Plantaardig/vegan eten

Deze staat nu bij mij in de oven :ok_hand:

1 like

Wat leuk! Ben benieuwd! :heart:

1 like

Ziet er goed uit :smile: ik heb m met plantaardige boter gemaakt trouwens (van Alsan), dat had ik al in huis.

9 likes

Hij ziet er inderdaad goed uit. Heb hem tot nu toe alleen met olie gemaakt, dus leuk dat je experimenteerde!! Ben benieuwd hoe hij je smaakt.

Hij is echt superlekker!! Ik had 45 minuten gedaan omdat het een lagere cake is dan uit een normaal cakeblik. Maar 50 minuten was toch beter geweest. Zou de volgende keer wel een stuk minder zout erin doen, dat is heel duidelijk aanwezig en droge mond na het eten :stuck_out_tongue: Oh ja en ik had havermelk ivm allergie voor soja.

Verder supergoed recept! Lekker smeuĆÆg en toch luchtig. Dank je wel!

1 like

Fijn dat hij met havermelk ook lukt! Niet per ongeluk 1 tBsp gebruikt ipv tsp? :see_no_evil: dat is mij eens overkomen.

Ben blij om te lezen dat hij gelukt is verder! :heart:

1 like

Haha nee echt een theelepel. Wel uit zoā€™n set van cups, een echt maatlepeltje en niet eens helemaal vol gedaan omdat ik al iets twijfelde :see_no_evil: maar ik ben misschien gewoon wat minder zout gewend

1 like

Ah ja dat kan ook inderdaad!

Ik ben volgende week jarig en wil iets bakken voor mijn collegaā€™s, maar heb de avond ervoor weinig tijd dus het liefst iets makkelijks waar ik bijv een hele bakplaat mee kan bedekken. Ik heb een bakplaat waarvan de rand een beetje opstaat, denk 2 of 3 cm. Hebben jullie ideeĆ«n? :slight_smile:

En ook los daarvan zoek ik een goed recept voor cheesecake met silken tofu want dat wil ik ook een keer proberen!

Ik heb dit recept zelf nog niet geprobeerd, maar ik kwam het onlangs tegen. Zij is sowieso Ć©Ć©n van mijn favoriete vegan youtubers (haar eigen kanaal heet hot for food).

3 likes

Ik ben zelf niet vegan, maar wel geĆÆnteresseerd in vegan eten. Mijn ervaring is alleen dat wanneer ik vegan versies van dingen maak of eet dat ik het helaas vaak toch een stuk minder lekker vind dan ā€˜the real dealā€™.

Ik hou echt super erg van eten en heb dan ook het idee dat ik met volledig vegan eten toch wel echt heel veel zou gaan missen en echt wel zou inleveren op mijn ā€˜eetgenotā€™. Voorbeeldje: ik vind echte yoghurt een stuk lekkerder dan soyayoghurt.

Ik was benieuwd of jullie dit ook zo ervaren? Vinden jullie dat je door volledig vegan te eten inlevert op je eetgenot of vinden jullie je vegan eetpatroon even lekker als het eetpatroon dat je voorheen had? Ben namelijk benieuwd of jullie het ook minder lekker vinden maar dat gewoon voor lief nemen omdat je je principes belangrijker vindt of dat jullie vinden dat je net zo lekker eet.

2 likes

Ik vind niet dat ik inlever, merk zelf dat mijn smaak juist is veranderd. Soja yoghurt vond ik vaak te zuur, maar inmiddels vind ik het heerlijk (al is Alpro vanille wel mijn favorietje).

Toen ik van vlees naar vega over ging, miste ik vooral dingen als shoarma en kipnuggets. Die laatste zijn nu hele goede vervangers door en van shoarma ben ik volledig afgekickt. Het was echt een proces, soms had ik enorm veel trek in iets niet-vegaā€™s, maar na een paar weken kon ik me niet voorstellen dat ik het ooit at. Ik merk ondertussen (90% vegan sinds 2 jaar, alleen bij sommige feestjes maak ik een uitzondering omdat ik niet vind dat ik van iedereen mag verwachten dat ze rekening houden met mij) dat mijn smaak juist ā€˜verfijnderā€™ is geworden en ik nieuwe dingen eet. Bepaalde groentes en kruiden die ik eerder liet staan, ben ik nu verzot op.
In mijn ogen heeft het vegan eten juist mijn smaak verruimt ipv beperkt.

