Plantaardig/vegan eten

Vond je het lekker?
Wij ontwikkelen het op mijn werk ook voor een andere supermarkt maar de samples die binnen kwamen werden door niemand positief bevonden op smaak :no_mouth:

Ik heb het niet gekocht! Vond het zo weinig voor de prijs. En ik vond wat ik toen zelf had gemaakt zo lekker (en er beter uitzien) dat ik dacht, ā€˜nee bedanktā€™.
Maar als iemand hier zou zeggen ā€˜eet het, het is fantastischā€™, zou ik het wel een keer kopen denk ik. Nu niet meer dus :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

O sorry, ik bedoelde wat je zelf had gemaakt. Maar duidelijk nu :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ooooo ik snap het! Haha. Maar als je het nog eens wil proberen, dan is dat recept van hier echt een aanrader!

1 like

Ik vind jackfruit echt geweldig!!! Op aanraden van @anon76889665 mix ik vaak verschillende vervangers om de juiste structuur te krijgen. Jackfruit is dan goed voor de malse/vettige stukjes ā€œvleesā€

5 likes

Zijn er hier tofu experts? Ik haal wel eens wok met tofu, daar bakken ze hem niet eerst op, dus hij is volledig zacht. Maar bij alle curry recepten die ik online vind met tofu erin, staat dat je de tofu eerst op moet bakken.

Als ik de tofu blokjes zacht en smeeuig wil houden, kan ik ze dan op het eind in mijn curry gooien en een paar min mee laten sudderen. Is het dan niet rauw, valt het dan uit elkaar, verpest ik daarmee mā€™n curry?

Ik eet pas sinds een paar maanden vegan, dus tofu is nieuw voor mij haha.

Ik denk niet dat je je curry verpest en je kan tofu volgens mij ook rauw eten dus dat zal geen probleem zijn. Bij mij valt tofu nooit uit elkaar als ik het eerst goed uit laat lekken. Ik zou het gewoon proberen en met roeren in de curry misschien wat voorzichtiger zijn!

1 like

Ik had ook een keer een kant en klare versie gebruikt, maar vond er niks aan. Zelf kruiden en bereiden is zoveel lekkerder.

En nu heb ik trek in Peking ā€˜duckā€™ tacos. Hahah. Morgen maar jackfruit halen.

2 likes

Hangt ook van de tofu af wat lekker isā€¦ Als je een asiatische supermarkt in de buurt hebt kun je daar eens neuzen.

1 like

Mweh ik vind het echt lastig momenteel dat ik weinig (goede) vegan vrienden heb. Mijn goede vrienden eten eigenlijk allemaal nog vlees, en doen er dan soms ook lacherig over, ook al begrijpen ze het wel etc. Er was afgelopen weekend bijvoorbeeld een bbq bij mij, waar een vriendin dan vis mee naar toe neemt, want dat eten jullie toch wel? Zou 't zo leuk vinden om een vegan dinner clubje te starten ofzo. Dat dit soort dingen gewoon van zelfsprekend zijn.

5 likes

O wat jammer dat ze dan vis meeneemt. Ik herken het ook helaas, ik denk dan soms ook ā€˜hoeveel moeite is het om je even in te lezenā€™, maar goed misschien verwacht ik dan te veel. Ik heb een vriendin die ook vegan is en met haar kook ik weleens en we wisselen recepten uit. Maar een kookclubje zou inderdaad zo fijn zijn!

1 like

Wil even een recept delen, was heel lekker en vegan! Sowieso is haar kanaal een aanrader:

6 likes

Dit kanaal is ook een aanrader voor vegan recepten. https://m.youtube.com/watch?v=mZG0dJCv48k

Hij gebruikt wel veel seitan in zijn gerechten. Hebben jullie daar ervaring mee en waar kun je dat kopen?

2 likes

Ik maak het zelf maar je kunt het ook bij een winkel als ekoplaza kopen.

1 like

Ik koop tarwegluten via de Notenshop //www.denotenshop.nl/

1 like

Ik maak vaak een soep met spinazie en linzen die ik heel lekker vind. Alleen wel zonder doperwtjes, maar wie weet smaakt het prima om die er bij in te doen?

Of een lekkere pasta met doperwten, spinazie champignons en een soja-roomsausje ? Kan je vast ook invriezen!

Edit: recept toegevoegd. Deze heb ik laatst gemaakt en ook doperwten toegevoegd!

2 likes

Dit is mijn recept! Het is (samen met zelfgemaakte pompoensoep) mijn favoriete soep!

Ik maak hem wel altijd op gevoel, maar ik denk dat dit ongeveer de hoeveelheden zijn.

Omdat hij niet gepureerd is lijkt het niet een heel stevige soep, maar door de linzen die erin zitten is hij toch best goed vullend! (Ik houd persoonlijk niet van gepureerde linzensoep, dat wordt vaak zo melig.)

Spinazie-linzensoep

Ik kook zoā€™n 150 - 200 gram linzen (van die groen-bruine, neem in ieder geval geen rode) in een pan met ruim water (1,5 liter ofzo), met twee blokjes groentebouillon en een laurierblaadje.

In een koekenpan bak ik vervolgens een gesnipperde ui, daar gaat zout bij, wat kruiden (ik doe meestal ketoembar, gember, klein beetje komijn), sambal, knoflook, wat stukjes zongedroogde tomaat en een klein beetje sojakookroom.
Als dit gebakken is zet ik het vuur uit en laat ik het even staan.

Als de linzen bijna gaar zijn (na zoā€™n 40 minuten) doe ik het mengsel uit de koekenpan bij het water met de linzen en laat ik het nog een paar minuten koken (totdat de linzen gaar zijn, meestal duurt dat in totaal zoā€™n 45 minuten, maar ik test het altijd tussendoor even).

Als laatste gaat de spinazie erbij, ik gebruik meestal een pak diepvriesspinazie (eventueel a la alpro sojacreme, dan laat ik de sojakookroom eerder weg). Als je verse spinazie gebruikt zou ik dat vantevoren even fijnhakken. Ik breng de soep dan weer even aan de kook maar laat hem niet doorkoken.

En dat was hem! (Ohja, het laurierblaadje moet je er nog even uitvissen en je moet natuurlijk even controleren of hij goed op smaak is.)

4 likes

Wat voor supplementen nemen jullie allemaal? Ik merk de laatste tijd dat ik me echt flauw voel en het idee heb dat ik wegduizel. Ben ook erg moe en foggy in mijn hoofd. Ik eet veel appelstroop voor ijzer. Verder neem ik vitamine d3, b12 en huid haar en nagel supplementen waar bijna alle b vitamines inzitten. Mis ik iets?

Ik heb een aantal weken terug bloed laten prikken, want ik had precies dezelfde klachten.
Wie weet geeft jou dat ook antwoorden? Bij mij kwam een sterk vitamine D tekort, dus met alleen pilletjes lukte het niet om dit op pijl te houden!

1 like