Plantaardig/vegan eten

2 hele kikkererwten. Wat royaal van ze.

4 likes

Zelf maken of bestellen?

Ik vind zelfgemaakte mozzarella lekker op een pizza want veel van de standaard vegan kazen plakken dus heel naar aan je tanden.

Recept

¾ cup sojamelk

1 zakje taartina ( blauwe zakjes in het bakschap van Dr. Oetker)

1 eetlepel citroensap

2 eetlepels gesmolten kokosolie

1/2 theelepel zout

( voor een hartige versie kun je wat edelgist toevoegen)

Optioneel: voeg 1 eetlepel yoghurt toe en laat et 24 uur buiten de koelkast fermenteren voor een intensere smaak!

Optioneel: Afsluitbaar bakje met een ijskoude 3% zoutoplossing klaarzetten

Gooi alles in de blender

Zet een pannetje op het vuur en verhit het mengsel terwijl je goed blijft roeren

Het kan een beetje klonteren maar blijf roeren.Op een gegeven moment lijkt het op kaasfondue.

Zet het vuur uit en stort het mengsel meteen in een bakje óf schep met een ijsbollentang bollen die je in het zoute water laat glijden. Laat afkoelen en zet in de koelkast of vries in.

Kan smelten en stollen.

Als je gaat bestellen, mijn favoriet is de Dominos veggie pizza met bbq-saus ipv tomatensaus, de kaas vervangen voor vegan kaas en dan met spaanse pepers en (hier ga ik vast gezeik om krijgen) ananas.

5 likes

@Tom_Riddle superleuk dat je een vegan pizza wil maken! De kaas van sjur is geweldig maar ik koop zelf vaak gewoon de violife strooikaas bij de ah of wilmersburger strooikaas bij de jumbo.
En dan het pizzadeeg van Jan, tante fanny of ah met zo’n lekkere pizzasaus!
En ik doe kaas meestal als laatste dus over de groentes heen maarja das personal preference.

5 likes

Nou kreeg er ook een reep van eat natural bij met melk chocola… dus geen idee. Heb t bolletje wel gegeten. Was verder ook totaal niet droog ofzo hahaha
Gelukkig wel grote schalen fruit overal en veel koffie!!! :grin::grin:

1 like

Was gewoon de salade die erbij hoorde op een bolletje volgens mij… ach ja hahaha

Geen idee. Heb het gewoon opgegeten! Smaakte voor geen meter maarja honger

De Nicolaas G. Pierson Foundation presenteert haar 5e documentaire met Marianne Thieme: #Powerplant. Na Meat the Truth, Sea the Truth, de Haas in de Marathon en One Single Planet, wordt in de nieuwe documentaire onderzocht wat de kansen zijn voor een plantaardige samenleving.

Heb m nog niet gezien maar lijkt me interessant!

1 like

Ik ben gisteren in de bios erheen geweest en het was leuk! Je ziet leuke initiatieven en ook hoe grote ketens inspelen op de plantaardige toekomst.
Maar tis niet overtuigend. Maar het mooie is dat ik met m’n omni vriend was en hij nu wel graag Meat the truth wil zien!

1 like

M’n minijumbo heeft opeens een heel vegan schap :o

16 likes

Deze zijn zooo verslavend :heart_eyes:
punselies-punselies-stroopkoekjes

8 likes
1 like

Gelukkig is dit een veilige plek voor veganisten, dus 0 verontschuldiging nodig!!! Ik (vega sinds mijn twaalfde) besloot een paar jaar terug een experiment te beginnen waarin ik ā€œniet moeilijkā€ zou doen als iemand anders een etentje gaf zonder vega opties en gewoon het vlees/de vis te eten, en heb me ondanks mijn bewustzijn elke keer nadat ik een dier at ziek gevoeld. Het onbewust binnenkrijgen moet nog veel vervelender zijn, dus ik baal met je mee.

Overigens ben ik sinds een paar weken vegan, dus hoi, topic! Ik weet niet zo goed waarom, maar ik voel me vet onzeker om hier opeens mee te gaan posten aangezien ik pas zo kort ben overgegaan op een veganistisch dieet, maar ik denk en hoop hier veel te kunnen opsteken. :full_moon_with_face:

12 likes

Welkom! En nee, gewoon posten, juist ook in het begin. Het is dan pittig en juist goed om erover te praten en te vragen:)

5 likes

Welkom @anon24802271 superleuk! :smiley:

En @visual ik snap het helemaal, ik zou hetzelfde hebben.

En @allemaal: jongens, ik heb de kipcorn van Mora gegeten. Hij is echt top.

5 likes

De kipcorn is niet van echt te onderscheiden!

3 likes

He bah dat is zo naar! Is mij ook wel eens gebeurd met een loempia, ook de hele dag misselijk van geweest. Hopelijk voelde je, je snel beter!

Ik heb vanmiddag deze gemaakt, ze zijn erg lekker. Heb ze zonder suiker gemaakt, en mis de suiker ook niet. Aanrader voor gezonde en lekkere koekjes!

5 likes

Ik keek gisteren toevallig de film cooties (sowieso geen aanrader, maar ddat begin was echt niet vegan friendly ook). Ik kan best wel wat hebben, maar moest echt wegkijken. Ik weet ff spoilers niet, naar het ging over het maakproces van een kipnugget. :face_vomiting:

Was echt zoooo blij met mn vegan kipcorn :green_heart:

Oke ik ben echt ff verdrietig om al die (toch niet zo vegan) Youtubers die ik volgde. Nu weer Stephanie Lange, haar volg ik al best lang… love haar muzieksmaak en haar video’s, en ze lijkt me ook nog eens oprecht een leuke meid. Maar ze deelde gisteren op haar stories van Insta dat ze een smoothie maakte met honing :sob: (ik volg haar pas sinds kort op andere social media, dus kan dat ze dit al eerder deed maar ik het niet wist). En dan denk ik; oprecht, honing?! Waarom?! En vooral in een smoothie?! Agave smaakt precies het zelfde dan :cry: ZO MAKKELIJK om te vervangen. Die bijen hebben zo veel werk om een klein beetje honing te maken! En dan probeert ze het gebruik daarvan alsnog recht te lullen, terwijl ze wel vaak in haar video’s refereert naar veganisme dus ik vind dat echt niet oke. Sad.

2 likes

Ooh stom! Ik had het laatste met mascha (sowieso niet echt een vegan yter natuurlijk), maar ze gebruikte wel 8x het woord vegan waffle recept, terwijl ze honing gebruikte :rage: agave siroop is echt net zo makkelijk idd.

Sowieso irriteerde ik me er ook aan dat ze op persreis ging en daar super uitgebreid vegan ete kreeg (goed geregeld!) en ā€˜s avonds snel een verse pasta (met ei) en roomsaus kocht? Refereer dan iig niet zo vaak naar plantaardig eten en veganisme, denk ik dan?

Ik kreeg gisteren trouwens m’n boodschappen binnen en was zo trots op de inhoud van m’n koelkast. Kennen jullie dat gevoel? Ik heb ook die greek white block van violife besteld, ben benieuwd.

3 likes