Ik heb ze niet geproefd maar ze zien er wel vergelijkbaar uit en erwten en sojabonen zijn beide peulvruchten, dus ik verwacht niet dat het heel anders is dan sojabrokken. Leuke verpakking dat wel
Ja dat vond ik ook, maar ze hebben op hun website recepten voor stoofvlees ed dus ik had hoop dat het misschien zoiets zou zijn. Ik denk wel dat je gelijk hebt, dus ik ga verder met mijn zoektocht want deze zijn toch best prijzig om even te proberen
Misschien seitan? Die kant en klare in potjes van Smaak zijn er goed geschikt voor, zette Wateetjedanwel toevallig op insta van de week.
Of een combinatie van dingen, bijv seitan en jackfruit. Dan heb je een beetje dat chewy van de seitan en het draderige van de jackfruit
Ik vind dit ook heel lekker: Vegan Seitan Tenders (vegan chicken) maar dan echt minimaal mixen zodra de gluten erbij zitten, dan is de textuur het fijnst. En je kan dit ook in een grote batch maken en dan bewaren/ invriezen in een marinade.
(haha kreeg een melding dat @kurisu deze link al geplaatst heeft in mei '21)
Dit lijken mij gewoon sojabrokken. Voor rendang gebruik ik altijd jackfruit, voor stoofpotjes vind ik die stoofstukjes van de Appie best geslaagd!
Dit is ideaal voor dat soort stoofpotjes: vega biefstuk maar dan sojabrokken. Niet sponzig en vallen niet uit elkaar. Te krijgen bij amazing oriental
Deze van AH, alleen bij mijn AH zijn ze er nu uit hier deed ik dan ketjap manis en kop water bij en dan leek het best veel op gewoon stoofvlees.
Bedankt voor de tips allemaal, ik ga binnenkort eens experimenteren. Ik wil zo graag patatje weer eens stoofvlees eten
Die stoofstukjes hebben ze bij mij ah nooit, ik las een keer dat ze die alleen bij ah xl hebben maar die is best ver van mij vandaan
Jammer dat jouw ah ze niet heeft! Mijn middelgrote Appie heeft ze wel, dus het is niet alleen XL. Misschien dat dat het nog wat makkelijker maakt?
Oh dat zou chill zijn dan kan ik even kijken bij een andere appie die wat verder weg zit (maar wel dichterbij dan xl)
Jumbo heeft overigens ook heel draderig stoofvlees wat wel geschikt is voor patatje stoofvlees denk ik! Mocht dat wel in de buurt zitten:
https://www.jumbo.com/producten/jumbo-lekker-veggie-stooflapjes-vegan-200g-387056BAK
Ik zou wel zelf iets van een saus maken
Ik heb nu 1 week de vegan challenge gedaan en best veel voor mij nieuwe producten geprobeerd. Deze week moesten we wat dingen opmaken die we al in huis hadden, ik heb daarvan alleen de vegetarische slager Bratwurst (kippen eiwit) en lactosevrije crème fraiche (zuivel)gehad dus verder de hele week vegan gegeten! Van tevoren dacht ik dat ik kaas en ei bij de lunch het meest zou missen, maar eigenlijk totaal niet omdat ik met de suggesties hier genoeg ander broodbeleg had. Leuk om zo eens nieuwe dingen te proberen en erachter te komen wat nog meer lekker is op brood.
Komende week gaan we in ieder geval de kaneelbroodjes van AH proberen ipv croissants op zondag, vegan shakshuka maken en ga ik proberen om meer eiwitten overdag te eten. Er staat al scrambled tofu voor de lunch op de planning maar als er nog meer vegan eiwit tips zijn: graag!
Reviews
- AH haver yoghurt Griekse stijl: vies. Net een brok cement en smaakt heel geparfumeerd.
- Oatly haver yoghurt Griekse stijl: Na die van de AH net de dag ervoor was ik voor deze een beetje zenuwachtig. Maar super lekker, de eerste hap is even wennen (vond ik destijds ook met sokayoghurt). Wel meer een kwark structuur dan Griekse yoghurt.
- AH haver fraiche: prima, niks opvallends aan. Denk dat dit een prima vervanger is voor crème fraiche in bakken/koken.
- Tony’s puur citroenkaramel chocokoek: niet zo bijzonder, er zijn lekkerdere vegan opties.
- AH vegan rookworst: niet zo heel lekker, kwam een hele rare gelei achtig substantie uit de verpakking en de rookworst zelf is vooral heel zout. Jammer want vind de vega variant van Unox wel lekker.
