik je de melk maakt, lijkt me ook wel chill voor yoghurt.

Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar wat mij tegenhoudt is dat er in de plantaardige melk en yoghurt vitamine worden toegevoegd die het meer voedingswaarde geven, vergelijkbaar met melk. Als je dat zelf maakt dan krijg je dat niet binnen. Gaat om vitamine d, b12 en calcium. Ik supplementeer dat wel, maar voelt toch goed om het verspreid over de dag wat extra binnen te krijgen.

Ja daar zat ik inderdaad ook al aan te denken… ik eet en drink nu best veel plantaardige melk en yoghurt waar dat aan toegevoegd is.

Ik ben hier ook wel benieuwd naar! Ben naar het buitenland verhuist en kan hier eigenlijk geen vegan yoghurts zonder toegevoegde suikers vinden en veel is met smaakjes of op basis van haver, echt jammer. Zelf maken zou misschien wel een optie zijn, maar vraag me wel af hoeveelg edoe dat dan is en of ik het dat ā€œwaardā€ zou vinden haha

Met een yoghurt machine zou het dus amper werk mogen zijn. Je doet de melk met de cultuur erin en zet de machine aan met een timer. Na een paar uur (8+ volgens wat ik lees) is je yoghurt klaar en zet je de bakjes zo rechtstreeks in je koelkast. Na 1 keer kun je de reeds gemaakte yoghurt als starter gebruiken ipv de cultuur volgens mij.

Ik heb dit best veel gedaan, nu al tijdje niet meer, maar zou het wel weer willen doen!

Je kan prima sojamelk uit de supermarkt gebruiken.

Slordig opgeschreven tips die ik door de jaren heen heb verzameld

Tips

• 3 tl suiker per halve liter melk ter vervanging van lactose → wordt omgezet door de bacteriĆ«n
  • 2 tbsp yoghurt als starter per halve liter (maar meer kan ook)
  • 1 el maĆÆzena per halve liter melk om de yoghurt dikker te maken
  • If we are going to apply the starch trick, reserve a finger of milk in a glass and mix it with 1 tablespoon of starch until it is well diluted. Add it to the milk that rests in the casserole. Heat the milk over low heat until it starts to boil, stirring slowly from time to time so that it does not stick. When it starts to boil, lower the heat to a minimum and continue cooking for 5-7 minutes, stirring occasionally until the milk thickens.
  • Laten afkoelen en bij 37 graden de yoghurtcultuur erin doen

Ik heb zelf zo’n elektrische yoghurtmaker met kleine potjes gehad. Vond ik wat onhandig vanwege die potjes en uiteindelijk ging de thermostaat kapot waardoor hij niet meer werkte.

Toen via Marktplaats een yoghurtmaker zonder stekker gekocht die er ook nog heel cute uitziet, haha:

1 like

Omg die yoghurtmaker is inderdaad heel erg cute!! Nu wil ik precies deze

2 likes

Ik doe dit ook soms en dan heel simpel met sojamelk uit de supermarkt. Ik maak de melk zo warm dat ik mijn vinger er een paar seconden in kan houden en dan doe ik er yoghurt bij, wikkel ik de hele bende in dekens en dat laat ik staan. Dan is het na 12 uur eigenlijk al wel goed (maar ik laat het ook wel eens korter of langer staan, net wat uitkomt) en dan laat ik het soms ook nog uitlekken in een theedoek omdat ik van dikke yoghurt hou. Het kan in ieder geval super makkelijk, ook zonder equipment. En het is ook wel leuk om mee te experimenteren want je krijgt verschillende smaken afhankelijk van de yoghurt die je gebruikt als starter. Ik heb ook wel eens een beetje (niet vegan) kefir gebruikt en dat werkte ook en werd echt super lekkere frisse sojayoghurt. Dus je kan er alle kanten mee op. En je kan ook prima een voorraad sojamelk aanleggen als ie in de aanbieding is dus ideaal.

2 likes