Plantaardig/vegan eten #2

Dank voor de tips!

@Kusjessoldaat is algenolie iets wat ook voor veganisten aangeraden wordt bij te slikken of is dat meer iets persoonlijks? Anders ga ik me daar ook even in verdiepen.

@Feather ah ik dacht het juist andersom gelezen te hebben maar zie nu dat er alleen maar staat dat cyanocobalamine algemener is en daar heb ik denk ik in mijn hoofd wat anders van gemaakt. Thanks!

Ja wordt wel aangeraden tenzij je denk ik veel zeewier eet? Ik heb nooit vis gegeten, lustte dat als kind al niet en slik het eigk pas sinds een paar maanden bij, terwijl ik al 4,5 jaar vegan eet.

Ik heb deze, zijn heel vaak 2e gratis dus ik sla dan in.
Kruidvat heeft ook vegan vitamine d die je bij kan slikken. Maar van dit merk algenolie is volgens mij ook een variant met vitamine d erin.
(met b12, d3 en omega 3 bijslikken ben je er volgens mij wel hoor!)

Ah top, dankjewel! Vitamine D slik ik al, dus ik ga even kijken naar deze voor erbij!

3 likes

Ik gebruik de kauwtabletten van lucovitaal, na een tip van iemand hier. Die zijn ook heel vaak 1+1 gratis.
Na een aantal jaar b12 slikken van verschillende merken ging het me zo tegenstaan dat ik alleen van de geur al moest kokhalzen, terwijl ik met pillen slikken verder geen moeite heb. Deze smaken prima en blijkbaar worden ze ook goed opgenomen, want ik moest er na bloed te laten prikken zelfs 3 maanden mee stoppen omdat de waarden zo hoog waren.

3 likes

Ik gebruik methylcobalamine omdat ik van cyanocobalamine onderhuidse puistjes kreeg (schijnt vaker voor te komen), ik merk verder niet echt verschil qua werking! Ik slik een paar keer per week een tabletje van 1000 mcg

3 likes

Ik gebruik methylcobalamine, zijn smelttabletten dus die neem je anders op dan normale tabletten die je doorslikt. Niet iedereen neemt B12 goed op bij slik-tabletten (is een complexer opnameproces via maag-darm) dus daarom bewust gekozen voor een smelttablet.

1 like

Oh ik ga die versie ook even proberen dan, had het bijslikken opgegeven omdat m’n hele kin steeds bizar ontploft was.

1 like

JUST Egg komt ergens halverwege dit jaar naar Nederland! Ben daar al heel lang heel benieuwd naar, zoveel goede dingen over gelezen

6 likes

Ik heb de pilletjes van het Kruidvat en een B12-spray van BetterYou! Maar ik spray/slik nu minder want m’n B12 was te hoog volgens mijn huisarts toen ik laatst bloed liet prikken. :sweat_smile:

4 likes

Heeft iemand recepten die na invriezen nog lekker zijn? Binnenkort wordt de beneden verdieping voor 2 maanden verbouwd. Ik wil de vriezer vol gooien met maaltijden, die in de magnetron eventueel oven kunnen.

Heb net 75 2-vaks bakjes van suikerrietpulp gekocht. Kan aardig wat maaltijden gaan maken.

Haha ik dacht volle bakjes om mee te koken :sweat_smile: leek me niet zo lekker, suikerrietpulp in al die maaltijden.

Ik vind het altijd het lekkerste als je bv pastasaus maakt en dat invriest, maar de pasta/rijst nog wel vers kookt op het moment dat je het eet. Kun je wel pasta/rijst koken of helemaal niets? (misschien in een losse elektrische rijstkoker?)

Ik zou denk ik sowieso een paar bakken dhal maken, en risotto, dat houdt best goed in de vriezer vind ik (ik denk omdat het van zichzelf al best wel papperig is). Ik houd niet zo van Hollandse pot maar stamppot/aardappelpuree met bv rode kool vriest volgens mij ook wel goed in, misschien met een vleesvervanger erbij?
En ragout vriest ook wel goed in, misschien wat bakjes paddestoelenragout maken? Dat kun je makkelijk verwarmen in de magnetron, wat water erbij als het te dik is geworden. En soep, om te eten met brood?

3 likes

Thanks! Het liefst helemaal niet koken. Hebben wel een camping gasstel staan. Maar moet ook alles in de badkamer afwassen.

Je hebt van die kant & klare rijst die je alleen nog in de magnetron hoeft warm te maken. Is wel prijzig maar misschien soms het gemak wel waard :wink:
En anders van die noodles waar alleen maar kokend water overheen hoeft?
Afijn, dat was niet je originele vraag :sweat_smile:

Hier kwam vegan tajine goed uit de vriezer, of Chili sin carne?
En even inspiratie op doen bij de diepvriesmaalfijden? Van lazy vegan enzo?

2 likes

Pasta bolognese met penne ofzo er al door, currys met rijst er al door, jambalaya, maaltijdsoepen zoals courgettesoep met aardappel, warme couscous (gewoon ah pakket), Dahl met rijst erdoor, stamppot maar wordt wel iets natter, en nasi.

2 likes

Lasagne, roti, gevulde burrito’s (enkel nog afbakken in de oven), soep met afbakbroodjes. Mocht je toch pastasaus in willen vriezen en pasta apart afkoken kun je ook extra veel koken en paar dagen later (koude) pastasalade eten.

3 likes

In de oven kan je natuurlijk ook al veel, misschien een traybake? Of als je een airfryer hebt, dat biedt natuurlijk ook veel opties :blush:

Bedankt @LaPetiteRobeNoire @growcookeatrepeat @Kusjessoldaat @George Heb al heel wat nieuwe ideeën.

@Eyimfihlo We hebben zometeen een combioven en een airfryer. Ik ben alleen niet elke avond aanwezig. De hele eerste week ben ik niet eens thuis. En ik wil het ze zo makkelijk mogelijk maken. Als iets gekookt, afgebakken moet worden wordt er veel minder snel voor gekozen. Dan ff snel opwarmen in de magnetron.

2 likes

Ah ja dat snap ik! Vind het zelf nooit meer tijd of moeite kosten maar snap dat het ook gezien de ruimte praktischer is😊

3 likes

Ben benieuwd hoeduur deze zijn. Kan ze helaas nog niet vinden op de website van de jumbo.

2 likes