- Jumbo vegan kaas: ook een tegenvaller, zit heel weinig smaak aan en vind de structuur niet lekker. Uiteindelijk tostis mee gemaakt en dat was prima want hij smelt wel goed.
- The Good baker pizza: echt een topper! Die heb ik gelijk weer gehaald voor in de vriezer.
- AH basic afbakcroissants: zit heel weinig smaak aan. Geen aanrader.
- Beleaf amandelyoghurt met passievrucht: smaakt een beetje naar danoontje? Ik zou dit als ontbijt niet wegkrijgen (te zoet) maar voor tussendoor erg lekker.
- AH plantaardige komijnkaas: structuur is niet zo lekker, smaakt wel naar komijn dus prima op een cracker!
Seitan en sojabrokken (in een miljoen vormen) bij de toko halen, seitan is vaak best duur maar de vegan mock duck/pork/chicken in blik is lekker en niet duur, en edelgist bij Holland & Barrett. Is misschien meer voor diner maar als je warm smiddags eet kan het natuurlijk ook daarin. En edelgist kan imo gewoon over alles. Popcorn, scrambled tofu, pasta, etc.
Seitan kan je ook zelf maken met vital wheat gluten/seitan fix of gewoon met bloem
Verder nog pasta en rijst op basis van peulvruchten (mijn favo is groene erwten fusili van de appie maar die smaakt wel naar erwten. De gele erwten macaroni van Knorr (denk ik?) smaakt gewoon naar macaroni).
Erwten melk doet 't ook wel goed qua eiwit, en met zijden tofu (bij de toko) kan je makkelijk pudding of mousse of zelfs taart maken. Mijn favo recept is een pak zijden tofu + een lepel pindakaas + een lepel ahorn siroop (ofzo) in een blender, dan in een kom, dan in de koelkast zodat t weer stevig wordt. Zijden tofu kan ook goed in smoothies enzo of zelfs als yoghurt vervanger. Je kan er ook pannekoeken mee maken, of naan brood, of whatever. Gewoon een all rounder die handel.
Kikkererwten roosteren met kruiden als een soort borrelnootjes, of met suiker en kaneel als zoete snack.
En de vegan tonijn van Garden gourmet!!! Dat is echt een aanrader, ZO lekker. Ik eet dat spul echt in alles, no shame. Pasta, curry, tonijnsalade, op een gepofte aardappel. Als ik 1 product gratis zou mogen krijgen in m’n leven dan is dat het.
Edit:
Erwten en peulvruchten zijn ook wel een goede bron maar niet zo goed als gedroogde soja dingen. Onderschat ook niet dat er eiwit in gewone pasta, rijst en brood zit.
Of witte saus maken op basis van witte bonen of canelli bonen, of een kaas achtige saus of basis van bonen, tofu en edelgist
Deze is van donderdag toen de speltgranen 1,5 dag tijd hadden gehad om te ontkiemen. Nu staan ze met nieuw water in een afgesloten bak sinds gisterochtend bubbels te kweken, water wordt al troebel en je ziet de hele tijd luchtbelletjes naar het oppervlak gaan:
Morgen de rejuvelac mixen met de amandelen en dan weer verder laten gaan
Ik heb eindelijk een kaassaus gevonden met weinig ingrediënten en toch de ultieme kaassmaak.
Recept is van Vegetus!
ziet er goed uit! ben benieuwd welk recept je hebt gebruikt, er staan er meerdere op vegetus namelijk!
https://vegetus.nl/mix-voor-instant-kaas-saus/
Deze!
Ik heb voor de mix 125gr bloem / 60gr edelgistvlokken / 2 tl zout / halve tl knoflookpoeder aangehouden. Daarna een halve cup van die mix opgewarmd met 2 brikjes Alpro kookroom. Tijdens het opwarmen en mengen heb ik dan naar smaak mosterd en citroensap toegevoegd. Als je de kaassaus nog vloeibaarder wil, dan kan je nog aanlengen met ongezoete sojamelk of nog meer sojakookroom.
Dank je!
Ik heb trouwens in de kast standaard een potje parmezaanse baas staan, volgens recept van wateetjedanwel.nl. Heel fijn voor over de pasta! Ook niet vegans vonden het een lekkere toevoeging.
Dit ziet er chill uit, weet jij toevallig wat dat “poedermix” is bij de ingrediënten? Als ik het google kom ik bij voer voor eekhoorns?
Hoe bedoel je? De poedermix is wat ze bedoelt met de droge mix, dat er boven staat.