Plantaardig/vegan eten #2

In rtl boulevard lieten ze dit filmpje zien en inderdaad daarna zo’n opmerking met het ziet er niet lekker uit. Zo stom.

Wat zijn aanraders om mee te nemen uit de supermarkt in Duitsland?

Ik kreeg vandaag een mailtje van de Efteling over hun vegan opties in het park

Niet dat ik binnenkort ga, maar wel superleuk om te lezen vind ik! En fijn dat het zich niet beperkt tot frietjes en een muffe burger :smiley:

7 likes

Heeft iemand al de plantaardige gehaktballetjes van de ikea gehad? :0

Niet de groenteballetjes, maar echt “gehakt”

Ja ik! Vond ze best wel lekker, maar ze hadden naar mijn smaak een iets te chemische nasmaak (wat ik bij de Beyond en Incredible burger ook vind)

2 likes

Ah ben benieuwd, heb die beiden nog nooit gehad dus hoop dat ik die smaak iets minder herken haha

1 like

Mijn vriend vond ze wel erg lekker en had geen last van die bij-/nasmaak!

1 like

Ik kom ff klagen maar ik vind het zo fucking vervelend dat het zo vaak mis gaat met ergens eten/drinken (bestellen). Ik had net een ijskoffie met havermelk besteld, maar ik weet vrij zeker dat het met koemelk was (ben lactose intolerant en moet overgeven nu). Hoe kut moet het ook zijn voor mensen die allergisch zijn voor iets :expressionless:

2 likes

ik heb ook wel echt het idee dat dit nu vaker gebeurd dan eerder? misschien juist omdat ook mensen zonder allergieën/intoleranties vaker “speciale” bestellingen doen en een foutje dan minder erg is (maar voor mensen met allergie nog steeds net zo erg)

2 likes

Ja zo stom! Misschien ook wel omdat het drukker is nu, maar dat mag geen excuus zijn. Ik vraag ook altijd voor de zekerheid of het goed is gegaan wanneer het gebracht wordt, maarja als het in de keuken mis gaat.

Ik merk dat ik met bijvoorbeeld vakantie of uit eten/lunchen, het heel lastig vind om echt plantaardig te eten. Ik ben nu bijvoorbeeld in Luxemburg, sowieso was het al lastig om cappuccino met havermelk te krijgen ergens (in 2 weken tijd maar 1 koffie op😭), maar vegan gerechten in een kleine stad of dorp lijken gewoon niet te bestaan.
Ik merk dat ik snel kies voor een optie met kaas en dat ik dan mijn idealen opzij zet omdat het dan makkelijker is. Ik ben benieuwd hoe anderen dat doen?
Gelukkig doen we zelf boodschappen voor ontbijt/lunch/avondeten op de camping.

Ik doe mijn best om vegan te vinden of het te regelen, maar als dat niet gaat dan eet ik vegetarisch, en dan de optie met het minste dierlijk.

1 like

Het is nog niet zo lang zo dat ik dat echt durf, maar tegenwoordig settle ik niet meer voor niet-vegan. Is het lekker en fantastisch en het geld waard om uit eten te zijn? Nee, meestal niet, maar voor mij voelt het wel beter dan geld uitgeven aan eten dat wel lekker smaakt, maar me de rest van de avond een knoop in m’n maag geeft van schuldgevoel.
Ik ga vaak voor een saaie pizzeria en bestel pizza zonder kaas of een pasta arrabiata. Als pizzeria geen optie is ga ik voor gewoon frietjes en vraag ik of ze een portie groenten (broccoli, sperziebonen, oid) gebakken met knoflook ofzo kunnen maken erbij, of een salade met balsamico en olijfolie. Ik zet ze tegenwoordig steeds meer gewoon aan het werk om maar een oplossing te regelen met wat ze in huis hebben, wil best meedenken. Hopelijk schamen ze zich dan een beetje voor wat ze konden aanbieden en gaan ze serieus nadenken over opties in de toekomst. Overigens doe ik nul brutaal en echt volledig big smile super aardig suggesties dan.
Met lunchen vind ik het lastiger, dan ben je al snel gebonden aan wat ze hebben op broodjes, dus dan kom ik vaak ook op een salade en dan een droog broodje met wat olijfolie en zout erbij ofzo. Maar dan baal ik wel harder, ik haat salades.
En ik reis met de Happy Cow app.

9 likes

Ah dit is zo vervelend! Ik probeer altijd wel te googlen maar dat klopt ook niet altijd. Zo was ik vorige week in Duitsland, waar het normaal gesproken best goed geregeld is qua allergenen en grote kaarten, maar in dit stadje hadden ze niet eens vegetarische gerechten op de kaart (terwijl Google wel aangaf dat er vegan opties mogelijk waren). Echt heel gek. Één italiaans restaurantje had zelfs 0 lactosevrije gerechten. Dus zelfs in een simpele spaghetti met tomatensaus zat melk. In het pizzadeeg zat melk. Echt nog nooit meegemaakt.

Ik was laatst op zoek naar restaurants in de buurt van waar mijn ouders wonen en er was er gewoon niet eens een met een vegetarische optie. Alle gerechten waren overal met vlees of vis. Laat staan vegan. Misschien naief hoor maar ik dacht echt dat dat niet meer bestond in Nederland :slightly_frowning_face:

1 like

Dat dacht ik dus ook! Vind het ook weinig creatief van de eigenaar/kok die het menu samenstelt

Ik denk dat een echt creatieve kok sowieso niet zou werken bij een restaurant waar de opties zijn “biefstuk met friet en groentengarnituur” of “kipspies met gebakken aardappeltjes en groentengarnituur”. Helaas!

3 likes

Haha daar heb je een goed punt inderdaad!

2 likes

Ik eet vandaag: Vegan mezzelune met tomaten en romige spinaziesaus #AlbertHeijn https://www.ah.nl/r/1190666

Aanrader!

6 likes

Dit ziet er echt lekker uit! Heb die mezzelune echt een jaar geleden bij mijn oude appie weleens gekocht, ga morgen meteen kijken of mijn nieuwe appie hier hem ook heeft! Was het bestaan hiervan ff compleet vergeten, en dat recept lijkt me heeel goed (en niet te ingewikkeld).

2 likes