2 likes

Wat jij eet zie ik niet als eten. Ik word er alleen maar misselijk van (van eieren, kaas, honing, vlees bv), al het dierenleed wat er achter zit schiet in mijn hoofd voorbij. Ik hield echter heel erg van vlees, zoals speklap en schnitzels enzo. Ook denk ik dat vegan gerechten - over het algemeen - een minder aanwezige smaak bevatten dan bijvoorbeeld vlees- of vegetarische gerechten die vol met kaas en andere zuivel zitten. Het is gewoon anders, daar moet je aan wennen. En niet alleen jij moet wennen, ook je smaakpapillen moeten zich aanpassen aan nieuwe structuren en smaken; dit duurt een aantal weken. Alleen de vraag is of jij zin hebt om te wennen hieraan en je oude producten ā€˜op te gevenā€™ of in ieder geval te verminderen? Tsjaā€¦ dan komt ethiek dus om de hoek kijken. Om dit vol te houden en niet terug te vallen helpt het inderdaad om erg begaan te zijn met de dieren en milieu problematiek.

Ik vind wel dat veel vegan producten die het ā€˜echteā€™ product willen nabootsen erg echt smaken. Maar ik heb de oude producten ook al 4 jaar niet meer gegeten, dat telt natuurlijk ook mee. Wat ik heel erg heb opgemerkt is dat, hoe langer ik iets niet eet, hoe meer ik de smaaksensatie vergeet en hoe meer ik open sta voor nieuwe smaken (zoals een vegan kaas, die misschien niet helemaal zo als de real deal smaakt maar wel heel erg in de buurt komt. Daar ben ik dan helemaal content mee).
Dus nee, ik mis niks naar mijn mening. Ik vind juist dat veel vleeseters en vegetariƫrs beperkt eten en dat veganisme er bij mij voor heeft gezorgd dat ik hele nieuwe producten heb ontdekt. Maar ik eet wel anders dan vroeger ja.

5 likes

Zei iemand vegan kaas? Huisgemaakte brie en blauwe schimmelkaas :grin:

25 likes

Ik heb die een keer gehad en vond het niet echt een topper. Vond het verre van op feta lijken en ik ben normaal best gauw tevreden.

1 like

Ik zou dan zelf gewoon feto (gefermenteerde tofu) kopen of maken? Heeft een beetje dezelfde zurige smaak.

Al vind ik het wel leuk dat het er is van ViolifešŸ‘

1 like

Ik eet nu beter, lekkerder, gezonder, goedkoper en bewuster. Je kan t precies zo aanpakken als je zelf wil hĆØ dus je hoeft niemands eetpatroon te benijden want je kunt het gewoon elk gewenst moment aanpassen.

Ik sluit me aan bij @Violoncello
Toen ik vegetarisch ging eten voelde ik me constant tekort gedaan (ik at vega omdat ik wist dat het beter was maar de intrinsieke motivatie miste) toen ik vegan ging eten kwam opeens die link naar dat alles wat ik graag at met heftig leed gepaard gaat. Ik heb daar ook veel filmpjes over gekeken (ik raad bite size vegan dā€™r nuggets echt aan!).
Ik zag vorig jaar dit plaatje en dat vond ik ook heel helder (niet stom bedoeld, ookal ziet het er belerend uit).


Dat besef dat het geen eten is maar een dierenleven dat je wegneemt is voor mij heel belangrijk (het milieu ook maar dat kan je mss makkelijker goed praten). Maar dat werd dus pas zo belangrijk toen ik er veel over geleerd en gelezen had.

OkƩ en over of ik dingen mis. Je smaak verandert dus echt, als je vroeger verteld had dat ik wekelijks curry maak en zelf wok maak had ik je echt uitgelachen want dat vond ik echt niet lekker.
Wat ik gedaan heb is eerst vegan eten met heel veel vervangen en dan wel minder lekker maar ik ging het een maand proberen en ik voelde me er goed bij. Daarna ging ik dus meer wok en curry eten en tegenwoordig maak ik dingen na (laatst kaassaus met edelgist en vegan kaas van violife) en vind ik dat 1 op 1 smaken maarja ik eet het ook al anderhalf jaar niet dus het zal vast echt niet zo echt zijn. Maargoed op die manier kunnen dus

2 likes

Ik vond het wel naar feta ruiken en ook een beetje die kruimelige structuur hebben. Maar er zit kokosolie in en dat proef je. Zorgt er ook voor dat het meteen smelt als het een beetje warm wordt. Dus op zich best leuk dat het er is maar niet iets dat ik vaker koop.

Was laatst bij de IKEA en toen zag ik dat de ā€˜sour Cream & onion chipsā€™ geen dierlijke ingredienten bevatte! Ik heb ze geprobeerd en ze waren ook nog eens heel lekker :grin: misschien is dit al algemeen bekend maar ik wist het nog niet. En heeft iemand al iets geprobeerd van de vegan make-up van de HEMA?

1 like