Plantaardig/vegan eten #2

Was in een handomdraai gemaakt! De verse pasta is wel prijzig, maar regelmatig 1+1 (en lang houdbaar)

@Cicero Ik zag in het vorige topic dat je was begonnen met kombucha maken. Hoe gaat het daarmee? Heb je toevallig tips? Ik heb net m’n eerste scoby-thee gemaakt, dus hoop dat het gaat lukken!

Als ik soms in gesprek ben met iemand over veganisme dan vinden mensen het hypocriet dat ik zelf veganist ben, maar wel katten heb en die brokken/vlees voer. Ik zit hier soms ook wel mee te worstelen, te twijfelen of ik ze niet wat meer plantaardig moet voeren en of ik hierna nog wel katten moeten nemen. Maar ik kan het niet, mijn katten maken me zo gelukkig en ze doen het hartstikke goed op deze voeding.

Meer mensen die hier weleens over nadenken, of die te maken hebben met zichzelf moeten verantwoorden voor hun huisdier?

Leuk! Ik ben ook een enthousiaste kombucha-nerd :grin: Hoe bedoel je precies scoby-thee? Probeer je zelf een scoby te laten groeien?

Een kat kun je niet vegetarisch maken, ook niet deels volgens mij. Dat lijkt me geen optie, ook je kat heeft recht op een goed leven waarin aan zijn behoeftes voldaan wordt toch? Een hond is volgens mij iets meer een omnivoor dus daar is meer mogelijk wat betreft voeding, maar dan nog.

Ik denk hier zelf best veel over na, niet per se over het vlees eten gedeelte an sich maar wel over de ethische kwestie van een huisdier houden voor je eigen plezier, en de totale ecologische voetafdruk. En dat is ook wel een van de redenen dat ik geen huisdier heb, maar dus vooral het argument dat ik het (in mijn geval) niet eerlijk vind ten opzichte van het dier. Maar wie weet verandert dat ooit nog wel als mijn situatie verandert, want het is wel iets wat ik erg mis.

Wat betreft voer: ik zou wel proberen om zoveel mogelijk biologisch/eerlijk eten te geven, dat lijkt me ook beter voor je kat, maar dat lijkt me best lastig! Het schijnt dat er in standaard kattenvoer bijvoorbeeld veel ’ goedkoop vulmiddel’ zit dat helemaal niet goed is voor een kat (ik dacht bv tarwe)

Wat betreft mensen die je hypocriet vinden: daar zou ik me totaal niets van aantrekken als ik jou was. Ik vind zelf echt dat alle beetjes helpen, en dat je beter veganist met een kat kunt zijn dan vleeseter met een kat, ook al vinden andere mensen (die dragen zelf vast ontzettend veel bij aan een betere wereld?) daar wat van.

2 likes

Haha ja ik bedoelde dat laatste, ben nog niet zo bekend met alle termen :new_moon_with_face:

Wat leuk! Maak je wel eens kombucha met een smaakje? Zo ja, heb je aanraders?

Het gaat er juist om dat je als mens zoveel voedingsmiddelen ter beschikking hebt en vlees/ dierlijke producten niet perse nodig hebt, dat je de keuze kan maken om geen dierlijke producten meer te nemen.

Een kat heeft die mogelijkheden en keuze niet.
Ik vind daar niks hypocriets aan.

En ja ik zou mijn katten naar het asiel kunnen brengen zodat ik ze geen vlees meer hoef te geven, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

3 likes

Ah, leuk! Ik heb zelf toen ik begon een scoby van iemand gekregen, zelf één laten groeien lijkt me wel een leuke uitdaging. En ja, bijna altijd wel! Ik maak eigenlijk altijd de basis in de eerste fermentatie gewoon met groene thee of een mix van groene en zwarte thee. In de tweede fermentatie voeg ik dan vaak fruit toe. Blauwe bessen, mango en frambozen zijn mijn favoriet. En ik vind het vaak wel lekker om fruit te combineren met een meer kruidige smaak, bijvoorbeeld gember, steranijs of kaneel. Gewoon een beetje combineren en kijken wat je wel en niet lekker vindt!

1 like

Zelf groeien gaat best makkelijk als je wat kombucha hebt. Ik heb mijn scoby van ongeveer 1 cup zure kombucha gemaakt in 2.5 week met dit artikel:

Had wel de verhoudingen aangepast.

2 likes

Oh super leuk!! Ik ben er op een gegeven moment mee gestopt, omdat die scooby maar bleef groeien, en ik te lui was om steeds weer netjes te verdelen enz. Dus was na een tijdje vooral een grote mega scooby! Dus niet echt tips verder haha. Qua smaak vond ik vooral Rooibos met ginger chil! Succes :grin:

1 like

We hebben meer “imperfecte” vegans nodig, tell 'm that! :clap:t4: Laat ze zelf af en toe eens vegan gaan eten in plaats van jou handelen te bekritiseren.

4 likes

Ten eerste hoef je niet perfect te zijn, het is niet alsof je alleen veganist mag worden als je 100% alles perfect doet. Ten tweede ben je misschien veganist omwille van de dieren, dan kan je moeilijk je eigen dier niet goed behandelen. Het is gewoon slecht voor katten om vegetarisch te eten (heb ik gelezen, dus pin me er niet op vast want ik heb zelf geen kat). Ten derde zou ik ze gewoon aanspreken dat het een beetje raar is dat ze jou gaan bekritiseren, terwijl je zoveel mogelijk je best doet en dat kleine stappen ook al een groot verschil maken. Wat doen zij zelf dan?

4 likes

@Runnerlongs @LaPetiteRobeNoire @Willem @Twijfelaar @Sensatie

Thanks voor jullie reacties, had ik echt even nodig om te lezen! Jullie hebben helemaal gelijk dat ik zelf mijn vegan leven mag invullen, en als ik dan een imperfecte vegan ben omdat ik katten heb dan is dat maar zo. Ik doe mijn best om ze een zo goed mogelijk leven te bieden, met zoveel mogelijk biologische brokken en vlees. Wordt gelukkig niet vaak bekritiseerd erover, maar als het gebeurd is het altijd door de grootste vleeseters!

3 likes

Heeft iemand van jullie een tip voor houdbare knoflooksaus? Ik vind dat zo’n makkelijke saus om in huis te hebben maar kan geen kant en klare vinden.

Er is een jumbo knoflooksaus in een kuipje. Weet alleen niet hoe lang doe houdbaar is.

1 like

Ja die ken ik, maar die is na openen maar een paar dagen houdbaar. Ik wil gewoon een hele chemische die 4 maanden na het openen nog eetbaar is :joy::joy::joy::sweat_smile:

1 like

Vegan junkstar heeft pink garlic, die is lekker.

3 likes

Ohh wat jammer die niet zo lang houdbaar is. Wat @anon76889665 zegt ,die is inderdaad lekker en langer houdbaar.

1 like

Thanks dames!

Ik.eet niet volledig plantaardig/vegan maar denk dat alle beetjes helpen vandaar!

1 like

Deze kan ik dus in de 3 jumbo’s hier in de buurt niet vinden :weary: al die bakjes af maar niksssss. Grr

1 like