Plantaardig/vegan eten #2

Ja! Vond het echt miraculeus dat dat kon. Kan blijkbaar met alle gedroogde peulvruchten!

Heb even opgezocht, staat in een kookboek dat ik heb:

  • Doe 2 handjes noten/zaden of bonen in een kom. Giet hier een gelijke hoeveelheid water op en laat zoveel tijd als in de tabel hiernaast staan aangegeven of 1 nacht weken.
  • Spel ze de volgende dag zorgvuldig af en doe ze in een schone kom. Dek deze af met een vel vochtig gemaakt keukenpapier en spoel elke dag af totdat de kiemen opkomen. Dat duurt 2-4 dagen.
  • De kiemen zijn rijp als ze een lengte van 2,5 cm hebben. Bewaar ze, klaar om te worden gegeten, in de koelkast.

Voor kikkererwten staat er 8 uur weektijd en 2-3 dagen kiemtijd. Maar kan dus blijkbaar ook met quinoa, bonen, linzen, pompoenpitten, etc!

3 likes

Ah leuk, toch weer wat nieuwe ideetjes zo! Bijv. het kiemen of er kikkererwtenmeel van maken. Ik vind het weken en dan koken idd vaak te lang, dus denk dat één kookdag en dan invriezen wel het beste is.

En bewaar het kiemvocht om zelf vegan kaas te maken! Zie hierboven ergens mijn post erover (:

1 like

Ik had chick free van Naturli geprobeerd (lijken een soort kipstukjes) maar ik vond het echt totaal geen succes :thumbsdown: heel licht en sponsachtig qua structuur en een onsmakelijke geur en rare smaak.

1 like

7 likes

Die vind ik ook echt ontzettend vies wat je zegt de structuur en smaak! 1 keer geprobeerd met veel kruiden en met satesaus maar bleef echt niet lekker.

1 like

Waaauw, iemand al geproefd?

2 likes

Zag wel een review van Wateetjedanwel, klinkt positief! Ook niet duur als je naar de prijs van echte zalm kijkt.

5 likes

Ik laat mijn gedroogde kikkererwten ook vaak kiemen. Maar dat komt gewoon omdat ik niet zo goed kan plannen. Dan heb ik die dingen een nacht laten weken maar dan heb ik daarna geen tijd/zin om ze te koken en doe ik ze in een vergiet. Dan elke dag even onder de kraan afspoelen en binnen een paar dagen zijn ze ontkiemd. Zo kan ik een beetje rekken wanneer ik ze ga koken. En het voordeel is dat ze veel sneller gaar zijn en dat er iets van vijf keer meer b vitamine in zitten.
Ik laat ze wel maar een beetje ontkiemen, als er echt helemaal zo’n spriet uitkomt vind ik dat altijd een beetje gek in mijn mond voelen als ik ze heel eet. Dus als ik ze heel gebruik laat ik ze kiemen tot er een mini plupje begint te groeien. Of ik maak er iets van waarin ze gepureerd kunnen.
Dit waren mijn gekiemde kikkererwt tips.
Overigens werkt dit met alle gedroogde bonen en peulvruchten.

6 likes

Geen idee of dit hier al eens gepost is, maar hier is zo’n lekker recept voor vegan chocolademousse. Ik heb het nu een paar keer gemaakt en niemand heeft in eerste instantie de gaten dat er geen zuivel in zit. De zuivel is vervangen door avocado, superlekker. Misschien heb je er wat aan als je nog eens een lekker toetje wil maken!

-aangepast door moderator-

4 likes

Het lijkt wel of de kroketten van de vegetarische slager uit de handel zijn gehaald. Bij meerdere AH’s liggen ze niet meer en is ook het bordje weg. :rage:
AH gaat ook de vegan eiersalade voor op brood uit de handel halen zag ik (en de vega kipkerrie en kipsate). Echt zo irritant. 10000 verschillende vlees-broodbeleg, maar een paar vegabakjes is echt te gek hoor. :rage:
Ik zag trouwens wel één nieuwe ervoor in de plaats: tonijn, maar ja dat vind ik niks.

Ohja en de enige vegan Margeritha pizza van dr. Oetker pizza was óók al weggehaald met bordje erbij ‘binnenkort niet meer verkrijgbaar’.

Wat is dit man!?

Neeee dat meen je niet :sob:

1 like

Ik snap echt niet waarom steeds vega(n) dingen UIT het assortiment gaan in plaats van steeds meer ERIN :rage:

8 likes

WAT :face_with_symbols_over_mouth:

sorry!

1 like

Nee goed dat je het zegt juist, kan ik nog even inslaan :sob:

Ooh ik dacht omdat ik iets vega’s noem in het vegantopic :no_mouth:
Maar inderdaad ja, inslaan zolang het nog kan. Ik kocht zeker wel 2 van die bakjes elke week. Er is al zo weinig lekker broodbeleg. :cry:

Oh haha nee, helemaal niet, ik wist niet dat dat een potentieel probleem was maar ik ben dan ook alleen maar vega en niet vegan.

Op gare werkdagen fleurt zo’n boterham met vegakipsatesalade je lunch echt op :frowning:

1 like

Sowieso veel pizza’s hier waren ineens weg, ik hoop dat ze recepten gaan veranderen ipv dat ze weg blijven :weary:

1 like

Ja dat hoop ik ook. Maar ik dacht al, de AH wil alle vegans zeker gewoon dwingen om die dure good baker-pizza te nemen. Maar qua prijs scheelt het niet eens veel zag ik net.
Ik wil ze gewoon allebei kunnen eten. :frowning_face: